Γράφει ο Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος
∆ημοσιογράφος – ∆ημοσιολόγος
Η επιβολή της ψηφιακής ταυτότητας προχωρεί σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, µε πολλές και ποικίλες αντιδράσεις.
Ο πρ. υπουργός Πολιτισµού της Γαλλίας (Κυβέρνηση επί Προέδρου Ζακ Σιράκ) και δύο φορές υποψήφιος για την Προεδρία της ∆ηµοκρατίας (1995 και 2007) Φιλίπ ντε Βιλιέ κατήγγειλε τη γενίκευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση των ψηφιακών ταυτοτήτων, τις οποίες η υπό την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει να επιβάλει από τώρα έως το τέλος του 2026. Όπως δήλωσε «πήγαν να αναζητήσουν το σύστηµα αξιολόγησης των πολιτών στην Κοµµουνιστική Κίνα και το έφεραν εδώ, στην Ε.Ε.!».
Ο ντε Βιλιέ προβλέπει «µαζικό φακέλωµα», αντιγραµµένο από την Κίνα, που θα επιτρέψει «να εγκλωβιστούν οι λαοί για να είναι υπό συνεχή παρακολούθηση. Ο κάθε πολίτης θα είναι πλέον µια ροή δεδοµένων…Θα έχει µια βαθµολογία συµπεριφοράς». Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ανακοίνωσε ότι αυτή η ψηφιακή ταυτότητα θα προστατεύσει «τα δεδοµένα µε προσωπικό χαρακτήρα, µε τους χρήστες να µην τα κοινοποιούν παρά τα όσα τους είναι αναγκαία…». Φυσικά η δήλωση της ΕΕ ακυρώνεται από το ότι «τα αναγκαία» δεν τα εκτιµά ο χρήστης, αλλά ο επιβάλλων και ελέγχων αυτά…
Το πώς θα επιβληθεί η ψηφιακή ταυτότητα φαίνεται και από την απόφαση του σοσιαλιστή πρωθυπουργού του Ηνωµένου Βασιλείου Κιρ Στάρµερ και της κυβέρνησής του. Με την απόφαση αυτή η ψηφιακή ταυτότητα θα είναι αναγκαία, µεταξύ άλλων, για να εισέλθει ένας νέος στην αγορά εργασίας. Η δικαιολογία είναι πως η εν λόγω ταυτότητα «θα προσφέρει αµέτρητα πλεονεκτήµατα στους πολίτες, όπως τη δυνατότητα να την εµφανίσουν και να έχουν άµεση πρόσβαση σε σηµαντικές υπηρεσίες».
Πάντως πολλοί Βρετανοί δεν συµφωνούν µε την πρωτοβουλία της Κυβερνήσεώς τους. Σχετική γραπτή αναφορά κατά των νέων ταυτοτήτων, έως την ώρα που γράφονται οι γραµµές αυτές, έχει συγκεντρώσει περί τα τρία εκατοµµύρια υπογραφές. Ένα άλλο επιχείρηµα της σοσιαλιστικής αγγλικής κυβερνήσεως είναι ότι έτσι θα καταπολεµηθεί αποτελεσµατικά η παράνοµη µετανάστευση. Αλλά και αυτό θεωρείται δικαιολογία, από την άποψη ότι υπό το κάλυµµα της ορθής πολιτικής για το µεταναστευτικό, προωθείται ένα µέσο για να ελέγχονται όλες οι λεπτοµέρειες της ζωής του κάθε πολίτη.
Σύµπτωµα της αυταρχικότητας του συστήµατος, που επιδιώκει την επιβολή χωρίς εξήγηση αποφάσεων της επί των προσωπικών δεδοµένων είναι και αυτό που συνέβη στην Αυστρία. Η Ελισάβετ Τ. καθηγήτρια, µε 35 χρόνια υπηρεσία και ένα χρόνο προ της συνταξιοδοτήσεώς της απελύθη µε απόφαση της ∆ιευθύνσεως Εκπαίδευσης, γιατί αρνήθηκε να χρησιµοποιήσει το νέο σύστηµα ηλεκτρονικής επαλήθευσης των στοιχείων της, που πρόσφατα καθιερώθηκε ως αναγκαίο για να της επιτραπεί να έχει πρόσβαση στις βαθµολογίες των µαθητών της!
