Στο προσκήνιο το αίτημα για δημιουργία ξεχωριστής Δημοτικής Ενότητας, αλλά και η επίλυση θεμάτων ένταξης στο σχέδιο, χρήσεων γης, πολεοδομικού σχεδιασμού, πλευρικών διοδίων και κυκλοφοριακού.
Μια πρώτη εισαγωγική συζήτηση για την αποτροπή καταστάσεων που επιβαρύνουν τους όρους διαβίωσης των κατοίκων των εκατέρωθεν του αυτοκινητόδρομου της εθνικής οδού συνοικιών της Δημοτικής Ενότητας Κηφισιάς (Νέα Κηφισιά, Κάτω Κηφισιά, Αδάμες, Πανόραμα, Γράμμος Φοίνικας, Καλυφτάκι) και για την εκδήλωση ενεργειών από τον Δήμο προς την προοδευτική βελτίωσή τους, πραγματοποιήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς, την Τετάρτη 9 Μαρτίου.
Προβλήματα ένταξης στο σχέδιο συγκεκριμένων περιοχών, λόγω δασικών και ζώνης προστασίας του Κηφισού, επαχθείς χρήσεις γης και ανατροπές στον πολεοδομικό σχεδιασμό, πλευρικά διόδια, ανισόπεδοι κόμβοι Καλυφτάκι και Ιλισίων, κυκλοφοριακό, ηχοπετάσματα, αλλά και το θέμα της αναλογικής εκπροσώπησης των κατοίκων στα δημοτικά όργανα, τέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και αναμένεται να απασχολήσουν στο εξής το Δημοτικό Συμβούλιο σε ειδικές θεματικές συνεδριάσεις.
Μια ολόκληρη περιοχή 25.000-30.000 κατοίκων και οι σύλλογοι που τους εκπροσωπούν, το 1/3 σχεδόν του ενιαίου Δήμου Κηφισιάς, που εκτείνεται δυτικά της Λεωφόρου Τατοΐου, κάτω από την εθνική οδό, μέχρι και τα όρια του Κηφισού ποταμού, αιτούνται να αποτελέσουν ξεχωριστή Δημοτική Ενότητα με Τοπικό Συμβούλιο, την τέταρτη, μετά τις Δ.Ε. Κηφισιάς, Νέας Ερυθραίας και Εκάλης, που θεσπίστηκαν το 2010 με το πρόγραμμα «Καλλικράτης».
Όπως σημειώνουν οι κάτοικοι των παραπάνω περιοχών που υπογράφουν το ενημερωτικό – εισαγωγικό σημείωμα προς το Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς: Το ανακύψαν προ διμήνου θέμα υπάρξεως και δεύτερου αιτήματος εγκαταστάσεως εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Βιομάζα στον οικισμό ΚΑΛΥΦΤΑΚΙ και ορισμένα άλλα γεγονότα αλλά και στοιχεία που αναφέρθησαν κατά την πρώτη συζήτηση (21/1/16) του θέματος στο ∆ημοτικό Συμβούλιο, οδήγησαν ενα μεγάλο αριθμό κατοίκων των εκατέρωθεν του αυτοκινητοδρόμου Συνοικιών:
* Να εκφράσουν την πλήρη αντίθεσή τους στην εγκατάσταση του προαναφερθέντος εργοστασίου συνεισφέροντας και απόψεις στη ∆ιαπαραταξιακή Επιτροπή που είχε συγκροτήσει το ∆ημοτικό Συμβούλιο.
* Να ζητήσουν όπως το ∆ημοτικό Συμβούλιο μας δώσει την ευκαιρία / δυνατότητα να
αναφερθούμε γενικότερα στα αίτια και τα προβλήματα που διαχρονικά δημιουργούν καταστάσεις που επιβαρύνουν και υποβαθμίζουν τους όρους διαβιώσεως των κατοίκων της περιοχής ως επίσης και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ώστε: α) να υπάρξει ένας αποτελεσματικός φραγμός αποτροπής τέτοιων καταστάσεων στο μέλλον, β) να εκδηλωθούν οι ενέργειες εκείνες που προοδευτικά θα βελτιώνουν την υφιστάμενη κατάσταση με προτεραιότητα στις περιοχές που έχουν υποστεί τις συνέπειες επιβαρυντικών καταστάσεων και στις περιοχές όπου το έλλειμμα των υποδομών και των λειτουργιών κοινής ωφελείας ως τις ορίζουν τα πρότυπα της Πολιτείας, είναι μεγάλο.
