«Τα εργασιακά δικαιώματα απαξιώνονται, ενώ η πλήρης απασχόληση υποχωρεί σε σχέση με τη μερική απασχόληση», αναφέρει μεταξύ άλλων το κίνημα της Χριστιανικής Δημοκρατίας, σε νέα ανακοίνωση του σχετικά με την Εργατική Πρωτομαγιά.
Αναλυτικά, το Κίνημα της Χ.Δ. εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
«Για άλλη μια χρονιά, συνεχίζεται η επίθεση του οικονομικού νεοφιλελευθερισμού κατά των κατακτήσεων και των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Τα εργασιακά δικαιώματα απαξιώνονται, ενώ η πλήρης απασχόληση υποχωρεί σε σχέση με τη μερική απασχόληση. Η ανεργία που εκτινάχθηκε στα ύψη λόγω των καταστρεπτικών συνεπειών των Μνημονίων παραμένει σε υψηλά επίπεδα και αυξάνεται και μόνο φαινομενικά έχει περιοριστεί για τον εξής λόγο:
Το χαμηλό ποσοστό της ανεργίας που εμφανίζει η ΕΛΣΤΑΤ ( 8,7% τον Ιανουάριο του 2025) είναι πλασματικό, αφού με βάση τον πίνακα εγγεγραμμενων (ως αναζητούντων εργασία) της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ), οι άνεργοι τον Ιανουάριο 2025 ήταν 981.374 (ποσοστό 21,51%).Αυξημένοι κατά 3.687 περισσότερους ανέργους (+0,8%) σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2024. Η μεγάλη αυτή διαφορά των ποσοστών ανεργίας μεταξύ των δύο Οργανισμών οφείλεται στο γεγονός ότι η ΕΛΣΤΑΤ δεν λαμβάνει υπόψη τους μακροχρόνια ανέργους (πάνω από 12 μήνες) -που υποχρεωτικά βάσει του νόμου λαμβάνει υπόψη της η ΔΥΠΑ και αφετέρου στο ότι η ΕΛΣΤΑΤ θεωρεί ως εργαζόμενους και όσους εργάζονται τουλάχιστον μία (1) ώρα την εβδομάδα (4 ώρες τον μήνα).
Κατά συνέπεια, η ζημιά που προκάλεσαν τα Μνημόνια στην απασχόληση κάθε άλλο παρά έχει αποκατασταθεί, αφού στην πραγματικότητα οι θέσεις εργασίας με πλήρη απασχόληση που χάθηκαν, «αντικαταστάθηκαν» από μερική και ευκαιριακή απασχόληση, που είναι συγκαλυμμένη ανεργία.
Η γραμμή αυτή που επιβλήθηκε με τα Μνημόνια στην Ελλάδα, είναι μόνο ένα μέρος της διαρκούς επίθεσης του οικονομικού Νεοφιλελευθερισμού σε παγκόσμιο και πανευρωπαϊκό επίπεδο με στόχο την συνεχή απαξίωση της απόδοσης της εργασίας και των εργασιακών δικαιωμάτων και τη σώρευση όλο και περισσότερου πλούτου σε λίγους με πρόσχημα την ανταγωνιστικότητα και την προώθηση του καταναλωτισμού.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ευρωζώνη, που λειτουργούν στη βάση του «θέσφατου» του ελεύθερου ανταγωνισμού, ο οποίος λογίζεται «αξία» υπέρτερη των εργασιακών δικαιωμάτων και του κοινωνικού κράτους, έχουν αναδειχθεί σε μηχανισμούς σταδιακής ανακατανομής του πλούτου υπέρ της Οικονομικής Ολιγαρχίας και φτωχοποίησης των εργαζομένων.
Το γεγονός ότι κατά καιρούς η διοίκηση της Εκκλησίας και η συστημική θεολογία έχουν συμβιβαστεί με την άρχουσα εκμεταλλευτική τάξη, έχει αποσιωπήσει το γεγονός ότι για τη Χριστιανική Διδασκαλία και την ορθόδοξη παράδοση, η αδικία είναι αμαρτία, μάλιστα κορυφαία και ασύγγνωστη λόγω της μη-ύπαρξης δικαιολογίας για αυτή, όπως σημειώνει ήδη ο άγιος Παφνούτιος ο Μέγας.