Ηλεκτρονικά της ζητήθηκαν τα ακόλουθα στοιχεία: Όνοµα, επώνυµο, έτος και ηµεροµηνία γεννήσεως, εθνικότητα, αριθµός τηλεφώνου, επίσηµη – µόνιµη διεύθυνση κατοικίας και το ιστορικό των δραστηριότητών της κατά τους πρόσφατους έξι µήνες… Σε επιστολή της προς την διοίκηση η εν λόγω καθηγήτρια, την οποία συνυπέγραψαν συνάδελφοί της καθηγητές, τόνισε: «Έως τώρα για όλους τους διδάσκοντες στη χώρα ήταν αρκετό να παρουσιαζόµαστε στην εργασία µας και να διδάσκουµε µε τα προσφερόµενα µέσα διδασκαλίας.
Σήµερα, ξαφνικά, και µετά από 35 χρόνια υπηρεσίας καλούµαι να αποδείξω µε κάθε λεπτοµέρεια της προσωπικής µου ζωής ποια είµαι για να κάνω την εργασία µου…». Η Ελισάβετ Τ. προσέφυγε στη ∆ικαιοσύνη κατά της απόλυσής της. Το Αυστριακό Υπουργείο Εκπαίδευσης δικαιολόγησε την σε βάρος της πράξη επικαλούµενο ότι ο λαός επιθυµεί να έχει µεγαλύτερη εµπιστοσύνη στα επίσηµα κρατικά στοιχεία και στον έλεγχο του κάθε πολίτη… Και έτσι το επιβαλλόµενο γραφειοκρατικό σύστηµα γίνεται παράλογο και απάνθρωπο…
Στην Ευρώπη, επιστήµονες έχουν ασχοληθεί µε το σύστηµα της καταγραφής των στοιχείων των πολιτών και τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται. Το 2021 εγκρίθηκε στη Νοµική Σχολή του Πανεπιστηµίου της Λουβέν (Βελγίου) µεταπτυχιακή εργασία (Μάστερ) της Χλόης Αντουάν επί του Ευρωπαϊκού ∆ικαίου, όπου θίγει και το αναφερθέν ζήτηµα. Στη σύνοψη (Abstract) της εργασίας της καταλήγει ως εξής:
«Οι µυριάδες (σηµ. χρησιµοποιεί την ελληνική λέξη) των προσωπικών δεδοµένων που θα συγκεντρωθούν και θα διατηρούνται σε ηλεκτρονικά αρχεία προσφέρονται ως ιδανικό πεδίο άσκησης µαζικής παρακολούθησης, µε την δικαιολογία µιας απαραίτητης ασφάλειας των πολιτών και του συστήµατος».
Το Euronews (30/09/2025) ενηµερώνει ότι ήδη από το 2021 στη ∆ανία από το 90% του πληθυσµού χρησιµοποιείται η ψηφιακή εφαρµογή για τις τραπεζικές και κυβερνητικές υπηρεσίες, τους φόρους, την υγειονοµική περίθαλψη, τις συντάξεις και την εκπαίδευση. Ενηµερώνει επίσης ότι «πιλοτικά έργα βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στις 26 χώρες της ΕΕ µε τη συµµετοχή εκατοντάδων δηµόσιων αρχών και ιδιωτικών εταιρειών». Και προσθέτει το σηµαντικό: «Ωστόσο, παρά τις προόδους αυτές, τα περισσότερα ευρωπαϊκά συστήµατα παραµένουν προαιρετικά ή συνδέονται µε τις υπάρχουσες νόµιµες ταυτότητες, σε αντίθεση µε την υποχρεωτική πρόταση του Ηνωµένου Βασιλείου».
