Καινούργια δεδομένα για την εγχώρια αγορά αερομεταφορών δημιουργεί η απορριπτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην πρόθεση των OLYMPIC AIR και AEGEAN AIRLINES να συγχωνεύσουν τις δυνάμεις τους. Η σχετική δήλωση του Επιτρόπου Ανταγωνισμού της Κομισιόν Χοακίν Αλμούνια αφήνει ελάχιστα περιθώρια για αλλαγή… πλεύσης, ακόμη κι αν οι δυο εταιρείες προχωρήσουν σε προσφυγή κατά της απόφασης στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Ειδικότερα, ο κ. Χ. Αλμούνια, αιτιολογώντας την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε: «Η συγχώνευση μεταξύ της AEGEAN και της OLYMPIC θα οδηγούσε σε οιωνεί μονοπώλιο στην Ελλάδα και συνεπώς, σε υψηλότερες τιμές και χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών για τους Έλληνες και τους τουρίστες που ταξιδεύουν μεταξύ Αθήνας και νήσων». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι δυο εταιρείες, εάν συγχωνεύονταν θα έλεγχαν από κοινού το 96% της ελληνικής εγχώριας αγοράς, ελαχιστοποιώντας τη δυνατότητα εισόδου σε άλλη διεθνή αεροπορική συμμαχία.
Όπως ήταν αναμενόμενο, η δυσάρεστη εξέλιξη προκάλεσε την αντίδραση των δύο εμπλεκομένων εταιρειών, η οποία αντανακλάται στις δηλώσεις των επικεφαλής τους. Συγκεκριμένα, ο Ανδρέας Βγενόπουλος, πρόεδρος της MARFIN INVESTMENT GROUP, που ελέγχει την OLYMPIC AIR, τόνισε: «Η απόφαση της Ε.Ε. θα έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο για το επιβατικό κοινό, όσο και για την οικονομία της χώρας μας, θα λειτουργήσει δε υπέρ των συμφερόντων των αλλοδαπών ανταγωνιστών μας. Προφανώς, εμείς, όπως και η AEGEAN, θα συνεχίσουμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν για τα στελέχη και το προσωπικό μας, τους μετόχους μας και το επιβατικό κοινό».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της AEGEAN Θεόδωρος Βασιλάκης έκανε λόγο για «χαμένη ευκαιρία για ακόμη ισχυρότερη εκπροσώπηση στον ευρωπαϊκό κλάδο των αερομεταφορών», συμπληρώνοντας ότι «προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις και συνεχίζουμε».
Ποια θα είναι, όμως, τα στοιχεία αυτής της προσαρμογής; Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι, μετά το «ναυάγιο» της συγχώνευσης και στο πλαίσιο της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, είναι μονόδρομος και για τις δυο εταιρείες η προσπάθεια να συμπιέσουν ακόμη περισσότερο τα κόστη τους.
Ιδιαίτερα δε για την OLYMPIC AIR οι ίδιοι παράγοντες εκτιμούν ότι είναι ζήτημα χρόνου να ενταχθεί σε μια διεθνή αεροπορική συμμαχία, προκειμένου να μπορέσει να ανταγωνιστεί την AEGEAN AIRLINES, η οποία ήδη έχει ενταχθεί στη συμμαχία Star Alliance. Παράλληλα, η OLYMPIC AIR είναι πολύ πιθανό να ανασχεδιάσει τα δρομολόγιά της, ρίχνοντας περισσότερο βάρος στο εσωτερικό δίκτυο και σε επιλεγμένους προορισμούς του εξωτερικού.
Βέβαια, παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο οι δυο εταιρείες να προσφύγουν κατά της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αφού μελετήσουν το κείμενο της τελικής απόφασης. Κίνηση που, ωστόσο, δύσκολα θα αλλάξει τα δεδομένα σε ό,τι αφορά το θέμα της συγχώνευσης, ενώ ο ένας χρόνος που θα απαιτηθεί για την έκδοση απόφασης από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θεωρείται πολύ μεγάλος για τα δεδομένα των αερομεταφορών.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά κύκλοι της αγοράς, σε ένα χρόνο οι αλλαγές που μπορεί να μεσολαβήσουν είναι τόσες πολλές, ώστε θα χρειαζόταν η σύναψη νέας συμφωνίας μεταξύ των ενδιαφερομένων πλευρών, κάτι που ουσιαστικά είναι ανέφικτο να γίνει.
Σε κάθε περίπτωση, στο αμέσως επόμενο διάστημα θα φανούν οι προθέσεις των OLYMPIC AIR και AEGEAN AIRLINES και ιδιαίτερα ο αντίκτυπος που θα έχει η απόφαση της Κομισιόν στις ίδιες τις εταιρείες, αλλά και στο επιβατικό κοινό.
Θάνος Σταθόπουλος