Προφανώς μια αναφορά για τα προαναφερθέντα δεν μπορεί παρά να είναι γενική και να θίγει κύρια σημεία των συγκεκριμένων θεμάτων. Ολοκληρωμένη εικόνα και κατ’ακολουθία και δυνατότητα τελικής αποφάσεως απαιτεί την κατ’ αντικείμενο ή κατά περιοχή (Συνοικία – Πολεοδομική Ενότητα) συζήτηση επί τη βάσει μιας εισηγήσεως και της αρμοδίας Υπηρεσίας.
Σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση που λήφθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς, επί των αιτημάτων των κατοίκων: «Τα τεθέντα κατά αντικείμενο θέματα γενικότερου ενδιαφέροντος της περιοχής θα αποτελέσουν εντός των επομένων έξι μηνών αντικείμενο ιδιαιτέρας μελέτης – συζητήσεως και αποφάσεως, αναλόγως της επιτακτικότητος του κάθε θέματος ως τα δεδομένα θα το υπαγορεύουν.
Εντός αυτού του χρόνου σε ειδική συνεδρίαση ή ημερίδα θα συζητηθούν τα θέματα της κάθε Πολεοδομικής Ενότητας ή Συνοικίας για να εξετασθούν αυτά που ετέθησαν ήδη και όσα άλλα απασχολούν την κάθε Συνοικία – Πολεοδομική Ενότητα με μια αναφορά σ’ αυτό που τα πρότυπα της Πολιτείας προβλέπουν να έχουν, σ’ αυτό που υπάρχει και σ’ αυτό που λείπει από τα στοιχεία ελάχιστου κοινωνικού εξοπλισμού κάθε πολεοδομικής περιοχής κατοικίας που προφανώς πρέπει να επιλυθούν κατά προτεραιότητα».
Εισαγωγικά, αλλά και στα επιμέρους θέματα κάθε περιοχής αναφέρθηκαν με τις τοποθετήσεις τους εκπρόσωποι των κατοίκων, οι κ.κ. Μιχάλης Τζεφεράκος, Ηλίας Νομπιλάκης και Δημήτρης Κυριαζόπουλος, αλλά και πρόεδροι συλλόγων της ευρύτερης περιοχής.
Το αίτημα για νέα Δημοτική Ενότητα
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε ο πρόεδρος του συλλόγου «Κηφισός» Δ. Κυριαζόπουλος, παραθέτοντας και συγκριτικά στοιχεία στο Δημοτικό Συμβούλιο, βάσει των οποίων η εκπροσώπηση των ως άνω περιοχών στο Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς είναι σήμερα 1 σύμβουλος /4.500 κατοίκους. «Έχει έρθει η ώρα αυτοί οι 30.000 κάτοικοι κάτω από τη γενική γραμμή της Τατοΐου να εκπροσωπηθούν αναλογικώς και να έχουν τη δική τους Δημοτική Ενότητα», τόνισε ο κ. Κυριαζόπουλος.
Σε αυτήν την πρόταση και στο πλαίσιο διορθωτικών αλλαγών στον «Καλλικράτη» συμφώνησαν τόσο ο δήμαρχος Κηφισιάς όσο και ο επικεφαλής της ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ, Παναγιώτης Κανακάκης. Ωστόσο, ο πρώην δήμαρχος Νίκος Χιωτάκης, επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, διαφώνησε, τονίζοντας ότι «το ρεύμα σήμερα είναι υπέρ της κατάργησης του Τοπικού Συμβουλίου στην έδρα κάθε Δήμου» και τασσόμενος υπέρ του θεσμού των Συνοικιακών Συμβουλίων που σκοπεύει να επαναφέρει σε λειτουργία η διοίκηση του Δήμου.
