Παρέμβαση πραγματοποίησε ο δήμαρχος του Δήμου Βύρωνα, Γρηγόρης Κατωπόδης, στη δημόσια διαβούλευση σχετικά με το νομοσχέδιο για τα ζώα συντροφιάς. Ειδικότερα σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Δήμου Βύρωνα:
Γρηγόρης Κατωπόδης: «Νομοσχέδιο είτε ανεφάρμοστο είτε αδιέξοδο»
«Το νέο νομοσχέδιο για τα ζώα συντροφιάς, παρουσιάζει ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα, τόσο σε σχέση με την ευζωία των ζώων όσο και με την διαχείρισή τους από τους Δήμους. Εάν ψηφιστεί ως έχει τα πιθανά ενδεχόμενα είναι δύο: είτε θα παραμείνει ανεφάρμοστο παρατείνοντας μια κατάσταση με πολλά αδέσποτα, με αδυναμία των Δήμων να εξασφαλίσουν την ευζωία τους και με συγκρούσεις με τους πολίτες είτε θα οδηγήσει πολύ σύντομα σε συνθήκες παρανομίας και πλήρες αδιέξοδο με αποτέλεσμα να δρομολογηθούν οι ευθανασίες των ζώων.
Οι Δήμοι, με την υφιστάμενη νομοθεσία, επωμίστηκαν τη μεγάλη ευθύνη της διαχείρισης των αδέσποτων, χωρίς η Πολιτεία να διευκολύνει ούτε με μέτρα για την μείωση των αδέσποτων, ούτε με την δυνατότητα να έχουν δημοτικά κτηνιατρεία και νόμιμες δομές περίθαλψης και φροντίδας, ούτε με τα αναγκαία χρηματοδοτικά μέσα. Χωρίς η Πολιτεία να εξασφαλίσει τους αναγκαίους ελεγκτικούς μηχανισμούς, χωρίς να προβλέψει ειδικές υπηρεσίες, χωρίς εκπαιδεύσει προσωπικό σε όλες τις βαθμίδες από την δικαιοσύνη και την αστυνομία μέχρι τους δημοτικούς υπαλλήλους και χωρίς να κάνει καμπάνιες που να ενημερώνει μικρούς και μεγάλους για την ορθή συμπεριφορά απέναντι στα ζώα.
Με το παρόν νομοσχέδιο, η κατάσταση δυστυχώς όχι μόνο δεν πρόκειται να αλλάξει προς το καλύτερο, αλλά θα επιδεινωθεί. Και αυτό, γιατί η πρόβλεψη που αφορά την μείωση των αδέσποτων μέσα από την υποχρεωτική στείρωση των ζώων παραπέμπεται στο μέλλον, τα δημοτικά κτηνιατρεία παραμένουν μια αόριστη δυνατότητα, τα νόμιμα καταφύγια γίνονται άμεσα υποχρεωτικά για όλους τους Δήμους αλλά χωρίς να καθορίζεται με ποιο τρόπο θα γίνουν, οι χρηματοδοτήσεις εξακολουθούν να μην προσδιορίζονται. Ταυτόχρονα άμεσα προβλέπονται μια σειρά από αυστηρές διαδικασίες και πρόστιμα που κάνουν εξαιρετικά δύσκολο και περίπλοκο το έργο των φιλόζωων πολιτών και θα έχουν ως αποτέλεσμα πολύ περισσότερα αδέσποτα να παραμένουν στο δρόμο και πολύ λιγότερα να στειρώνονται και να θεραπεύονται. Όλα τα παραπάνω συνδυαστικά, σημαίνουν ραγδαία αύξηση του αριθμού των αδέσποτων, κατακόρυφη αύξηση του κόστους για την περισυλλογή των αδέσποτων που πλέον προβλέπεται ότι θα κλείνονται σε καταφύγια κατά βούληση, καθεστώς συνεχούς παρανομίας για Δήμους και φιλόζωους και φυσικά αύξηση των παραπόνων και των καταγγελιών που και σήμερα αντιμετωπίζουν καθημερινά οι Δήμοι.
