Γράφει ο Τάσος Μεργιάννης
«Η ενέργεια διαμαρτυρίας με την οποία καταλαμβάνεται ένα μέρος (κτίριο ή ανοικτός χώρος) παρανόμως, για να εκφραστεί η δυσαρέσκεια μιας ομάδας για κάποιο θέμα» γράφει το λεξικό στον ορισμό της λέξης «κατάληψη». Από την εποχή που οι μαθητές έκαναν κατάληψη ακόμα και για να διαμαρτυρηθούν για την τυρόπιτα στο κυλικείο που δεν ήταν με φύλλο κρούστας αλλά κουρού, μέχρι τις μέρες μας, όπου οι μαθητές Λυκείων όλης τηςβ χώρας με μαζικές καταλήψεις των σχολείων τους ζητούν να μην εφαρμοστεί ο νόμος που εξισώνει τα πτυχία των κολεγίων με αυτά των δημόσιων πανεπιστημίων, τίποτα δεν φαίνεται να έχει αλλάξει.
Και πώς να αλλάξει όταν οι μαθητές των Λυκείων (και όχι «παιδιά», αφού πρόκειται για εν δυνάμει πολίτες. μην ξεχνάμε ότι το δικαίωμα ψήφου ξεκινάει πλέον στα 17) γίνονται «πειραματόζωα» του εκάστοτε Υπουργού Παιδείας , ο οποίος θέλει να δοκιμάσει «νέες απαραίτητες τομές στη Δευτεροβάθμια – Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» καταργώντας ότι ίσχυε μέχρι τότε. Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, ούτε ένα ούτε δυο αλλά 40 σχολεία στην Αττική τελούσαν υπό κατάληψη με αφορμή τα νέα δεδομένα στην εκπαίδευση που φέρνει το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση.
Τις έντονες αντιδράσεις των μαθη-τών έχουν προκαλέσει τα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας για την επαναφορά της βάσης του 10 και της Τράπεζας Θεμάτων στο Λύκειο, τη μείωση του αριθμού των εισακτέων στα Πανεπιστήμια, τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης σχολείων και Πανεπιστημίων, τον περιορισμό του χρόνου φοίτησης και τις αλλαγές στην πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που κάνουν «τα πτυχία των πανεπιστημίων ένα ακόμα χαρτί».
«Η κατάληψη έγινε καθαρά για το νομοσχέδιο και για να μπορέσουν οι μαθητές να παρευρεθούν στην ανάλογη πορεία. Όχι επειδή έχουμε παράπονο από το σχολείο μας. Δεν θα παραμείνουμε άβουλοι, δεν θα παραιτηθούμε, μα πάνω απ’ όλα, δεν θα επιτρέψουμε να μας εκμεταλλεύονται λόγω της ηλικίας μας και της έλλειψης εμπειρίας μας. Είμαστε το μέλλον. Ελπίζουμε και αγωνιούμε για ένα καλύτερο αύριο» έγραψε στο Facebook μια μαθήτρια του 2ου ΓΕΛ Βριλησσίων, λίγο μετά το πέρας της κατάληψης στο σχολείο της και του μαθητικού συλλαλητηρίου που διοργανώθηκε στο κέντρο της Αθήνας τη Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου.
Ας κρατήσουμε τη φράση «είμαστε το μέλλον» της μαθήτριας και ας θυμηθούμε τη δήλωση της Υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως «η Παιδεία είναι η μεγαλύτερη επένδυση που μπορούμε να κάνουμε για τη χώρα». Τέλος, ας προσπαθήσουμε να ενώσουμε τις δυο φράσεις με τη ρήση του Πυθαγόρα «Αρχή πολιτείας απάσης νέων τροφά» («Θεμέλιο κάθε πολιτείας είναι η ανατροφή των νέων») και τότε θα έχουμε κάνει μια καλή αρχή ώστε η λέξη «κατάληψη» να σβηστεί από τη συλλογική μνήμη και να μείνει μόνο στα λεξικά.
Από την έντυπη έκδοση της Καθημερινής Αμαρυσίας – φύλλο Πεντέλης – Μελισσίων – Βριλησσίων – 13/02.