Γράφει ο Γιάννης Μπεθάνης – Από την έντυπη έκδοση της εβδομαδιαίας Αμαρυσίας – 01/03/2025
Την ώρα που γράφονται τούτες οι γραμμές, βρισκόμαστε μια ημέρα πριν τις μεγάλες συγκεντρώσεις στο Σύνταγμα, στη Θεσσαλονίκη και σε δεκάδες ακόμη πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη. Συγκεντρώσεις που αναμένονται μαζικότατες. Όχι μόνο επειδή εδώ και δύο χρόνια τα όσα πρωτοφανή γίνονται σε επίπεδο έρευνας, κρατικών (μη) ενεργειών, στάσης της πλειοψηφίας των τηλεοπτικών ΜΜΕ και Δικαιοσύνης, δεν τα έχουμε ξαναδεί σε τόσο μεγάλη πυκνότητα. Αλλά και λόγω της αδιανόητης αμετροέπειας προβλεβλημένων κυβερνητικών στελεχών, οι οποίοι (υπό τη σιωπηλή αποστασιοποίηση και, ακόμη πιο κατακριτέο, ανοχή των συναδέλφων τους σε κυβέρνηση και κόμμα), κυριολεκτικά έχουν υπερβεί ηθικά εσκαμμένα και παίζουν με τα νεύρα, την αντίληψη και τη συναισθηματική νοημοσύνη της κοινής γνώμης που δεν ζει με κομματικές παρωπίδες.
Επειδή όλα αυτά έχουν ειπωθεί και αναμένεται να «ειπωθούν» και με την παρουσία του κόσμου στους δρόμους και τις πλατείες κατά τη θλιβερή επέτειο εκείνης της ημέρας, θα μείνουμε εμμέσως σε αυτό το μεγάλο ζήτημα που τείνει να εξελιχθεί σε τεράστιο «αγκάθι» για την ψυχραιμία όλων μας.
Θα αναφερθούμε σε μια ακόμη αδιανόητη τοποθέτηση που διατυπώθηκε από κυβερνητικό στέλεχος και έχει να κάνει με το μετρό, μιας και στο προηγούμενο φύλλο μας είχαμε πρωτοσέλιδο και editorial αφιερωμένο στα μέσα σταθερής τροχιάς.
Έκπληκτοι (μιας και όσο κι αν προσπαθούν να συνηθίσουμε τέτοιες άστοχες δηλώσεις, πάντα έκπληκτοι θα μένουμε), ακούσαμε τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Βασίλη Οικονόμου να υποστηρίζει μιλώντας στον ΣΚΑΪ ότι οι καθημερινές τα τελευταία 2-3 χρόνια εικόνες συνωστισμού που παρατηρούνται στον σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα, αποδίδονται σε… κατασκευαστικό λάθος! Όπως είπε, είναι… μικρές και δεν μπορούν να χωρέσουν όλο το επιβατικό κοινό, προσθέτοντας ότι… «φτιάχτηκε λάθος ο κεντρικότερος σταθμός της Αθήνας» και λέγοντας εν τέλει, σχεδόν… μεμψιμοιρώντας ότι «μετά από 25 χρόνια δεν μπορείς να κάνεις κάτι».
Φυσικά, τα προηγούμενα 21-22 χρόνια ουδέποτε παρετηρείτο συνωστισμός στον σταθμό του Συντάγματος και ο λόγος ήταν απλούστατος: η συχνότητα των δρομολογίων ήταν τακτικότατη, όπως θα έπρεπε για το μετρό μιας σύγχρονης πρωτεύουσας. Άρα δεν μαζευόταν κόσμος που σήμερα συνωστίζεται ακόμη και στις σκάλες επειδή πρέπει να περιμένει πολύ περισσότερα λεπτά για να έρθει ο επόμενος συρμός. Κι ας υποστηρίζει ο υφυπουργός ότι τα δρομολόγια είναι τακτικά. Αν είναι, τότε γιατί ξαφνικά ανακάλυψε ότι οι αποβάθρες είναι… στενές; Μήπως «στένεψαν» επειδή δεν υπάρχουν ικανοί συρμοί και προσωπικό στο μετρό, λόγω μνημονιακών περικοπών, που δεν στάθηκαν ικανές ούτε μέσα στην πανδημία να «επουλωθούν» ώστε να μη στριμώχνεται ο κόσμος μέσα στην έξαρση του κορωνοϊού; Και γιατί, στην ίδια εκπομπή, ο υφυπουργός έκανε λόγο για «ανακατανομή κονδυλίων» για να γίνει παραγγελία για νέους συρμούς και μάλιστα όντας «ύψιστη προτεραιότητα του πρωθυπουργού», όπως δήλωσε;
Τελικά, είναι ζήτημα συρμών και πύκνωσης δρομολογίων ή είναι…στενή η αποβάθρα;
Να γιατί υπάρχει διαρκώς κλιμακούμενη δυσφορία των πολιτών. Διότι δεν είναι μόνο ότι πολλά πράγματα έχουν αφεθεί στη μοίρα τους και βγάζουν προβλήματα δίχως να αντιμετωπίζονται επαρκώς ή έστω άμεσα. Είναι και οι «φοβερές» αυτές δηλώσεις που δοκιμάζουν τις αντοχές μας πια….