Η ηπιότερη, σε σχέση με τις δύο προηγούμενες χρονιές, χιονόπτωση αποτέλεσε την κύρια αιτία για την εμφάνιση λιγότερων προβλημάτων, αν και ελάχιστα άλλαξαν στην αντιμετώπιση από την Πολιτεία
Oι τραγικές και πρωτοφανείς καταστάσεις που έζησε η Αττική στους δύο προηγούμενους χιονιάδες («Μήδεια» 2021 και «Ελπίδα» 2022) ευτυχώς αποφεύχθηκαν κατά την παρατεταμένη κακοκαιρία «Μπάρμπαρα», η οποία, ωστόσο, την εβδομάδα που μας πέρασε προκάλεσε τα δικά της μικρά ή μεγάλα προβλήματα στην Αττική, κυρίως στη βόρεια, βορειανατολική και βορειοδυτική.
Ωστόσο, λίγα άλλαξαν σε σχέση με την κινητοποίηση του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, είτε σε επίπεδο Υπουργείου είτε σε επίπεδο Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού. Με γνώμονα το «προσέχουμε για να έχουμε» και «το πάθημα να γίνει μάθημα», το γνωστό μήνυμα 112 αποτέλεσε την αιχμή του δόρατος, προκειμένου να προειδοποιηθούν οι πολίτες, ενώ οι οδηγοί ήταν υποχρεωμένοι να έχουν στο αμάξι τους αντιολισθητικές αλυσίδες βάσει του νέου νόμου που ισχύει από τον Οκτώβριο του 2022, προκαλώντας θυμηδία και αντιδράσεις για το πρόστιμο των 80 ευρώ σε περίπτωση που αυτές δεν υπάρχουν, ειδικά από οδηγούς της κεντρικής και νότιας Αθήνας.
Ακολούθησαν οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας, στο τμήμα της Εθνικής Οδού από την οδό Καλυφτάκη της Κηφισιάς έως περίπου το ύψος των Οινοφύτων, αλλά και το κλείσιμο της Αττικής Οδού (που πέρυσι αποτέλεσε το επίκεντρο σφοδρών αντιδράσεων λόγω του εγκλωβισμού χιλιάδων οδηγών υπό πολικές συνθήκες επί πολλές ώρες) και του περιφερειακού Υμηττού. Οι δρόμοι αποδόθηκαν ξανά στην κυκλοφορία μόλις το πρωί της Τετάρτης 8 Φεβρουαρίου, με έντονη κριτική για το γεγονός ότι «ακόμη και μια πιο ήπια χιονόπτωση δεν καθιστά ικανό τον κρατικό και αυτοδιοικητικό μηχανισμό να κρατήσει κομβικούς για τη ζωή της Αττικής οδικούς άξονες ανοιχτούς».
Στα «λευκά» οι βόρειοι Δήμοι
Οι πρώτες χιονοπτώσεις στο βόρειο τμήμα της Αττικής έκαναν την εμφάνισή τους το βράδυ του Σαββάτου 4 Φεβρουαρίου και καθ’ όλη την Κυριακή 5 και τη Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου συνεχίστηκαν με αυξομειώσεις στην ένταση μεν, αλλά για συνεχή διαστήματα, προκαλώντας μεγάλα προβλήματα σε «συνήθεις ύποπτους» Δήμους, όπως οι Μάνδρας – Ειδυλλίας, Διονύσου, Πεντέλης, Κηφισιάς κ.ά., όπου και σημειώθηκαν οι περισσότεροι αποκλεισμοί δρόμων, ενώ σε μερικές περιπτώσεις υπήρξαν και διακοπές στην υδροδότηση λόγω ψύχους, οι οποίες ευτυχώς κράτησαν λίγο. Ασφαλώς, στα θετικά συγκαταλέγεται ότι δεν υπήρξε καμία διακοπή ρεύματος, με τα έργα υπογείωσης του δικτύου που εκτελούνται εδώ και ένα χρόνο σε τέτοιους «επίφοβους» Δήμους να δείχνουν ότι πιάνουν τόπο.
Παράλληλα, για τη Δευτέρα ίσχυσε τηλεργασία για το μεγαλύτερο μέρος του δημόσιου τομέα και ισχυρή σύσταση στον ιδιωτικό, με σκοπό τον περιορισμό των μετακινήσεων.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του φαινομένου, οι Δήμοι του Βόρειου, Ανατολικού και Δυτικού Τομέα ενημέρωναν διαρκώς το κοινό για τις ενέργειές τους, δίνοντας παράλληλα τηλεφωνικούς αριθμούς, e-mail και διαδικτυακές πλατφόρμες καταγραφής των όποιων προβλημάτων προέκυπταν.