Με την εμπειρία του Δήμου Βύρωνα, συμμετείχα στη διαβούλευση για το νέο νομοσχέδιο, καταθέτοντας σχόλια και προτάσεις στα πιο βασικά θέματα που αφορούν τις αρμοδιότητες των Δήμων. Ευελπιστώ η κυβέρνηση να λάβει υπόψη της τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργεί το νέο νομοσχέδιο και να τα αλλάξει για να αποκτήσουμε επιτέλους μια νομοθεσία που θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε οι Δήμοι να είναι σε θέση να ασκήσουν την αρμοδιότητά τους. Στόχος μας πρέπει να είναι να μειωθούν σταδιακά τα αδέσποτα όσο και οι ατελείωτες κακοποιήσεις των ζώων που αποτελούν όνειδος για τη χώρα μας και τον πολιτισμό της.»
Ακολουθεί η παρέμβαση του Γρηγόρη Κατωπόδης σε συγκεκριμένα άρθρα του νομοσχεδίου
Στο άρθρο 7 που αφορά τις υποχρεώσεις και τις αρμοδιότητες των Δήμων
Για να μεταβείτε στο σχετικό κείμενο, άρθρο 7, της δημόσιας διαβούλευσης πατήστε εδώ.
Το επιχειρησιακό πρόγραμμα διαχείρισης των ζώων, πρέπει να καταρτίζεται στην αρχή κάθε νέας δημοτικής θητείας, να έχει 4ετή διάρκεια, να προβλέπεται ενδιάμεση αξιολόγηση του και οι πόροι του να εξασφαλίζονται μέσω κρατικής επιχορήγησης. Σε κάθε επιχειρησιακό πρόγραμμα θα πρέπει να μπαίνουν στόχοι για τον ετήσιο αριθμό στειρώσεων, για την ετήσια σίτιση και κτηνιατρική κάλυψη, για την προώθηση υιοθεσιών και την προώθηση της φιλοζωικής συνείδησης και της ορθής συμπεριφοράς των ιδιοκτητών ζώων.
Κάθε Δήμος πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον ένα δημοτικό κτηνιατρείο και χώρους για την περίθαλψη και την φροντίδα μικρού αριθμού ζώων που να μπορούν να δημιουργούνται σε κατάλληλες περιοχές μέσα ή κοντά στον αστικό ιστό όπως για παράδειγμα σε π.χ. πάρκα και άλση. έτσι ώστε να διευκολύνεται το έργο των εθελοντών, η επίσκεψη ανθρώπων που θα ήθελαν να υιοθετήσουν ή να γίνουν ανάδοχοι, οι φιλοζωικές εκπαιδεύσεις σχολείων κλπ. Για το σκοπό αυτό απαιτείται επίσης η πρόσληψη και η εκπαίδευση του απαραίτητου επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού στους Δήμους. Στα δημοτικά κτηνιατρεία, εκτός από την στείρωση και τις θεραπείες των αδέσποτων μπορεί να προβλέπονται και δωρεάν υπηρεσίες σε ζώα που οι ιδιοκτήτες τους είναι άποροι ή ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές κατηγορίες. Επίσης πρέπει να διασφαλιστεί η 24ωρη εκ περιτροπής λειτουργία δημοτικών κτηνιατρείων για τα έκτακτα περιστατικά σε κάθε περιφερειακή ενότητα.
