Γράφει ο Αλέξανδρος Καζαντζίδης – Από την έντυπη έκδοση της Καθημερινής Αμαρυσίας, φύλλο Χαλανδρίου – Αγίας Παρασκευής – Παπάγου – Χολαργού – 27/01/21
Πριν από λίγες μέρες, η Περιφέρεια Αττικής ανακοίνωσε ένα πιλοτικό πρόγραμμα οδικής ασφάλειας, που θα εφαρμοστεί αρχικά σε Αγία Παρασκευή, Χαλάνδρι, Παπάγου και Χολαργό. Ανάμεσα στα όσα περιλαμβάνει το σχέδιο αυτό είναι «η τήρηση των αναγκαίων μέτρων προστασίας σε έργα που υλοποιούνται στον δημόσιο χώρο, στην κατάληψη πεζοδρομίων, με την οργάνωση της τοπικής “τεχνικής αστυνόμευσης”, ώστε να εντοπίζονται άμεσα φθορές σε υποδομές, πινακίδες κ.τ.λ. και να αποκαθίστανται άμεσα».
Η πρόνοια αυτή -αν και όποτε γίνει πράξη- χτυπάει «διάνα» σε διαχρονικά και καθημερινά προβλήματα σε δρόμους – πεζοδρόμια, με τα οποία έρχονται οι κάτοικοι σχεδόν όλων των δήμων. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, στο στόχαστρο συνεργείου οπτικών ινών βρέθηκε η σύγχρονη βιοκλιματική ανάπλαση του Κοντοπεύκου, στην οποία έμειναν αρκετά χαρακώματα (και καλά «σουλουπωμένα»). Αποτέλεσμα ήταν σε σημείο απέναντι από το Ραδιόμεγαρο της ΕΡΤ, ένας πολίτης, αισιόδοξος ότι είχε να κάνει με… κανονικό ποδηλατόδρομο, να την «πατήσει» πέφτοντας, με… παράσημο έναν σπασμένο ώμο. «Δεν καταλαβαίνω γιατί κάποιοι υπεύθυνοι από τον Δήμο δεν βλέπουν τις κακοτεχνίες και δεν τους τραβούν το αυτί, να τις διορθώσουν», σχολίασε ο συντονιστής της ομάδας των «Φίλοι Ποδηλάτου Αγίας Παρασκευής Στέλιος Λάριζας.
Ωστόσο, το νομοθετικό πλαίσιο ελάχιστα βάζει στο κάδρο των ευθυνών τις δημοτικές Αρχές ή τους εργολάβους έργων. Σύμφωνα με τον σχετικό πολεοδομικό κώδικα, «υπόχρεοι για την επισκευή – συντήρηση πεζοδρομίων και τεχνικών τους έργων είναι οι ιδιοκτήτες των παρόδιων ακινήτων, μπροστά στα οποία βρίσκονται». Άρθρο του κτηριοδομικού κανονισμού εισάγει μία περίπτωση ευθύνης Δήμων ή λοιπών φορέων: Όταν συνεργεία δήμων ή εργολάβων, στο πλαίσιο εργασιών που κάνουν, έχουν την υποχρέωση να αποκαταστήσουν τη βλάβη με δικές τους δαπάνες. Όμως, ο νομοθέτης έχει προνοήσει και για ένα τέτοιο ενδεχόμενο: Αν οι παρεμβάσεις γίνονται αποκλειστικά και μόνο προς όφελος των παρόδιων ακινήτων, η δαπάνη βαρύνει τον ιδιοκτήτη.
Η ελπίδα ουσιαστικής και μακροπρόθεσμης βελτίωσης βρίσκεται στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) των Δήμων. Όμως, η δρομολόγησή τους, ιδίως στην περίπτωση της Αγίας Παρασκευής εκκρεμεί, καθώς παρότι εξαγγέλθηκε το φθινόπωρο του 2018, ο διαγωνισμός για τη μελέτη ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι. Στο μεσοδιάστημα, αντί των «σηκωμένων ώμων», οι κάτοικοι περιμένουν διεκδικητικές κινήσεις ή έστω οργανωτικές πρωτοβουλίες, ώστε να μην συνηθίσουμε ότι γονείς με καροτσάκια, ποδήλατες, ΑμεΑ και πεζοί έχουν την πίσσα του δρόμου για να… πορεύονται.
* Στίχος του Νικηφόρου Βρεττάκου (για άλλους σκοπούς)