Σηµειώνεται ότι παρά τις υπάρχουσες επιφυλάξεις η υπό την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί τη θέσπιση πλαισίου για την ευρωπαϊκή ψηφιακή ταυτότητα, µε σκοπό οι Βρυξέλλες να έχουν υπό τον έλεγχό τους την ταυτότητα και τις δραστηριότητες όλων των πολιτών των κρατών µελών. Οµιλεί βεβαίως περί εθελοντικής προσχώρησης των κρατών µελών, αλλά είναι υπαρκτός ο φόβος το εθελοντικό να καταστεί υποχρεωτικό…
Για να προωθήσει τον εν λόγω Κανονισµό (ΕΕ 2024/1183), περί της θέσπισης ευρωπαϊκού πλαισίου ψηφιακής ταυτότητας, µε εγκύκλιο της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, της 2ας Νοεµβρίου 2025, προβάλλει τα πλεονεκτήµατα αυτής για τους πολίτες, για τις επιχειρήσεις, για τις κυβερνήσεις, για τους παρόχους ψηφιακών υπηρεσιών και για την κοινωνία. Είναι σπάνια η περίπτωση όλοι – κράτη και πολίτες, επιχειρήσεις και πελάτες, πάροχοι και αποδέκτες των υπηρεσιών τους και εν γένει όλη συλλήβδην η κοινωνία να έχουν οφέλη. Και όµως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το υποστηρίζει και υπόσχεται διαφάνεια, ασφάλεια, ευκολία χρήσης, ακόµη και «ανακατανοµή πόρων»…
Η προώθηση της ψηφιακής ταυτότητας δεν είναι µόνο «ευρωπαϊκό προνόµιο». Τον καιρό αυτό προωθείται στην Αφρική! Βασικός µοχλός στην προώθησή της ο Οργανισµός Ηνωµένων Εθνών (ΟΗΕ)!! Όπως αυτός ανακοίνωσε, αναµένει έως το 2028 πενήντα χώρες της Αφρικής να έχουν αποδεχθεί και εφαρµόσει τις ψηφιακές ταυτότητες. Αυτές προωθούνται, όπως ενηµερώνει ο ΟΗΕ, «από τα φιλανθρωπικά ιδρύµατα Μπιλ και Μελίντα Γκέιτς και Ροκφέλερ!». Η δηµιουργία ψηφιακών υποδοµών εκ µέρους τους στην υπό ανάπτυξη Αφρική δεν µπορεί να είναι ξένη προς την παγκόσµια ηγεµονία που επιδιώκουν όσοι έχουν και κατέχουν την προχωρηµένη ψηφιακή τεχνολογία.
Σηµειώνεται ότι µέσω του ΟΗΕ προωθείται και το νέο πρόγραµµα 50-εις-5, για «την πρόοδο και την πραγµατοποίηση όλων των στόχων υγείας και ανάπτυξης», χωρίς την ανάµιξη των «κυρίαρχων» κρατών. Η Μελίντα Γκέιτς δήλωσε σχετικά: «Από τώρα έως το 2028 περισσότερα από 500 εκατοµµύρια χρήστες θα διαθέτουν ψηφιακή ταυτότητα που θα τους επιτρέπει να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στην εργασία και στην εκπαίδευση, στις οικονοµικές υπηρεσίες, στη φροντίδα της υγείας τους και στα κυβερνητικά προγράµµατα…».
Η ουσιαστικά κενής πραγµατικότητας δήλωση της πολυδισεκατοµµυριούχου θυµίζει παλαιότερες εποχές, όταν αποικιοκράτες, για γεωπολιτικούς λόγους κυριαρχίας και προστασίας των κεκτηµένων στις αποικίες τους, κατασκεύαζαν προς χρήση τους έργα υποδοµής και τα παρουσίαζαν ως διευκολύνοντα τη ζωή και την ανάπτυξη των υπό την κυριαρχία τους λαών, που, στην πραγµατικότητα, ουδόλως έως ελάχιστα ωφελήθηκαν…
Το πώς λειτουργούν οι κοντά στους ισχυρούς «προοδευτικοί κύκλοι» φαίνεται και από την περίπτωση της Ελλάδος. Η Κυβέρνηση Σηµίτη αποφάσισε να περιορίσει τα δεδοµένα στις αστυνοµικές ταυτότητες, καταργώντας, µεταξύ άλλων, το θρήσκευµα. Τότε ο µακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, η περί αυτόν Σύνοδος και πλέον των τριών εκατοµµυρίων πολιτών ζήτησαν -για λόγους ελευθερίας της συνειδήσεως και για εθνικούς λόγους- την προαιρετική αναγραφή του θρησκεύµατος.