Δημοτικά καταφύγια για μεγαλύτερο αριθμό ζώων, πρέπει να προβλέπεται ότι θα έχουν κτηνιατρείο. Σε κάθε περίπτωση τα καταφύγια πρέπει να εξακολουθήσουν όπως μέχρι σήμερα, να προβλέπουν την προσωρινή διαβίωση ζώων που έχουν ανάγκη θεραπείας και των μικρών ως 5 μηνών. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ανατραπεί η υπάρχουσα νομοθεσία και να δοθεί η δυνατότητα εγκλεισμού υγιών ενήλικων ζώων σε καταφύγια. Αυτό, πέρα από το γεγονός ότι είναι απάνθρωπο για τα ζώα, θα έχει ως αποτέλεσμα την διαρκή πίεση από δημότες για περισυλλογή ζώων που τους «ενοχλούν», διαρκείς αντεγκλήσεις με όσους δημότες θα έχουν αντίθετη άποψη, ενώ πρακτικά θα σημαίνει μια επιβάρυνση χωρίς κανένα αποτέλεσμα στο βαθμό που τα αδέσποτα σήμερα είναι αναρίθμητα και διαρκώς εγκαταλείπονται νέα. Είτε λειτουργούν σύννομα (με όσα ζώα θα προβλέπει η άδειά τους) είτε παράνομα (στοιβάζοντας ζώα), τα δημοτικά καταφύγια θα επιβαρύνουν τους πολίτες με δυσανάλογα μεγάλο κόστος για να φυλακίζονται κάποια λίγα ζώα, ενώ ή συντριπτική πλειοψηφία θα ζει έξω από τα καταφύγια. Επειδή αυτή η πρόβλεψη αντιβαίνει στη λογική, η αναπόφευκτη εξέλιξη θα είναι να διευκολυνθούν οι χωρίς λόγο ευθανασίες. Γιαυτό σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ισχύσει η πρόβλεψη του νομοσχεδίου να γίνονται ευθανασίες επειδή ένας κτηνίατρος (είτε υπάλληλος είτε συμβεβλημένος με το καταφύγιο) έκρινε κάποιο ζώο ως επικίνδυνο, αλλά η κρίση αυτή πρέπει να παραμείνει όπως τώρα στη αρμοδιότητα της 5μελούς επιτροπής.
Τέλος η περικοπή χρηματοδότησης των Δήμων ως ποινή εφόσον δεν εκτελούν τα καθήκοντά τους, πρέπει να συναρτάται από τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους. Με τις σημερινές συνθήκες δεν υπάρχει ούτε ένας Δήμος στη χώρα που να μπορεί να περισυλλέξει, περιθάλψει, στειρώσει και σιτίσει όλες τις αδέσποτες γάτες και σκύλους που επιπλέον όντας αδέσποτα είναι εκτεθειμένα σε ασθένειες και ατυχήματα. Η λογική του νομοσχεδίου θα πρέπει να είναι σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση. Να μπει ένα χρονοδιάγραμμα εφαρμογής δράσεων, ώστε αρχικά να πριμοδοτηθούν από την Πολιτεία εκτεταμένα προγράμματα στειρώσεων αδέσποτων και δεσποζόμενων με υποχρέωση των Δήμων να τα υλοποιήσουν και με ετήσιους στόχους που θα πρέπει να υλοποιούνται. Να γίνουν καμπάνιες για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και βέβαια δημιουργηθούν συγκεκριμένοι μηχανισμοί ελέγχου των παραβατών. Μόνο εφόσον μειωθούν δραστικά τα αδέσποτα θα είναι σε θέση οι Δήμοι να ανταποκριθούν επαρκώς στην διαχείρισή τους.
Στο άρθρο 8 : Χρηματοδότηση των δήμων – Πρόγραμμα Άργος
Για να μεταβείτε στο σχετικό κείμενο, άρθρο 8, της δημόσιας διαβούλευσης πατήστε εδώ.
Ενώ το νομοσχέδιο προβλέπει μια σειρά υποχρεώσεων για τους Δήμους και ποινές εφόσον δεν ανταποκριθούν, η πρόβλεψη για τις αναγκαίες υποδομές, το ανθρώπινο δυναμικό και τη χρηματοδότησης είναι το λιγότερο αόριστη. Πρέπει άμεσα να προβλεφθεί μια ομάδα εργασίας με τη συνεργασία ΥΠΕΣ, ΥΠΑΑΤ και ΚΕΔΕ ώστε να καθοριστούν οι πηγές και το ύψος της χρηματοδότησης που θα απαιτηθούν για να υλοποιηθεί το νομοσχέδιο.
Αλλιώς θα πρόκειται απλώς για εξαγγελίες που ποτέ δε θα υλοποιηθούν πλήρως και για μια ακόμη φορά θα καλούνται οι δημότες να καλύπτουν από την τσέπη τους την διαχείριση των αδέσποτων.
Άρθρο 9: Υιοθεσίες
Για να μεταβείτε στο σχετικό κείμενο, άρθρο 9, της δημόσιας διαβούλευσης πατήστε εδώ.
