Γράφει ο Άγγελος Πολύδωρος – – Από την έντυπη έκδοση της εβδομαδιαίας Αμαρυσίας – 9/1
Πραγματοποιήθηκε και φέτος η ετήσια ψηφοφορία της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) για τις καλύτερες ταινίες του 2020. Μπορεί το Φεστιβάλ των Καννών να μη διεξήχθη φέτος, λόγω της πανδημίας, ωστόσο μια ταινία από τη διοργάνωση του 2019 ήταν εκείνη που επικράτησε στην ψηφοφορία. Πρόκειται για το φιλμ «Ο Προδότης» του ηλικίας 81 ετών Μάρκο Μπελόκιο.
Όσο για τα εγχώρια; Ψηφίστηκε πρώτη «Η Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη, η προβολή της οποίας στις αίθουσες ξεκίνησε λίγο πριν την επίθεση του κορωνοϊού, διακόπηκε αναγκαστικά αλλά συνεχίστηκε και το καλοκαίρι, αμέσως μετά την επαναλειτουργία των κινηματογράφων. Οι ψήφοι αναλυτικά των μελών της ΠΕΚΚ έχουν αναρτηθεί στην ανανεωμένη ιστοσελίδα της ΠΕΚΚ (www.pekk.gr), εκεί όπου υπάρχουν και άλλα ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία.
Υπενθυμίζεται ότι την αφορμή για την ψηφοφορία προσφέρει η ετήσια έκδοση «Κινηματογράφος 2020», η οποία θα κυκλοφορήσει στα τέλη Φεβρουαρίου. Θα είναι, όπως πάντα, εμπλουτισμένη με κριτικές για το σύνολο των ταινιών που προβλήθηκαν την περασμένη χρονιά στη χώρα μας, αλλά και με εκτενείς αναφορές στα ελληνικά και στα μεγάλα διεθνή Φεστιβάλ Κινηματογράφου του 2020, τα οποία παρακολούθησαν -δυστυχώς, εξ ανάγκης, ως επί το πλείστον διαδικτυακά- τα μέλη της ΠΕΚΚ. Δεν θα λείψει παρουσίαση όσων βιβλίων για την Έβδομη Τέχνη κυκλοφόρησαν, αλλά και καθιερωμένες στήλες, όπως το «box office» και το «Εις μνήμην» (μια ανασκόπηση των απωλειών που σημάδεψαν το χώρο).
Οι 10 (+1) καλύτερες ξένες ταινίες κατά την ΠΕΚΚ, είναι οι ακόλουθες με μια μικρή ανάλυση των τεσσάρων πρώτων (μιας και ισοψήφισαν το «Ψηλό κορίτσι» και ο «Φάρος»). Αν ρωτούσατε εμένα, θα προτιμούσα μόνο του στην 3η θέση το «Ψηλό κορίτσι», με 2η τη «Μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ» του Κλιντ Ίστγουντ. Για τον «Προδότη», στην 1η θέση δεν έχω αντίρρηση.
Αναλυτικά:
1η) Ο ΠΡΟΔΟΤΗΣ
(Σκην.: Μάρκο Μπελόκιο)
Έχοντας αφοσιωθεί σ’ όλη την καριέρα του στην επανεξέταση της Πολιτικής Ιστορίας της Ιταλίας και την ενδελεχή διερεύνηση της εύθραυστης ταυτότητάς της, ο Μάρκο Μπελόκιο καταπιάνεται με την αληθινή ιστορία του πληροφοριοδότη που σόκαρε την κοινή γνώμη με την απόφασή του να στραφεί ενάντια στη σικελική Μαφία – και τους επικίνδυνους πρώην συντρόφους του. Στο κέντρο της ιστορίας αυτής δεν θα μπορούσε παρά να είναι η διαβόητη «Δίκη Μάξι», που άλλαξε για πάντα τον αγώνα κατά της μαφιόζικης δραστηριότητας στην Ιταλία, τραντάζοντας συνθέμελα το πολιτικοκοινωνικό σύστημα της χώρας.
2η) 1917
(Σκην.: Σαμ Μέντες)
Γυρισμένο σαν μονοπλάνο σε πραγματικό χρόνο το «1917» είναι μια επική πολεμική ταινία που άφησε το στίγμα της και έμεινε κλασική. Στην καρδιά του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, δύο νεαροί Βρετανοί στρατιώτες, ο Σκόφιλντ και ο Μπλέικ, αναλαμβάνουν μια σχετικά δύσκολη και επικίνδυνη αποστολή. Σε μια μάχη ενάντια στο χρόνο, πρέπει να περάσουν στα εδάφη του αντιπάλου και να παραδώσουν ένα μήνυμα που θα σταματήσει μια θανάσιμη επίθεση για εκατοντάδες στρατιώτες. Ανάμεσα σε αυτούς είναι και ο αδερφός του Μπλέικ.
