Συγχωνεύσεις στους οργανισμούς αστικών συγκοινωνιών, οι οποίοι θα υπαχθούν στην «ομπρέλα» του ΟΑΣΑ, αναδιάταξη των δρομολογίων, μετατάξεις προσωπικού ενώ θεωρείται πολύ πιθανόν να αυξηθεί η τιμή των εισιτηρίων προκειμένου να μειωθούν τα ελλείμματά τους, προβλέπει το σχέδιο νόμου που επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών, με στόχο την εξοικονόμηση δαπανών, από τις ζημιογόνες ΔΕΚΟ.
Προκειμένου να σημειωθεί πρόοδος στα σχέδια εξυγίανσης ο ΟΑΣΑ θα μετατραπεί σε μητροπολιτικό φορέα, υπό τη σκέπη του οποίου θα ενταχθούν η ΕΘΕΛ, ο ΗΛΠΑΠ, ο ΗΣΑΠ, το μετρό, το τραμ και ενδεχομένως ο προαστιακός σιδηρόδρομος.
Ο ΟΑΣΑ θα είναι ο συντονιστικός φορέας για τα μέσα μαζικής μεταφοράς και θα κατευθύνει αναλόγως των αναγκών το προσωπικό. Το πλαίσιο όμως θα είναι απολύτως καθορισμένο. Βάσει αυτού, οι συγκοινωνιακοί φορείς θα έχουν αυστηρά καθορισμένο έργο. Σε περίπτωση κατά την οποία κάποιος από αυτούς αδυνατεί να αντεπεξέλθει, θα υπάρχει «πέναλτι», δηλαδή είτε θα μειώνεται είτε ακόμη και θα περικόπτεται η επιδότησή του, ή θα μειώνεται το έργο του το οποίο θα αναλαμβάνει άλλος φορέας που ανταποκρίνεται επαρκέστερα στις απαιτήσεις.
Το υπουργείο Υποδομών θα προωθήσει αλλαγές που θα στοχεύουν στις παθογένειες του συστήματος. Έχει διαπιστωθεί ότι τα ελλείμματα οφείλονται κατά το μεγαλύτερο κομμάτι τους σε συγκεκριμένους παράγοντες:
• Κακός σχεδιασμός των δρομολογίων. Μπορεί μια περιοχή να εξυπηρετείται από τρία διαφορετικά μέσα και μια άλλη από ένα ή ακόμη και κανένα.
• Κακή διαχείριση του προσωπικού. Σε έναν φορέα μπορεί να λείπουν, π.χ., εργοδηγοί και σε έναν άλλο να είναι υπεράριθμοι.
• Ανορθολογική κατανομή μεταξύ της κύριας και της δευτερεύουσας αμοιβής του προσωπικού- αντί η δεύτερη να καλύπτει το 15% της κύριας αμοιβής, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη, εδώ το ποσοστό φθάνει κατά μέσον όρο στο 30% και σε ορισμένους φορείς ακόμη και στο 50%.
• Το ζήτημα της επιδότησης των μεταφορών αποτελεί αγκάθι. Σε όλες τις χώρες, οι αστικές συγκοινωνίες ακόμη και οι ιδιωτικές επιδοτούνται.
Η σχέση της επιδότησης προς τα έσοδα των φορέων στις χώρες της Ε.Ε. είναι κατά μέσον όρο 60 προς 40. Στην Ελλάδα είναι 75 προς 25.
Αν και θεωρείται άκαιρο, στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία, να τεθεί θέμα αύξησης της τιμής των εισιτηρίων, είναι προφανές ότι η προσαρμογή στα ευρωπαϊκά δεδομένα θα την επηρεάσει. Τα εισιτήρια στην Ελλάδα θεωρούνται τα φθηνότερα στην Ευρώπη, άρα η αύξηση της τιμής θεωρείται αναπόφευκτος.
Επιπλέον, μια αιτία απώλειας εσόδων για τους φορείς συγκοινωνιών είναι οι «τζαμπατζήδες», οι οποίοι εξαιτίας των σποραδικών ελέγχων προκαλούν ζημιές που υπολογίζονται στο 25% των προσδοκώμενων εσόδων.
Στο πλαίσιο αυτό συζητείται να δοθεί όλο το κομμάτι που αφορά τα εισιτήρια (εκτύπωση, πώληση και έλεγχος) σε ιδιωτικές εταιρείες.