Από τη στήλη ΕΠΕΑ ΠΤΕΡΟΕΝΤΑ – Γράφει ο Άγγελος Πολύδωρος
Περπατάει στο πεζοδρόμιο με το σκισμένο φτηνό σορτσάκι της η Pretty Woman και με την πιστωτική golden card του αγαπημένου της μπαίνει στο elit κατάστημα του Beverly Hills. Πλησιάζει τις πωλήτριες, που είναι ντυμένες σαν movie stars. Την κοιτάζουν υποτιμητικά λόγω της «φτηνιάρικης» εμφάνισής της. Η μια, της απευθύνει το λόγο με περιφρόνηση αγνοώντας ότι είναι κάτοχος golden card: «Είστε σίγουρη ότι θέλετε να ψωνίσετε από εμάς; Ξέρετε, είναι πολύ ακριβά τα κομμάτια που κοιτάτε».
Σήμερα, τα πράγματα έχουν αλλάξει. Πρώτα-πρώτα, τα μπλουτζίν και τα σκισμένα σορτσάκια που φορούσε στην ταινία η Τζούλια Ρόμπερτς έγιναν μόδα αργότερα και πωλούνταν παντού, ακόμα και στα υποτιθέμενα elit καταστήματα. Δεύτερον, η συμπεριφορά των πωλητριών σήμερα θα περνούσε από το κόσκινο του αντιρατσισμού και της αντικοινωνικότητας. Εκτός από αυτά όμως, σήμερα που ζούμε την «εντός εκτός και επί τα αυτά πανδημία» (θέλω να πω: που δεν ξέρουμε πότε είμαστε σε κατάσταση πράσινη, πορτοκαλί ή κόκκινη και με τι είδους μέτρα θα ξημερωθούμε), δεν είμαστε σίγουροι εάν υπάρχουν πλέον τέτοιου είδους πωλήτριες (όπως οι δύο στο Pretty Woman). Σε πολλές περιπτώσεις θα έχουν αντικατασταθεί από το e-shopping.
Κάνω τις σκέψεις αυτές επειδή, όπως διάβασα, έχουμε μπει ήδη στην εβδομάδα προ-εκπτώσεων και προσφορών εν όψει Χριστουγέννων, αλλά δεν βλέπω τους ρυθμούς που επικρατούσαν πριν το 2020 όταν ξέσπασε η επιδημία. Και πώς να τους δω άλλωστε, όταν για να ψωνίσεις κάτι, πρέπει να επιδεικνύεις πιστοποιητικό εμβολιασμού ή προληπτικού τεστ ή νόσησης. Το τελευταίο πάλι, που σε φέρνει σε δύσκολη θέση στα μικρά καταστήματα, όπως του Αμαρουσίου για παράδειγμα, είναι που σε γνωρίζουν από την εποχή που δεν παραδεχόσουν την ύπαρξη της επιδημίας. Δεν είναι εύκολο πράγμα να δείχνεις χαρτί που να βεβαιώνει επίσημα ότι αδίκως επιχειρηματολογούσες και αρρώστησες από κάτι που ισχυριζόσουν ότι είναι ανύπαρκτο. Εγώ σε καταλαβαίνω, αλλά το θέμα μου δεν είναι αυτό.
Είναι το γεγονός ότι με αφορμή και αυτό, άλλαξε η συμπεριφορά των καταναλωτών. Πάει η εποχή που την Βlack Friday (φέτος 26/11) ποδοπατούσε ο ένας τον άλλο στα υπερκαταστήματα για ένα προϊόν που πολλές φορές δεν ήταν και απαραίτητο… Ποιος λογικός θα πάει να συνωστισθεί (ακόμα και με μάσκα) περιμένοντας το άνοιγμα των πυλών των ναών του καταναλωτισμού, όταν μπορεί να λύσει το πρόβλημά του μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή του ακούγοντας τη μουσικούλα του και πίνοντας το καφεδάκι του; Πολύ φοβάμαι ότι έχουμε πάρει το δρόμο για ένα νέο life style.