Η Αγία Γραφή αναφέρει χαρακτηριστικά:
Ο προφήτης Ιερεμίας, του οποίου η μνήμη τιμάται σήμερα 1η Μαΐου από την Εκκλησία: «Συ που χτίζεις τα ανάκτορά σου με αδικίες και καταδυναστεύσεις, συ που αναγκάζεις τον πλησίον σου να εργάζεται δωρεάν για σένα και δεν τού δίνεις τον μισθό που δικαιούται, νομίζεις, ότι θα βασιλέψεις πολύ; (…) Συ και οι άνθρωποί σου δεν θα χαρούν τα παλάτια σου και τα καλά σου (…) Ήταν καλύτερα για σένα να είχες δίκαιη κρίση και να διοικούσες με δικαιοσύνη.» (Ιερ. 22. 13-15)
«Δεν θα μειώσεις, ούτε θα κατακρατήσεις το μεροκάματο φτωχού και αναγκεμένου, είτε είναι ομοεθνής σου, είτε ξένος από αυτούς που βρίσκονται στις πόλεις σας. Θα του πληρώνεις το μεροκάματο την ίδια μέρα. Δεν θα έχει δύσει ο ήλιος χωρίς να πληρωθεί , γιατί είναι φτωχός και σ’ αυτό έχει την ελπίδα. Γιατί θα διαμαρτυρηθεί για σένα στο Θεό, και θα σου καταλογισθεί αμαρτία» (Δευτ. 24. 14-15);
«Ελάτε τώρα σεις οι πλούσιοι, κλάψετε και θρηνήσετε για τις συμφορές που σας περιμένουνε. Ο πλούτος σας σάπισε και τα ρούχα σας τα ‘φαγε ο σκόρος. Το χρυσάφι σας και το ασήμι σας σκούριασε. Κι η σκουριά τους θα μιλάει εναντίον σας και θα φάει τις σάρκες σας σαν τη φωτιά. Θησαυρίσατε την καταδίκη σας για την ημέρα της κρίσεως. Τα μεροκάματα των εργατών που θερίσανε τα χωράφια σας, που δεν τους τα πληρώσατε, φωνάζουνε κι οι φωνές των θεριστάδων έχουνε φτάσει στ’ αυτιά του Παντοδύναμου Θεού. Εζήσατε στη γη με πολυτέλεια και σπατάλη, παχύνατε σαν θρεφτάρια για τον χασάπη. Καταδικάσατε και σκοτώσατε τον αθώο, χωρίς να φέρει αντίσταση (Ιακ. 5. 1-6 σε μετάφραση Νίκου Ψαρουδάκη).
«Δεν θα καταστρατηγήσεις το δίκαιον του ξένου, του ορφανού και της χήρας. Δεν θα λάβεις ως ενέχυρο το ιμάτιο της χήρας. Να θυμάσαι δε ότι και συ ήσουνα δούλος στην Αίγυπτο, κι ο Κύριος και Θεός σου σε απελευθέρωσε από εκεί. Γι’ αυτό και σε διατάζω να τηρείς αυτές τις εντολές μου» (Δευτ. 18-19).
Ο Χριστός στο «Ευαγγέλιο της Κρίσεως» (Ματθ. Ματθ. 25. 31-46), ταύτιζε τον εαυτό Του με τους αναγκεμένους και όσους ζούσαν στο περιθώριο της κοινωνίας χωρίς ισχυρή φωνή: πεινασμένους (το ψωμί είναι το σύμβολο των χρειωδών οικονομικών αγαθών άλλωστε, όπως επισημαίνει ο Νικ. Μπερντιάγεφ), διψασμένους, ασθενείς, φυλακισμένους, ξένους, με αποτέλεσμα να είναι πρωταρχική υποχρέωση των Χριστιανών η δίκαιη κατανομή των εισοδημάτων και η στήριξη των αδυνάτων. Αυτή η θέση είναι τόσο ισχυρή στην Ορθοδοξία, ώστε και αυτή η κλοπή να συνδέεται κυρίως με την αφαίρεση από τους φτωχούς (άγ. Γρηγόριος Νύσσης, «Προς Λητόιον Επιστολή»).
Η κοινοκτημοσύνη κυριαρχούσε ανάμεσα στους πρώτους Χριστιανούς των Ιεροσολύμων, ενώ το προβαλλόμενο ως κομμουνιστικό ιδεώδες : «από τον καθένα σύμφωνα με τις δυνάμεις του στον καθένα σύμφωνα με τις ανάγκες του» είναι συνένωση δύο ευαγγελικών ρητών: «καθώς ηὐπορεῖτό τις» (Πραξ. 11.29), «διεδίδετο δὲ ἑκάστῳ καθότι ἄν τις χρείαν εἶχεν» (Πραξ. 4.35). Η ζωή της πρώτης αυτής χριστιανικής κοινότητας των Ιεροσολύμων περιγράφεται στις Πάξεις των Αποστόλων που διαβάζονται στις εκκλησίες την περίοδο μετά την Ανάσταση.
Σε καιρούς που η αδικία και οι ανισότητες αυξάνονται και το κυρίαρχο πολιτικό σύστημα έχει ενσωματωθεί και αποδεχθεί τα πλαίσια που θέτουν η ξένη και εγχώρια οικονομική Ολιγαρχία, η Χ.Δ. επιμένει να καλεί σε ανυποχώρητο αγώνα για μια κοινωνία ελευθερίας και δικαιοσύνης».