Στο συγκεκριμένο άρθρο μπαίνουν εμπόδια στη δράση των φιλοζωικών ομάδων χωρίς νόμιμα καταφύγια που είναι η συντριπτική πλειοψηφία αλλά και των φιλόζωων πολιτών που τυχαίνει να βρουν αδέσποτα κουτάβια ή γατάκια ή και ζώα που έχουν εγκαταλειφτεί και τα προωθούν για υιοθεσία. Το άρθρο επιβάλλει να παραδίδουν αμέσως στους Δήμους και σε όσους έχουν νόμιμα καταφύγια τα ζώα που βρίσκουν. Με τον σημερινό τεράστιο αριθμό ζώων και τις σημερινές δυνατότητες, το άμεσο αποτέλεσμα αυτής της πρόβλεψης είναι να βουλιάξουν οι όποιες λίγες νόμιμες δομές υπάρχουν στη χώρα και οι Δήμοι προφανώς να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες προσωρινής φιλοξενίας και προώθησης υιοθεσίας που σήμερα γίνεται σχεδόν αποκλειστικά από φιλόζωους.
Άρθρο 16 Κακοποίηση των ζώων
Για να μεταβείτε στο σχετικό κείμενο, άρθρο 16, της δημόσιας διαβούλευσης πατήστε εδώ.
Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα συνεργασίας Δήμων- Δημοτικής Αστυνομίας και Αστυνομικών Τμημάτων για μια συνεχή συνεργασία για τα θέματα παραβάσεων που αφορούν τα ζώα. Για το σκοπό αυτό πρέπει να διαμορφωθεί άμεσα συγκεκριμένη πρόταση από ομάδα εργασίας του ΥΠΡΟΠΟ, ΥΠΕΣ, ΚΕΔΕ.
Άρθρο 22. Διοικητικές κυρώσεις
Για να μεταβείτε στο σχετικό κείμενο, άρθρο 16, της δημόσιας διαβούλευσης πατήστε εδώ.
Τα πρόστιμα που επιβάλλονται από την αστυνομία, δεν πρέπει να επικυρώνονται με απόφαση Δημάρχου, γιατί αυτό θα οδηγήσει σε πίεση των δημοτών για ακύρωση των προστίμων, θα εντείνει προστριβές, θα οδηγήσει σε πελατειακές εξυπηρετήσεις. Ο Δήμαρχος δεν έχει γνώση των συνθηκών της παράβασης και ούτε αποτελεί μηχανισμό προσφυγής και υποβολής αντιρρήσεων.
Άρθρο 23 Καταφύγια
Για να μεταβείτε στο σχετικό κείμενο, άρθρο 23, της δημόσιας διαβούλευσης πατήστε εδώ.
Δημοτικά καταφύγια για μεγαλύτερο αριθμό ζώων, πρέπει να προβλέπεται ότι θα έχουν κτηνιατρείο. Απαιτείται να επανακαθοριστούν τα κριτήρια χωροθέτησης και να οριστούν οι περιοχές εντός των οποίων μπορούν να δημιουργηθούν σε κάθε περιφερειακή ενότητα, μετά από εισηγήσεις και των Δήμων. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι παρατηρήσεις στο άρθρο 7.
Άρθρο 29. Κίνητρα
Για να μεταβείτε στο σχετικό κείμενο, άρθρο 29, της δημόσιας διαβούλευσης πατήστε εδώ.
Η παροχή οικονομικών κινήτρων για την σήμανση και στείρωση των ζώων και την υιοθεσία αδέσποτων, πρέπει να προβλέπεται υποχρεωτικά και η σχετική δυνατότητα να καλύπτεται οικονομικά από την Πολιτεία. Τα οικονομικά κίνητρα θα είναι καθοριστικά για την αποφασιστική μείωση των αδέσποτων και πρέπει να ορίζονται με ενιαία κοινωνικά κριτήρια για όλη τη χώρα. Εφόσον υπάρχει η δυνατότητα σε κάποιο Δήμο, για παροχή περισσότερων κινήτρων αυτή να καθορίζεται με απόφαση του εκάστοτε δημοτικού συμβουλίου.
Διαβάστε: Σεμνή τελετή με κατάθεση στεφάνων για τη Γενοκτονία των Ποντίων στον Δήμο Βύρωνα
Ειδήσεις για τον Δήμο Βύρωνα ένα ΚΛΙΚ ΜΑΚΡΙΑ.