Υπάρχουν πολλοί, πάρα πολλοί, μόνιμοι κάτοικοι της Αθήνας που ουδέποτε επισκέφτηκαν το Βυζαντινό μουσείο στο κέντρο της πόλης, ούτε καν άκουσαν κάτι για την ύπαρξή του. Είναι σίγουρο ότι οι περισσότεροι απ’ αυτούς αισθάνονται «αόριστα υπερήφανοι», ως δήθεν απόγονοι του Βυζαντίου, το οποίο στο υποσυνείδητό τους θεωρείται ως απόγονος και συνέχεια της Αρχαίας Ελλάδας και του κλασικού της πολιτισμού! Κι όμως, μια δεκάχρονη μαθήτρια από το νησί της Σύρου έρχεται στην Αθήνα ειδικά για να επισκεφτεί το Μουσείο και προβληματίζεται για την σχέση Βυζαντίου Αρχαίας Ελλάδας! Σημειώνουμε ότι η επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο εκπαιδευτικής εκδρομής μετά των γονιών, με σκοπό την διά ζώσης γνωριμία με τον βυζαντινό πολιτισμό.
————————————————————————————————————
«Το Σάββατο 01/12/2018 επισκέφθηκα με τους γονείς μου το Βυζαντινό Μουσείο. Η επίσκεψή μας κράτησε περίπου μιάμιση ώρα. Μπαίνοντας στην αυλή του μουσείου βλέπουμε ένα πανύψηλο κυπαρίσσι. Η έκταση του μουσείου είναι πολύ μεγάλη και περιλαμβάνει και υπόγειες αίθουσες. Η έκθεση περιείχε 3.000 αντικείμενα και νομίσματα. Στην είσοδο του μουσείου συναντάμε τους χάρτες οι οποίοι απεικονίζουν τα σύνορα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Στον πρώτο τομέα υπάρχει η ιστορία για το πώς πέρασε ο κόσμος από την αρχαιότητα στο Βυζάντιο. Εντύπωση μου έκανε ότι αγάλματα της αρχαιότητας (π.χ ο Ορφέας με την λύρα του και ο Μοσχοφόρος) που τα συναντάμε στο μουσείο της Ακρόπολης, ο Χριστιανισμός τα χρησιμοποίησε ως δικά του σύμβολα. Επίσης πολύ μεγάλη εντύπωση μου έκανε ότι οι Χριστιανοί προσπάθησαν να μετατρέψουν τον Παρθενώνα σε χριστιανικό ναό, προκαλώντας πολλές ζημιές. Στην έκθεση του μουσείου θαυμάσαμε ψηφιδωτά, αγιογραφίες, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, λυχνάρια, χειρόγραφα Ευαγγέλια, κοσμήματα μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας, στολές ιερέων και σαρκοφάγους, δηλαδή τάφους της εποχής εκείνης. Παρατήρησα ότι ο φωτισμός του μουσείου είναι χαμηλός για να μην ξεθωριάζουν τα χρώματα των αντικειμένων. Αξίζει να σας πω ότι ο πατέρας μου έκπληκτος είδε ένα χειρόγραφο τετράδιο στο οποίο κάποιος είχε κάνει την επαλήθευση του πολλαπλασιασμού, όπως τη μαθαίνουμε σήμερα! Από την επίσκεψή μου κατάλαβα ότι είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζω την Ιστορία, γιατί έτσι καταλαβαίνω την αξία του πολιτισμού.
Δανάη Ζαραμπούκα, Μαθήτρια Ε΄ Δημοτικού».