3η) ΕΝΑ ΨΗΛΟ ΚΟΡΙΤΣΙ
(Σκην.: Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ)
Στο Λένινγκραντ, αμέσως μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν η πόλη και οι κάτοικοί της προσπαθούν να επανέλθουν στην κανονικότητα, μετά από τα ψυχικά και σωματικά τραύματα που τους άφησε ο πόλεμος, η Ίγια, μια πανύψηλη κοπέλα που πάσχει από μετατραυματικό στρες που την καθηλώνει ακίνητη σαν παράλυτη για μερικά λεπτά της ώρας, εργάζεται σε μια κλινική, όπου βοηθάει τον διευθυντή στρατιωτικό ιατρό να προσφέρει ευθανασία σε πάσχοντες ανίατους τραυματίες του πολέμου.
4η) Ο ΦΑΡΟΣ
(Σκην.: Ρόμπερτ Έγκερς)
Η ταινία αφηγείται μια ιστορία τοποθετημένη στη Νέα Αγγλία των Ηνωμένων Πολιτειών, γύρω στο 1890. Σε ένα μυστηριώδες νησί, δυο φρουροί ενός απομονωμένου φάρου έχουν χρέος να μείνουν στο πόστο τους για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. Το πέρασμα του χρόνου θα φέρει στην επιφάνεια το πνιγηρό αίσθημα απομόνωσης, θα ανασύρει σκοτεινές φαντασιώσεις και, τελικά, θα στρέψει τους δυο άνδρες στην παράνοια.
5η) ΚΑΤΗΓΟΡΩ…!
(Σκην.: Ρόμαν Πολάνσκι)
6η) CORPUS CHRISTI
(Σκην.: Γιάν Κομάσα)
7η ) ΤΟ ΒΑΜΜΕΝΟ ΠΟΥΛΙ
(Σκην.: Βάκλαβ Μαρχούλ)
8η) ΣΤΗ ΓΗ ΤΟΥ ΑΓΡΙΟΥ ΜΕΛΙΟΥ
(Σκην.: Ταμάρα Κοτέφσκα, Λούμπομιρ Στεφάνοβ)
9η) Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ 7 ΤΟΥ ΣΙΚΑΓΟ
(Σκην.: Άαρον Σόρκιν)
10η) Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΤΖΟΥΕΛ
(Σκην.: Κλιντ Ίστγουντ) και TENET
(Σκην.: Κρίστοφερ Νόλαν)
Ακολουθούν οι τρεις καλύτερες ελληνικές ταινίες του 2020, τις οποίες παραθέτω με την αντίστροφη σειρά από εκείνη της ΠΕΚΚ και με τη δική μου βαθμολογία.
3η) WINONA
(Σκην.: Αλέξανδρος Βούλγαρης)
Μια καλοκαιρινή κοριτσίστικη γεμάτη ανεμελιά (αλλά και μυστήριο) ταινία, γυρισμένη από το γιο του Παντελή Βούλγαρη. Αυτή είναι η Winona η οποία μάλιστα δεν υπάρχει ως χαρακτήρας στην υπόθεση. Ο σκηνοθέτης, πρώτα μουσικός και στη συνέχεια σκηνοθέτης (γνωστός και από το «Νήμα») με αυτό το φιλμ στρέφει τη ματιά του στους έφηβους, στην ανεμελιά τους, στα όνειρά τους, τον ενθουσιασμό τους και τις απογοητεύσεις τους. (Βαθμολογία μου: Εξαιρετική)
2η) ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΣ
(Σκην.: Ζαχαρίας Μαυροειδής)
Σε μια εποχή κρίσης (οικονομικής και αξιών) που οι συνταξιούχοι διαμαρτύρονται στην τηλεόραση ότι «δεν τους φτάνει η σύνταξη για να μπορέσουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους και να κάνουν δώρα στα εγγόνια τους», ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ζαχαρίας Μαυροειδής πιάνει το θέμα στην πλατιά του εικόνα και μας αφηγείται γλαφυρά την ιστορία του Άρη από τη Γλυφάδα, ο οποίος έχει τελματώσει ως εισαγωγέας μηχανών παρασκευής καφέ εσπρέσο και μετακομίζει στο εγκαταλειμμένο σπίτι του απόστρατου παππού του στον συνοικισμό Παπάγου.
(Βαθμολογία μου: Πολύ καλή)
1η) Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΤΡΥΠΙΑΣ ΚΑΡΔΙΑΣ
(Σκην.: Γιάννης Οικονομίδης)
Σε μια μικρή πόλη της Ελλάδας, όταν το ερωτικό πάθος διασταυρώνεται με την απληστία για το χρήμα, τα πτώματα αρχίζουν να στοιβάζονται το ένα μετά το άλλο και η «Ωραία Κοιμωμένη» Όλγα δεν θα μάθει ποτέ από τι πραγματικά έχει γλιτώσει…
(Βαθμολογία μου: Καλή).