Σας είχαμε ενημερώσει για το “ψυχοπλάκωμα” του κλάδου των αυτοκινήτων, ήδη από την επίσκεψή μας στην έκθεση της Γενεύης. ´Ιδια και απαράλαχτα ήταν τα δεδομένα της Φρανκφούρτης. Μια έκθεση με ιστορία 112 χρόνων (!), που γνώρισε πολλές δόξες και όλη την εξέλιξη του αυτοκινήτου, αποτυπώνει σήμερα ξεκάθαρα το αδιέξοδο του κλάδου και την εναγώνια αναζήτηση εναλλακτικής στρατηγικής.
Η πρόβλεψή μας, πριν ένα και πλέον χρόνο, δείχνει να επιβεβαιώνεται περίτρανα. Η κρίση επιτάχυνε την κατάρρευση του μεταπολεμικού μοντέλου, αφού και τα κοινωνικά πρότυπα αλλάζουν υπό το φόρτο της έλλειψης ρευστού. Η μεσαία τάξη στις ΗΠΑ εξαφανίστηκε, ενώ στην Ευρώπη βρίσκεται υπό διωγμό! Πού χρόνος, χρήμα και μυαλό για αλλαγή αυτοκινήτου…
Η άλλη μας πρόβλεψη αφορούσε τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία βλέπαμε να καθορίζουν το μέλλον. Αυτό ακριβώς συμβαίνει, μόνο που οι περισσότεροι άνθρωποι που απασχολούνται στον χώρο (δημοσιογράφοι, στελέχη, έμποροι κλπ) δεν φαίνεται να το έχουν αντιληφθεί!
Σκληρές εκφράσεις…
Εύγλωττο είναι το σχετικό άρθρο της συντηρητικής εφημερίδας Frankfurter Allge-meine, που υποτίθεται ότι ήταν “αφιερωμένο” στα εγκαίνια της έκθεσης: “Δεν μοιάζει με γιορτή, μάλλον το αντίθετο. Αγνόησαν επί μακρόν τις αλλαγές των συνηθειών του καταναλωτή. Το status του αυτοκινήτου, όπως το γνωρίζαμε, χάθηκε. Το αυτοκίνητο είναι απλά ένα από τα μέσα μεταφοράς! Η τάση για μικρότερα και οικονομικότερα μοντέλα χτυπά τώρα την Μερσέντες και την BMW. Οι γερμανικές εταιρείες ανακαλύπτουν τώρα ότι έμειναν πολύ πίσω στην τεχνολογία των ηλεκτροκινητήρων”!
Και, εδώ ερχόμαστε στην τρίτη μας πρόβλεψη, όπως είχε διατυπωθεί σε σχετικό άρθρο. Πρόκειται για τις επενδύσεις που έκαναν Κινέζοι κατασκευαστές στην ηλεκτροκίνηση, κάτι που με μαθηματική ακρίβεια θα τους έφερνε στην πρωτοπορεία. Μάλιστα, είχαμε συγκεκριμένα αναφερθεί στην εταιρεία BYD (Build Your Dreams), η οποία δεν χτυπά κανένα καμπανάκι στα “τσακάλια” της ελληνικής δημοπσιογραφίας. Ε, λοιπόν, διαβάστε τι λέει η γνωστή γερμανική εφημερίδα: “Επί πολλά χρόνια, οι Γερμανοί πίστευαν ότι ο καθαρός πετρελαιοκινητήρας αποτελεί το μέλλον της περιβαντολογικής αυτοκίνησης. Άφησαν να τους προσπεράσουν οι Ιάπωνες, τόσο στην υβριδική όσο και στην ηλεκτρική τεχνογνωσία. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις μπαταρίες για πλήρη ηλεκτροκίνηση, οι Κινέζοι προηγούνται ήδη. Το καλύτερο παράδειγμα είναι η κινεζική BYD, που έχει εξελιχθεί σε περιζήτητο συνεργάτη για την VW”!!!
Το μέλλον άδηλο…
Δε λέμε, “το έχουμε” αρκετά με τις προβλέψεις! Αλλά και τόσο πολύ, δύσκολο να το πιστέψεις…
Όσο για το πολυπόθητο μέλλον, αρκεί να σκεφτείτε ότι οι ήδη υπερκορεσμένες γραμμές παραγωγής των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών (δούλευαν πριν την κρίση με το 75% της παραγωγικής τους ισχύος, λόγω ανεπαρκούς ζήτησης…) έρχονται τώρα αντιμέτωπες με ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα, αφού μόνο το 60% της θεωρητικής τους μεγίστης παραγωγής μπορεί να απορροφηθεί.
Σε νούμερα, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία μορεί να παράγει 100 εκατομμύρια αυτοκίνητα το χρόνο, αλλά μόνο τα μισά βγαίνουν τελικά απ’ τις γραμμές παραγωγής!
Εδώ θα είμαστε και θα γελάμε. Το τοπίο της αυτοκίνησης έμεινε στάσιμο και αντίθετο με τις επιταγές της λογικής επί δεκαετίες. Τώρα ήρθε και εδώ η ώρα της κάθαρσης…
Χρήστος Φωτιάδης