Για την ταχύτερη τροφοδοσία των μηχανημάτων αποχιονισμού βρέθηκαν σε συνεχή λειτουργία 9 υπαίθριοι χώροι εναπόθεσης αντιπαγετικού άλατος από την Περιφέρεια. Στους συγκεκριμένους χώρους υπήρχε πρόσβαση από τους όμορους Δήμους (στους οποίους σχεδόν καθολικά χορηγήθηκε επιπρόσθετη ποσότητα αντιπαγετικού άλατος για τις ανάγκες τους, περίπου 250 τόνους).
Με 126 μηχανήματα η Περιφέρεια
Υπό τις οδηγίες του περιφερειάρχη Γ. Πατούλη και τον συντονισμό του αντιπεριφερειάρχη Β. Κόκκαλη, στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Αττικής επιχειρούσαν από τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας 6 Φεβρουαρίου συνολικά 126 μηχανήματα έργου: 61 μεγάλα εκχιονιστικά, 27 μικρά εκχιονιστικά 4×4 για δημοτικούς δρόμους και καθαρισμό δρόμων που υπάρχει ανάγκη, όπως είναι οι δρόμοι που οδηγούν σε νοσοκομεία όπως το Νοσοκομείο Παίδων και το Σισμανόγλειο, 35 φορτωτές JCB για μεταφορά άλατος και αποχιονισμό και 3 πλατφόρμες απομάκρυνσης εγκλωβισμένων οχημάτων.
Παράλληλα με 4 οχήματα 4×4 η Περιφέρεια σε συνεννόηση με το ΕΚΑΒ εξυπηρετούσε περιστατικά μεταφοράς νεφροπαθών, ενώ τα οχήματα ήταν διαθέσιμα και για κάθε πολίτη που είχε άμεση ανάγκη διακομιδής σε δομή Υγείας ή είχε εγκλωβιστεί στην οικία του.
Σύμφωνα πάντα με την Περιφέρεια, σε ό,τι αφορά τον εκχιονισμό των δρόμων, προτεραιότητα δόθηκε στους μεγαλύτερους οδικούς άξονες όπως είναι η Λ. Κηφισού, η Λ. Αθηνών – ΝΕΟΑΚ – παράπλευρο Ε.Ο. Αθηνών – Λαμίας, με το τελευταίο να χρήζει ιδιαίτερα μεγάλης σημασίας, αφού η Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Λαμίας περιοδικά διέκοπτε τη λειτουργία της, Λ. Μεσογείων, Λ. Κηφισιάς, Λ. Λαυρίου κ.ο.κ. οι οποίες, όπως αναφέρεται, «παρά τις εξαιρετικά αντίξοες καιρικές συνθήκες, παρέμειναν συνεχώς ανοιχτές».
Μόνο η Λεωφ. Κατεχάκη τα ξημερώματα της Δευτέρας έκλεισε προληπτικά για 45 λεπτά, σε συνεννόηση με την Τροχαία, προκειμένου να πραγματοποιηθεί άμεσα αποχιονισμός, ενώ ανάλογη ήταν η αντιμετώπιση και στη Λεωφόρο Σχιστού, η οποία έκλεισε για περίπου 1 ώρα, τις βραδινές ώρες της Δευτέρας.
Η αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής στη Λ. Κηφισού φτάνει μέχρι τον κόμβο της Αττικής Οδού και πέραν αυτού του σημείου, την αρμοδιότητα συντήρησης έχει η Νέα Οδός, ενώ ο αποκλεισμός ή μη της οδού, εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Τροχαίας.
Παράλληλα, από την Περιφέρεια επισημαίνεται ότι «καταλυτική είναι η συνδρομή του βαρέος οχήματος -Jet Broom- με ειδική λεπίδα 5,5 μέτρων μήκους, ικανού για αποχιονισμό 2 λωρίδων ταυτόχρονα με εξαιρετικά υψηλή ταχύτητα (50-60 km/hr), ψεκασμό θερμού αέρα και χωρητικότητα αλατιού 9 τόνους, χάρη στο οποίο παρέμειναν ανοιχτοί οι μεγάλοι οδικοί άξονες: Λ. Κηφισού, Λ. Κατεχάκη, Λ. Μεσογείων και Λ. Κηφισιάς. Το εν λόγω μηχάνημα, ανήκει στην κατοχή της Περιφέρειας Αττικής και ο χειρισμός του γίνεται από υπαλλήλους της. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του φαινομένου δόθηκε συνδρομή στην Αττική Οδό από το μηχάνημα, στην έξοδο της Περιφερειακής Υμηττού.