Η … οικογένεια Tipo σηματοδοτεί τη μεγάλη επιστροφή της Fiat στην κατηγορία των μικρομεσαίων μοντέλων (C Segment), με προτάσεις που αφορούν την καρδιά της αγοράς στην καλύτερη τιμή της κατηγορίας. Χάρη σε μια απλή και συνάμα ολοκληρωμένη γκάμα, το Tipo καλύπτει όλες τις ανάγκες των καταναλωτών σε όλα τα επίπεδα. Έτσι, η ιταλική εταιρία επιστρέφει με τον πιο ηχηρό τρόπο στην οικογενειακή κατηγορία, με μία πρόταση από την οποία ουσιαστικά δεν λείπει τίποτα, ενώ το προσφέρει σε τρεις εκδόσεις αμαξώματος, την sedan καθαρά οικογενειακή έκδοση του, και τις hatchback και station wagon. Αυτή τη φορά δοκιμάσαμε το SW με τον πετρελαιοκινητήρα 1.6, που μας άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις!
Η οικογένεια του Tipo δημιουργήθηκε γύρω από την ιδέα «Δίνοντας λιγότερα, αποκτάς περισσότερα» και συνδυάζει τις ιστορικές έννοιες της μάρκας της Fiat: λειτουργικότητα, απλότητα και προσωπικότητα σε μια value-for-money πρόταση.
Η έννοια της απλότητας εκφράζεται μέσα από μια σειρά από κινητήρες και επίπεδα εξοπλισμού που απευθύνονται στην καρδιά της αγοράς. Η λειτουργικότητα πάντα αποτελούσε το σήμα κατατεθέν της Fiat για πάνω από 80 χρόνια και έχει συντελέσει στην επιτυχία των μοντέλων της. Και στην περίπτωση των μοντέλων της οικογένειας Tipo, οι προσεκτικά σχεδιασμένοι εσωτερικοί χώροι προσφέρουν ακαταμάχητη άνεση και χωρητικότητα για την κατηγορία, καθώς και λειτουργικότητα χρήσης.
Το project ξεκίνησε στις αρχές του 2012 στο Centro Stile Fiat, ενώ για την εξέλιξή του εργάστηκαν πάνω από 2.000 άτομα για περίπου τρία χρόνια. Το αποτέλεσμα παρουσιάστηκε τον Μάιο του 2015, με το όνομα Aegea (από τον Έλληνα μυθικό βασιλιά της αρχαίας Αθήνας Αιγέα), αλλά αυτό άλλαξε κατά το εμπορικό του λανσάρισμα στην Ευρώπη.
Το Fiat Tipo βασίζεται στη μακριά έκδοση της Small Wide πλατφόρμας, η οποία έχει χρησιμοποιηθεί μεταξύ άλλων και στο Fiat 500L, και κάνει χρήση χάλυβα υψηλής αντοχής σε ποσοστό πάνω από 80%. Η Small Platform, που εξέλιξαν από κοινού η FIAT με την General Motors και πάνω στην οποία έχουν χτιστεί πολλά μοντέλα, από το Grande Punto και το Opel Corsa μέχρι το Jeep Renegade, κάνει σπουδαία δουλειά… Το μήκος του αμαξώματος φτάνει τα 4.532 χλστ., το πλάτος του τα 1.792 χλστ., το ύψος του τα 1.497 χλστ., ενώ το μεταξόνιό του αγγίζει τα 2.636 χλστ. Στις δοκιμές πρόσκρουσης από τον οργανισμό EuroNCAP, το Fiat Tipo απέσπασε 3 αστέρια όταν εξοπλίζεται με τον βασικό εξοπλισμό και 4 αστέρια όταν φορά το πρόσθετο πακέτο ασφαλείας που περιλαμβάνει σύστημα προειδοποίησης εμπρόσθιας σύγκρουσης και αυτόματο σύστημα πέδησης.