Η κυβέρνηση και οι «προοδευτικοί» σύµβουλοί της «έσχισαν τα ιµάτιά τους» υποστηρίζοντας ότι η ελευθερία των πολιτών επιβάλλει την µη αναγραφή του θρησκεύµατος, έστω και προαιρετικά… Σήµερα οι ίδιοι κύκλοι, πάλι για λόγους ιδεολογικούς, σιωπούν και αποδέχονται την αναγραφή στην ψηφιακή ταυτότητα όλων των προσωπικών στοιχείων και των ευαίσθητων δεδοµένων, συµπεριλαµβανοµένων και αυτών της υγείας, που έτσι καταργούν το ιερό ιατρικό απόρρητο… Αλλά και οι ιατρικοί σύλλογοι σιωπούν…
Παραδεισένιο το περιβάλλον της κόλασης παρουσιάζεται από τους προπαγανδιστές της «προοδευτικής» ιντελιγκέντσιας από την εποχή της τροµοκρατίας της Γαλλικής Επαναστάσεως έως σήµερα, µε την εξέλιξη και τα επιτεύγµατα της τεχνολογίας. Η κάλπικη ευφορία είναι φυσικό να αγνοεί τους κινδύνους που συνεπάγεται, κινδύνους άµεσους, µαζικούς και επικίνδυνους για την επιβίωση του νοήµονος ανθρώπου και της Ευρώπης.
Ο Ματιέ Μποκ – Κοτέ σε άρθρο του (Le Figaro, 1-2 Νοεµβρίου 2025, σ. 15) γράφει για το πρόγραµµα Chat Control (Σηµ. Σάρωση – έλεγχος προσωπικών µηνυµάτων, ιδιωτικών συζητήσεων και φωτογραφιών των Ευρωπαίων πολιτών), το οποίο ακόµη συζητείται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά, έως σήµερα, βρίσκει αντιδράσεις ή επιφυλάξεις στις µισές χώρες – µέλη της Ευρ. Ένωσης. Και σχολιάζει ο Κοτέ: «Άραγε θα κληθούµε να αποδεχθούµε ένα σχήµα ιδεολογικού καθαρµού στον δηµόσιο χώρο και να δεχθούµε το Υπουργείο της Αλήθειας;» Όσο και να µας µιλάνε για τους δηµοκρατικούς θεσµούς και για τη διαφύλαξη και προστασία τους, πρέπει οι Έλληνες και γενικά οι Ευρωπαίοι να είµαστε έτοιµοι και να αντιδράσουµε έντονα και αποτελεσµατικά στην όποια µεθόδευση κατάκτησης της εξουσίας από τον Μεγάλο Αδελφό, ο οποίος σήµερα χαµογελά και περιµένει…
Η αβελτηρία και η θέληση αποφυγής συγκρούσεων µε την κρατική εξουσία πιστεύεται ότι προκάλεσαν την χωρίς επιφυλάξεις θετική ανταπόκριση της ∆ιαρκούς Ιεράς Συνόδου (∆ΙΣ) της Εκκλησίας της Ελλάδος στις ψηφιακές ταυτότητες. Τα µέλη της ∆ΙΣ των ετών 2024-2025 αποφάσισαν οµόφωνα ότι ουδέν πρόβληµα βλέπουν στην εισαγωγή της ψηφιακής ταυτότητας και δεν εισήγαγαν το θέµα προς συζήτηση στην συνελθούσα τον περασµένο Οκτώβριο Ιεραρχία.
