Νέες προκλήσεις
Αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι διεθνώς να διεκδικούν αρμοδιότητες και εξουσίες που μέχρι σήμερα ανήκουν αποκλειστικά στην κεντρική εξουσία.
Νέοι όροι όπως: πράσινες πόλεις, ανταγωνιστικές πόλεις, Δίκτυα πόλεων, ακόμα και Διπλωματία πόλεων, βρίσκουν την εφαρμογή τους είδη στην Ευρώπη, με εμφανή την υστέρηση στην Ελλάδα.
Οι πολίτες και οι Οργανώσεις τους θεσμικά και ad hoc λαμβάνουν μέρος στον σχεδιασμό, στις αποφάσεις και στην εφαρμογή δράσεων που αφορούν την ποιότητα της ζωής τους, υποχρεώνοντας σε αναδίπλωση τα απρόσωπα κράτη και τα μεγάλα συμφέροντα. Αλλά και τα μικρά συμφέροντα που όταν συναθροίζονται γίνονται ανυπόφορα. Μεγάλη συνεισφορά έχουν τα κεντροαριστερά κόμματα και οι πράσινοι.
Στην Ελλάδα, χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας, εφαρμογή μοντέρνων τεχνολογιών, κοινωνική συμμετοχή, ρήξη με συμφέροντα και νοοτροπίες.
Χρειάζεται επανασχεδιασμός του Διοικητικού μοντέλου. Νέος «Καποδίστριας» που θα προβλέπει ενοποίηση Δήμων, ανακατομή πόρων, χρηματοδότηση πράσινων πολιτικών.
Οριοθετούμε τέσσερις αρχές:
Η αρχή της πρόληψης: Για κάθε πιθανή περιβαλλοντική καταστροφή, πρέπει να προσαρμόζεται η νομοθεσία και να λαμβάνονται μέτρα.
Η αρχή της ισότητας και της συνευθύνης: Είμαστε όλοι υπεύθυνοι για την προστασία του δομημένου ή φυσικού περιβάλλοντος. Η προστασία και η ανάπτυξη, δεν είναι έργο μόνον των Κυβερνήσεων ή των ειδικών, αλλά απαιτείται η συμμετοχή των Πολιτών.
Η αρχή της γνώσης και της ευαισθητοποίησης : Η πολιτεία οφείλει να ενημερώνει, οι πολίτες οφείλουν ν΄ αυτομορφώνονται.
Η αρχή ότι «ο ρυπαίνων πληρώνει». Ο ρυπαίνων υπό την ευρεία έννοια δηλ. κάθε ένας που υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής μας, δεν θα πληρώνει απλά ένα πρόστιμο, αλλά θα πρέπει να του εξασφαλίσουμε και την ηθική καταδίκη.
Ο τόπος μας δεν ευτύχισε να ζήσει τον Διαφωτισμό, την Αναγέννηση και δεν πρωταγωνίστησε στην Βιομηχανική Επανάσταση. Με υστέρηση βιώνουμε την Ηλεκτρονική Επανάσταση.
Θα ήταν εγκληματικό να χάσουμε και την «πράσινη» επανάσταση που προδιαθέτει νέα συμπεριφορά προς τις πόλεις μας και την φύση αλλά και τον πλούτο από την εφαρμογή νέων τεχνολογιών.
Στην πόλη μας
ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
- Εκπόνηση νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) που θα αποτρέπει εγκατάσταση νέων υπερτοπικών χρήσεων. Θα ενισχύει τον «προαστιακό» χαρακτήρα της πόλης και θα μεριμνά για την τοπική αγορά.
- Την υιοθέτηση του θεσμού του Συμμετοχικού Προϋπολογισμού.
- Μεταφορά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση της διαχείρισης των ελεύθερων δημόσιων χώρων πρασίνου, με παράλληλη όμως θεσμική κατοχύρωση των χώρων αυτών μέσα από τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια. Η μεταφορά της διαχείρισης των ελεύθερων χώρων στους ΟΤΑ θα συνοδευτεί με σαφή δέσμευση και προδιαγραφές για τη χρήση τους.
Όσα οικόπεδα και κτήρια δνε δηλωθούν στο κτηματολόγιο, εντός του νόμιμου χρονικού ορίου, να περιέλθουν στην κατοχή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και όχι στο κεντρικό κράτος για τη δημιουργία χώρων πρασίνου.
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
Δημιουργία δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων εκμεταλλεύοντας την απομένουσα υπέργεια γραμμή του ηλεκτρικού, το δάσος Συγγρού, το κτήμα Καρέλλα και το ρέμα της Σαπφούς.
Ενοποίηση του κέντρου του Αμαρουσίου με ΚΑΤ, Κηφισιά, κτήμα Συγγρού, κτήμα Καρέλλα, ρέματος Σαπφούς και ΟΑΚΑ.
Ένα δίκτυο με υπερτοπική χρήση.
- Αποκατάσταση παλαιότερων πάρκων και αστικών χώρων πρασίνου. Προστασία και ανάδειξη των κοινόχρηστων χώρων όχι μόνον έργα στο κέντρο της πόλης.
- Δημιουργία ελεύθερων χώρων πρασίνου. Στόχος η αύξηση του πρασίνου ανά κάτοικο κατά 20% μέσα σε μία τετραετία. Το σημερινό ποσοστό (για την Αθήνα) είναι 2,5 μ2 / κάτοικο, το χαμηλότερο στην Ευρώπη.
- Αστική ανανέωση με αφαίρεση των πινακίδων από δρόμους και προσόψεις, πράσινες στέγες και ενεργειακή λειτουργία των κτηρίων σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα.
- «Πρασίνισμα» των σχολικών κτηρίων.
- Να καθιερωθεί «πράσινο» τέλος για τις μεγάλες επιχειρήσεις της πόλης μας.
- Βιώσιμη κινητικότητα. Σχεδιασμός που ενθαρρύνει τη μετακίνηση με φιλικά προς το περιβάλλον μέσα. Λεωφορεία, μετρό, ποδήλατο. Και περπάτημα. Η γειτονιά, συνεκτικός ιστός για την πόλη. Με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπιστεί σε ένα βαθμό και η ηχορύπανση.
- Ολοκλήρωση επεκτάσεων μετρό.
Προσοχή στο ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων. Όχι στα μεγάλα φορτηγά.
Αυστηρή τήρηση των ρυθμίσεων διευκόλυνσης των ΑΜΕΑ.
Πλήρης τήρηση των διατάξεων για τη στάθμευση.
Ειδικό πρόγραμμα για τον έλεγχο των εκπομπών αερίων ρύπων και των αερίων θερμοκηπίου σε τοπική κλίμακα, με συγκεκριμένους στόχους και διαδικασίες.
Προσπαθούμε να διαχωρίσουμε τα απορρίμματα ώστε να ανακυκλώνονται.
Ειδική χρηματοδότηση στους δήμους για κατασκευή χώρων στάθμευσης εκτός οδού, στο βαθμό που αντίστοιχες θέσεις επί της οδού μειώνονται με παράλληλη επέκταση των πεζοδρομίων.
Τοπικά Σχέδια Μεταφορών και υπεύθυνους για την κινητικότητα (mobility managers). Ο δήμος υποβάλει ολοκληρωμένα προγράμματα για θέματα υποδομής, αλλά και δράσεις για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας, των δημοσίων συγκοινωνιών, του περιβάλλοντος.
Η πόλη είναι επένδυση. Όσο πιο πολύ την αγαπήσουμε και όσο πιο πολλά της δώσουμε, τόσα πιο πολλά θα μας γυρίσει πίσω.