ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ
ΣΤΟΧΟΙ:
Κατανόηση του ρόλου της οικογένειας ως «χώρου» που παρέχει ασφάλεια και προστασία και επισήμανση των διαφορετικών ρόλων του κάθε μέλους (γονιός, παιδί, παππούς, γιαγιά κ.ά.)
Συνειδητοποίηση του πώς αποκτούν φίλους και ανάδειξη της σημασίας της φιλίας στη ζωή τους.
– Συζήτηση για θέματα που αφορούν στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αξιοποιούν το περιβάλλον τους, προκειμένου να ικανοποιήσουν ορισμένες ανάγκες τους.
– Κατανόηση βασικών παραμέτρων και τρόπων με τους οποίους οι κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες επηρεάζουν και διαμορφώνουν στάσεις και πρότυπα ταύτισης και συμπεριφοράς.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1) Η σχέση μου με τους άλλους ( Η οικογένειά μου, η σχέση μου με τους γονείς- τα αδέρφια μου, τι περιμένω από τους άλλους και εκείνοι από μένα, πώς συμμετέχω στη χαρά τη θλίψη τις συγκρούσεις, πώς αντιμετωπίζω δυσάρεστα γεγονότα ,σύνδεση με ειδικότερα θέματα όπως : σωματική κακοποίηση παιδιών).
2) Οι φίλοι μου (Τι σημαίνει για μένα φιλία, πώς επιλέγω τους φίλους μου, πώς με επηρεάζουν και πώς τους επηρεάζω κι εγώ, πώς συνδυάζονται η συμμετοχή σε μια παρέα/ ομάδα και η διατήρησή της μοναδικότητας κάθε ατόμου.
3) Το περιβάλλον μου (Το σπίτι – η γειτονιά – η πόλη , πώς αντιμετωπίζω τις αλλαγές στη ζωή μου και ποια συναισθήματα τις συνοδεύουν, πώς αξιοποιώ τον ελεύθερο χρόνο μου και τι μου αρέσει να κάνω σ’ αυτόν, η επαφή μου με το φυσικό περιβάλλον, αναζήτηση βοήθειας σε κίνδυνο, σύνδεση με ειδικότερα θέματα όπως: τι μπορεί να οδηγήσει στην πρόκληση ατυχήματος, πώς μπορώ να προστατεύσω τον εαυτό μου.)
4) Κοινωνικές και Πολιτισμικές αξίες, διαφήμιση, ΜΜΕ (Διαφορετικοί τρόποι ζωής-συνήθειες, παιδιά διαφόρων εθνικοτήτων στο σχολείο, οι διαφορές ως παράγοντας συνύπαρξης, η αποδοχή του διαφορετικού ,διαμόρφωση προτύπων και συνηθειών από τα ΜΜΕ, αρνητικές και θετικές επιδράσεις της τηλεόρασης).
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Ανάπτυξη της δυναμικής της ομάδας
Παιχνίδια ρόλων
Ερωτηματολόγια έρευνας
Καλλιτεχνική δημιουργία
Δουλειά σε μικρές ομάδες
Μιμητικά παιχνίδια
Ασκήσεις ελεύθερου συνειρμού
Χωρισμός σε ζευγάρια, όπου μιλούν για τον εαυτό τους για 5΄και στη συνέχεια ο ένας παρουσιάζει τον άλλο.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΤΑΞΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΤΟΧΟΙ:
Αναζήτηση παραγόντων που συντελούν στη διαμόρφωση της ατομικής τους ταυτότητας.
Αυτογνωσία και κατανόηση του τρόπου συσχέτισης με τους άλλους.
Συνειδητοποίηση της σημασίας των συναισθημάτων τους και της επίδρασης που αυτά έχουν στις σχέσεις με τους άλλους και το πώς νιώθουν για τον εαυτό τους.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1) Ο εαυτός μου (Ατομική ταυτότητα και αυτοεκτίμηση, η επίδραση θετικών και αρνητικών μηνυμάτων στην εικόνα που έχω για τον εαυτό μου, πώς θα ήθελα να με βλέπουν οι άλλοι, οι αλλαγές στην εφηβεία, πώς αισθάνομαι γι’ αυτές τις αλλαγές, οι προσωπικές μου ανάγκες και επιθυμίες, σύνδεση με ειδικότερα θέματα όπως: το κάπνισμα στην εφηβεία, εικόνα εαυτού και διατροφή, οι σωματικές αλλαγές στην εφηβεία και η αφύπνιση της σεξουαλικότητας).
2) Συναισθήματα: (Αναγνωρίζω τα συναισθήματά μου και τα εκφράζω, αντιμετωπίζω καταστάσεις που προκαλούν δύσκολα συναισθήματα, σύνδεση με ειδικότερα θέματα όπως: τι κάνουν συνήθως οι άνθρωποι για να αλλάξουν τη διάθεσή τους, διατροφή, αλκοόλ κ.ά.).
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
– Ανάπτυξη της δυναμικής της ομάδας
– Παιχνίδια ρόλων
– Ερωτηματολόγια έρευνας
-Καλλιτεχνική δημιουργία
– Δουλειά σε μικρές ομάδες
– Μιμητικά παιχνίδια
– Ασκήσεις ελεύθερου συνειρμού
-Παρουσίαση μελών ομάδων από άλλους, αφού προηγήθηκε παρουσίαση ανά ζεύγη.