Η καμπίνα, που δεν προέρχεται από κάποιο άλλο μοντέλο της μάρκας, ξεκαθαρίζει ότι πρόκειται για ένα σύγχρονο Fiat. Η κεντρική κονσόλα είναι εργονομική και λειτουργική, με το εσωτερικό του Tipo να είναι σχεδιασμένο για να καλύψει όλες τις πραγματικές ανάγκες του ιδιοκτήτη. Η σχεδίαση του ταμπλό ενισχύει την αίσθηση ευρυχωρίας της καμπίνας, με τα υλικά κατασκευής να μην απογοητεύουν. Πλήρως λειτουργικός είναι και ο πίνακας οργάνων με ευανάγνωστα όργανα, ενώ η οθόνη 3,5 ιντσών ανάμεσα από τα δύο αναλογικά όργανα δείχνει μεταξύ άλλων τις λειτουργίες του trip computer. Το τιμόνι προέρχεται αυτούσιο από το 500Χ, ενώ και η οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας Uconnect είναι γνωστή από άλλα μοντέλα της εταιρίας. Περιλαμβάνει όλες τις λειτουργίες του ραδιοφώνου, ενώ έχει δυνατότητα σύνδεσης μέσω θύρας USB port, υποδοχής Aux-in και Bluetooth φωνητικών εντολών. Ακόμα, διαθέτει σύστημα 3D πλοήγησης TomTom, με τρισδιάστατους χάρτες και φωνητικές εντολές.
Στο SW, μια έκδοση μόνιμα παρεξηγημένη στην Ελλάδα, ο επιπλέον όγκος έχει ενσωματωθεί ιδανικά και η οροφή χαμηλώνει ελαφρώς στο πίσω μέρος της, καταλήγοντας σε μια διακριτική αεροτομή. Ούτε καν φαίνεται ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο σχεδόν κατά 20 πόντους μακρύτερο από το Tipo 5d και τέσσερις από το σεντάν, με μήκος 4,57 m. Σαφώς όμως καταλαβαίνεις το πλεονέκτημα αυτής της διαφοράς όταν ανοίξεις την πέμπτη πόρτα!
Ο χώρος αποσκευών είναι μεγαλύτερος από του σεντάν, με 550 lt αντί για 520, αλλά και πολύ πιο πρακτικός, χάρη στο Magic Cargo Space της FIAT. Με την αναδίπλωση της πλάτης του πίσω καθίσματος δημιουργείται ένας σχεδόν επίπεδος χώρος (ίδιο… φορτηγό!), που ξεπερνά τα 1200lt ! Υπάρχουν τέσσερις κρίκοι πρόσδεσης για τις αποσκευές, ενώ τα αφαιρούμενα διαχωριστικά στα πλάγια δημιουργούν δύο πρακτικούς αποθηκευτικούς χώρους.
Δοκιμασμένος κινητήρας
Κάτω από το καπό βρίσκεται ο γνωστός Multijet II κινητήρας που έχουμε δοκιμάσει σε αρκετά μοντέλα, ο οποίος κινεί πολύ άνετα το αυτοκίνητο, προσφέροντας εξαιρετικές επιδόσεις αλλά και οικονομία. Είναι προϊόν της Fiat Powertrain Technologies και έχει χωρητικότητα 1.598 cc, που με τη βοήθεια του turbo μεταβλητής τεχνολογίας της Garrett και τεχνολογίας common rail αποδίδει 120 ίππους στις 3.750 σ.α.λ. και 320 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ. με τη σχέση συμπίεση να φτάνει το 16,5:1. Διακρίνεται για την ευελιξία του και αποδίδει υψηλή ροπή σε χαμηλές στροφές (320 Nm στις 1750 στροφές), ενώ παράλληλα σέβεται το περιβάλλον. Σε μικτό κύκλο, ο 1.6 Multijet II Euro 6 καταναλώνει 3.7 l/100 km με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που δεν ξεπερνούν τα 98 g/km.