Ένας Δήμος χωρισμένος στα δυο
Την επίσπευση των ενεργειών για την κατασκευή ανισόπεδης διάβασης οχημάτων στην προέκταση της οδού Ιλισίων ζητούν οι κάτοικοι και το Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς. Εδώ και έντεκα ολόκληρα χρόνια, η Κηφισιά παραμένει ένας Δήμος χωρισμένος ουσιαστικά στα δύο, μετά την κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών και της παύσης λειτουργίας του ισόπεδου κόμβου Ν. Κηφισιάς και Εθνικής Οδού, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Παρά τη δημιουργηθείσα κυκλοφοριακή διχοτόμηση, «προσωρινή κυκλοφοριακή κατάσταση», κατά το γράμμα του αρμόδιου τότε υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, η οποία, όχι μόνο επιβαρύνει ανεπίτρεπτα το περιβάλλον και τους όρους διαβιώσεως των κατοίκων της περιοχής, αλλά εγκυμονεί και κινδύνους τροχαίων ατυχημάτων, η κατασκευή ανισόπεδης διάβασης οχημάτων στην προέκταση της οδού Ιλισίων, παραμένει ακόμα στα χαρτιά. Συγκεκριμένα, έχουν παρέλθει όλοι οι χρόνοι υλοποίησης του έργου που υποσχέθηκαν οι πολιτικοί προϊστάμενοι των αρμόδιων υπουργείων, με τελευταία την υπόσχεση του Μαρτίου του 2014 από το υπουργείο Υποδομών προς τον Δήμο Κηφισιάς και τον τοπικό Σύλλογο «ΚΗΦΙΣΟΣ» ότι το έργο της ανισόπεδου διάβασης θα έχει ολοκληρωθεί προ του τέλους του 2015.
Η προσωρινά (από το 2004) σχεδιασθείσα, πλην όμως προβληματική και μη ανταποκρινόμενη σε βασικές κυκλοφοριακές προδιαγραφές, διοχέτευση της κυκλοφορίας που εξέρχεται από την οδό Ιλισίων προς Αθήνα, γίνεται μέχρι σήμερα μέσω της υποτυπώδους και στενής υπόγειας διάβασης Ελαιών – Ερμιόνης – Δυτικού Παραδρόμου, που υποχρεώνει του κατοίκους των Αδαμών σε υποχρεωτική και παρακινδυνευμένη αναστροφή, με αποτέλεσμα να έχουν συμβεί ακόμα και θανατηφόρα ατυχήματα, αλλά και μέσω των αδιαμόρφωτων οδών Λύρα – Καλυφτάκι – Α/Κ Καλυφτάκι.
Την ίδια στιγμή, ένας ολόκληρος Δήμος απειλείται με την επιβολή πλευρικών διοδίων στον κόμβο Βαρυμπόμπης, κάτι που θα επιβαρύνει τις παραπάνω περιοχές οικονομικά, περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά.
Πολεοδομικά & χρήσεις γης
Εκατοντάδες κάτοικοι και ιδιοκτήτες στις περιοχές Πανόραμα και Καλυφτάκι αναμένουν την οριστική ένταξή τους στο σχέδιο πόλης. Για το μεν Πανόραμα, εδώ και αρκετά χρόνια το σχέδιο έχει σκαλώσει στην πολεοδομική μελέτη, ώστε να προχωρήσει έπειτα και η πράξη εφαρμογής, για το δε Καλυφτάκι, παρά το ότι έχει προταθεί δυο φορές στο παρελθόν, η ένταξή του στο σχέδιο βρίσκεται ακόμη στο σημείο μηδέν. Τα «αγκάθια» είναι οι δασικοί χάρτες που έχουν αναρτηθεί και χαρακτηρίζουν ως δασικά αρκετά οικόπεδα, αλλά και η β’ Ζώνη Προστασίας του Κηφισού, εντός της οποίας απεικονίζονται κάποια άλλα. Και για τις δυο περιοχές ο δήμαρχος Κηφισιάς Γ. Θωμάκος έκανε λόγο για πρωτοφανή καθυστέρηση και καταφανή αδικία, αναφέροντας ότι «η Πολιτεία ακόμη δεν έχει συστήσει τις αρμόδιες επιτροπές για την εξέταση των ενστάσεων επί των δασικών χαρτών», αλλά και για «σκοτεινά συμφέροντα και αδιαφάνεια στη χάραξη της β’ ζώνης του Κηφισού».
Επαχθείς χρήσεις γης, όπως είναι η δημιουργία εργοστασίων βιομάζας και συνολικότερα η λειτουργία του ΒΙΠΑ – ΒΙΟΠΑ Κηφισιάς, δίπλα σε κατοικημένες περιοχές, η ανατροπή του πολεοδομικού σχεδιασμού και η απελευθέρωση εμπορικών χρήσεων και χρήσεων γενικής κατοικίας, στην περιοχή της Νέας Κηφισιάς, αλλά και σε οδούς πλάτους 35 μέτρων, όπως είναι η Ελαιών, πρόκειται επίσης να τεθούν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και θεματικών συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε να ληφθούν αποφάσεις, σε συνεργασία με τους κατοίκους, για την αποτροπή επιπλέον καταστάσεων που επιβαρύνουν τους όρους διαβίωσής τους.