H Σενζέν είναι μια μεγάλη πόλη, στο νότιο τμήμα της Κίνας, βόρεια του Χονγκ Κονγκ, με πληθυσμό 12 εκατομμύρια ανθρώπους, όσο δηλαδή η Ελλάδα! Η περιοχή ήταν η πρώτη και μια από τις πιο επιτυχημένες Ειδικές Οικονομικές Ζώνες (ΕΟΖ) της Κίνας. Το σύγχρονο αστικό τοπίο της Σενζέν είναι αποτέλεσμα μιας δυναμικής οικονομίας και θεωρείται σήμερα μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πόλεις στον κόσμο. Είναι το οικονομικό κέντρο της νότιας Κίνας και ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια, παγκοσμίως.
Παγκόσμια πρωτεύουσα ηλεκτροκίνησης
Στα πλάνα της μοντέρνας ανάπτυξης της πόλης, οι αρχές επέλεξαν τη μαζική χρήση αμιγώς ηλεκτροκίνητων λεωφορείων. Ως γνωστόν, η Κίνα είναι πρωτοπόρα στην κατασκευή και χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με αξεπέραστη τεχνογνωσία στις ειδικές μπαταρίες που αυτά χρησιμοποιούν. Λογικό ήταν επομένως η Σενζέν να στηρίξει τον μεγαλύτερο παγκοσμίως κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων, τη BYD, για να αναπτύξει το δίκτυο των ηλεκτρικών λεωφορείων της. Μιλάμε για μια εταιρεία η οποία κατέχει το 20% των πωλήσεων αυτοκινήτων στην κινεζική αγορά! Από τη BYD αγόρασε ηλεκτρικά λεωφορεία η Σενζέν. Όχι μερικές… εκατοντάδες, αλλά 16.359, περισσότερα από όσα διαθέτουν όλες οι μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ και της Ευρώπης μαζί!
Τεράστια υποδομή
Το τιτάνιο έργο υποστηρίχθηκε από την εγκατάσταση 510 σταθμών φόρτισης στα αμαξοστάσια και από άλλους 8.000 πυλώνες φόρτισης, διασκορπισμένους σε όλη την πόλη, οι οποίοι μπορούν να φορτίσουν πλήρως ένα λεωφορείο σε δύο ώρες, εξυπηρετώντας ο καθένας 300 οχήματα την ημέρα. Ανά πάσα στιγμή, το δίκτυο μπορεί να φορτίσει ταυτόχρονα τον μισό στόλο λεωφορείων! Σύμφωνα με το πρόγραμμα κλιματικής δράσης των Ηνωμένων Εθνών, το 2015 υπήρχαν 3.600 ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Σενζέν. Μέχρι το 2016, ο αριθμός αυξήθηκε σε 9.000. Τον Μάιο του 2017, ο αριθμός έφτασε τις 14.500 και, όπως ήδη σημειώσαμε, «κυνηγά» πλέον τις 20 χιλιάδες!
Στο πλαίσιο της εθνικής πολιτικής για τη μείωση των καυσαερίων, που η Κίνα τηρεί απαρέγκλιτα, η Σενζέν σχεδιάζει να αντικαταστήσει και ολόκληρο τον στόλο ταξί που διαθέτει με ηλεκτρικά, το αργότερο μέχρι το 2020. Ήδη το 62,5% των 12.518 ταξί που υπάρχουν στην πόλη είναι ηλεκτρικά! Η κινεζική κυβέρνηση στηρίζει με πάθος την αγορά των ηλεκτροκίνητων μοντέλων και από το 2010 μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί περισσότερα από 645.000 ηλεκτρικά και plug – in υβριδικά μοντέλα στην Κίνα.
Ο αριθμός αυτός είναι κατά 30.000 μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο στην Ευρώπη και κατά 70.000 μεγαλύτερος από τις ΗΠΑ. Επίσης, η Κίνα έχει πουλήσει επιπλέον 200.000 επαγγελματικά plug-in υβριδικά οχήματα, όπως φορτηγά και λεωφορεία. Από τις αρχές του 2017 μέχρι και τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών είχαν αυξηθεί κατά 60% (402.000). Έως το 2020 θα κυκλοφορούν 5 εκατ. ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, ενώ έως το 2030, θα αποτελούν το 40% των ετήσιων πωλήσεων, που θα αντιστοιχεί σε 15 εκατ. αυτοκίνητα!
Ενώ η Κίνα βαδίζει με ταχείς ρυθμούς στον δρόμο της ηλεκτροκίνησης κάθε είδους οχημάτων, έγινε πριν λίγες μέρες η πρώτη παρουσίαση κινεζικού ηλεκτρικού λεωφορείου στην Ελλάδα, όπου η ΑΜΑΡΥΣΙΑ ήταν παρούσα.