Ο Μητροπολίτης Κερκύρας κ. Νεκτάριος, µέλος της παρούσης ∆ΙΣ (2025-2026) κατέθεσε σε αυτήν εµπεριστατωµένη µελέτη – εισήγηση, στην οποία επισήµανε, µεταξύ άλλων: «Η Εκκλησία οφείλει να διαφυλάξει την ελευθερία των µελών της. ∆εν είναι δυνατόν να αποδεχθεί την καθολική επιβολή ενός ψηφιακού φακελώµατος, που ενοποιεί όλα τα προσωπικά δεδοµένα υπό ένα ενιαίο αριθµητικό σχήµα. ∆εν είναι δυνατό η Εκκλησία να δεχθεί η κρατική εξουσία να γνωρίζει ταυτόχρονα τον τραπεζικό λογαριασµό, την ιατρική εξέταση, τη φορολογία, και τη θρησκευτική ταυτότητα του κάθε πολίτη – και να µπορεί να ρυθµίζει τη ζωή του αναλόγως».
Τα υπόλοιπα µέλη της ∆ΙΣ απέρριψαν το αίτηµα του Σεβ. Κερκύρας να επανατεθεί το θέµα. Μάλιστα, προς έκπληξή του, θεωρούµενοι συντηρητικοί και υπέρ της πατερικής κληρονοµιάς Μητροπολίτες, του δήλωσαν ότι ήδη έχουν παραλάβει την ψηφιακή ταυτότητα, αφού δεν βλέπουν κάποιο κίνδυνο από αυτήν να διατρέχει το ποίµνιό τους….
Ο Σεβ. Κοζάνης από πλευράς του χαρακτήρισε «ψυχοπαθείς» συλλήβδην όσους δηλώνουν επιφυλακτικοί στις ψηφιακές ταυτότητες. Το επιχείρηµά του είναι ότι «από παντού µας παρακολουθούν µε δορυφόρους και άλλα µέσα και τώρα τα σκοτεινά κέντρα και οι ψηφιακές ταυτότητες µας µάραναν»…
∆εν σκέφτηκε ο Σεβ. ότι η κατοχή των σύγχρονων τηλεφώνων δεν είναι υποχρεωτική, ότι εποµένως είναι εν γνώσει των χρηστών οι κίνδυνοι που διατρέχουν, ότι σε πολλές χώρες της Ευρώπης είναι ακόµη προαιρετική η χρήση των ψηφιακών ταυτοτήτων, ότι οι ισχύοντες νόµοι καθιστούν κολάσιµες τις χωρίς δικαστική άδεια παρακολουθήσεις τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, ή την έρευνα και απόσπαση ηλεκτρονικού υλικού στους κοµπιούτερς. ∆εν σκέφτηκε ο Σεβ. ότι τώρα το κράτος και οι Βρυξέλλες αποκτούν το δικαίωµα να έχουν πρόσβαση σε όλα τα δεδοµένα του κάθε πολίτη, χωρίς άδεια, χωρίς έλεγχο. Νοµίζω ότι ο Σεβ. ενήργησε χωρίς σκέψη.
Όπως γράφει ο Αλφόνσος Ντοντέ στον «Ταρταρίνο τον εκ Ταρασκώνος ( Εκδ. «Εστίας», Μεταφρ. Αλεξ. Παπαδιαµάντη) «δεν λέει ψέµατα, παραπλανάται, δεν λέγει την αλήθεια, αλλά πιστεύει ότι την λέγει!». Μακάρι πάντως να ζούµε σε ειδυλλιακή κατάσταση, οι πανίσχυροι της γης να ρίξουν το ανάθεµα στους επιφυλακτικούς για τις νέες ταυτότητες και αυτές να είναι προς ευεργεσία των πολιτών και όχι προς ενίσχυση της ισχύος τους, προς εκµετάλλευση των ανίσχυρων πολιτών και προς εξόντωση κάθε αντιφρονούντος…








































































































