Συνέντευξη στη Μαρία Πανάγου
Κύριε Ψύρη, σε ποιούς άξονες στηρίζεται η εκπαιδευτική φιλοσοφία του σχολείου σας;
Τα Εκπαιδευτήρια Δούκα αποτελούν έναν πολυδιάστατο εκπαιδευτικό οργανισμό με μια μακρά ιστορική διαδρομή 98 ετών στο χώρο της εκπαίδευσης. Το μυστικό αυτής της μακρόχρονης και επιτυχημένης δημιουργικής πορείας εντοπίζεται κατά τη γνώμη μου κυρίως στο γεγονός ότι όλα αυτά τα χρόνια είχαμε στραμμένο το βλέμμα μας στο παρελθόν αλλά και το βήμα μας στο μέλλον. Η εκπαιδευτική και παιδαγωγική μας φιλοσοφία ανέκαθεν στηριζόταν σε έναν ισορροπημένο συγκερασμό Παράδοσης και Προόδου. Μέσα από αυτήν τη γόνιμη αλληλεπίδραση στοχεύουμε στο να μεταδώσουμε στους μαθητές μας γνώσεις, να καλλιεργήσουμε δεξιότητες, αλλά και να εμφυσήσουμε αξίες που συνθέτουν τις Ικανότητες του 21ου αιώνα. Στοχεύουμε στη διαμόρφωση πολιτών του κόσμου που δεν εγκαταλείπουν όμως την ελληνική τους ταυτότητα. Έχοντας στο επίκεντρο των προσπαθειών μας διαρκώς το μαθητή, αποσκοπούμε στην ανάδειξη της ιδιαίτερης και μοναδικής του προσωπικότητας. Γι’ αυτό και ως σχολείο προσπαθούμε να αφουγκραστούμε τις ανάγκες των μαθητών μας, προκειμένου να τις υπηρετήσουμε μέσα σε ένα περιβάλλον ευχάριστο και δημιουργικό. Για να επιτύχουμε όμως όλα αυτά, έχουμε ενσωματώσει στην εκπαιδευτική μας φιλοσοφία την έννοια της διαρκούς βελτίωσης και κυρίως αυτοβελτίωσης του εκπαιδευτικού μας οργανισμού ως προϋπόθεση για τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών μας.
Δομούμε ολοκληρωμένες προσωπικότητες
Ποιους εκπαιδευτικούς στόχους θέτουν τα εκπαιδευτήρια Δούκα για τους μαθητές τους στο Γυμνάσιο. Είναι εφικτή σήμερα η μόρφωση που παρέχει το σχολείο με την πολύπλευρη καλλιέργεια των παιδιών;
Το Γυμνάσιο αποτελεί έναν ιδιαίτερα καθοριστικό σταθμό στη μαθησιακή πορεία των μαθητών μας. Ας μην ξεχνάμε ότι με την είσοδό τους στο Γυμνάσιο οι μαθητές εγκαταλείπουν την παιδική ηλικία και περνούν στην ταραχώδη περίοδο της εφηβείας, κατά την οποία βιώνουν έντονες σωματικές αλλά και συναισθηματικές μεταβολές. Επιπλέον, μέσα σε μόλις 3 χρόνια θα πρέπει να έχουν ωριμάσει τόσο, ώστε να είναι σε θέση να ανιχνεύσουν τις ιδιαίτερες κλίσεις τους, κάνοντας τα πρώτα τους δειλά βήματα στη διαχείριση της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας. Θα έλεγα λοιπόν ότι ακόμη και η ίδια η θέση του Γυμνασίου ανάμεσα στο Δημοτικό και το Λύκειο προσδιορίζει το γεφυροποιό του χαρακτήρα και καθορίζει την ιδιαίτερη στοχοθεσία του. Κατά συνέπεια, για εμάς κύρια αποστολή του Γυμνασίου είναι η ολόπλευρη και αρμονική ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών μας, προκειμένου να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες.
Ο πολυδιάστατος αυτός ρόλος υπηρετείται ποικιλοτρόπως. Καταρχάς, στοχεύουμε στη σφαιρική γνώση που παιδεύει το μυαλό, ευαισθητοποιεί την ψυχή, ερεθίζει το ερευνητικό πνεύμα και καλλιεργεί τη φαντασία. Έπειτα, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάδειξη της δημιουργικότητας μέσα από ένα ζωντανό και ελκυστικό μαθησιακό περιβάλλον. Θεωρούμε επίσης πολύ σημαντική την εξοικείωση των μαθητών μας τόσο με τις αξίες του ελληνικού πολιτισμού όσο και με την ευρύτερη παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Τέλος, προτρέπουμε τους μαθητές μας να αναλάβουν πρωτοβουλίες στο πλαίσιο της σχολικής ζωής σε μια προσπάθεια διαμόρφωσης υπεύθυνων και αυτοδύναμων μαθητών, που είναι ευαισθητοποιημένοι στα ποικίλα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα.
Η αλήθεια είναι ότι το αίτημα για μια πολύπλευρη καλλιέργεια δεν έχει πλήρως ωριμάσει στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Σε αυτό έχει συμβάλει καθοριστικά και ο εξεταστικός χαρακτήρας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, που προωθεί μια μονοδιάστατη αντίληψη της γνώσης. Όμως, τα τελευταία χρόνια η ανάγκη προσαρμογής σε ένα περιβάλλον που μεταβάλλεται ραγδαία, δημιουργεί ολοένα και περισσότερες ευκαιρίες διασύνδεσης του Σχολείου με την Κοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό είναι νομίζω όχι μόνο εφικτή αλλά και επιβεβλημένη η πολυδιάστατη καλλιέργεια των νέων ως αντίβαρο στον κίνδυνο της πνευματικής μονομέρειας. Εξάλλου, και η κρίση που εσχάτως βιώνουμε έχει ένα βαθύτατα αξιακό περιεχόμενο. Πιστεύω ακράδαντα ότι για την αντιμετώπισή της θα απαιτηθεί να διαμορφώσουμε ένα νέο παιδευτικό άξονα, που δεν θα βασίζεται σε μια παιδεία μονοδιάστατη, στεγνή και ωφελιμιστική, αλλά θα υπηρετεί ανώτερα ανθρωπιστικά ιδανικά.
Μιλήστε μας για τα καινοτόμα προγράμματα που εφαρμόζετε στο σχολείο σας.
Πράγματι, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολουθούμε στο Γυμνάσιό μας είναι διευρυμένο και εμπλουτισμένο με μαθήματα και δραστηριότητες που ως στόχο έχουν να κρατούν ζωντανό το ενδιαφέρον των μαθητών μας.
Εν πρώτοις, έχουμε ενισχύσει σημαντικά τη διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών στο Γυμνάσιό μας, προσφέροντας επιπλέον ώρες αλλά και διαμορφώνοντας τμήματα επιπέδων ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών μας. Στη συνέχεια, έχουμε εντάξει δυναμικά τον αθλητισμό στο πρόγραμμά μας, παρέχοντας πέρα από επιπλέον ώρες και πρόσθετα προγράμματα, που αποσκοπούν στη φιλοσοφία μιας υγιούς ζωής που ονομάζουμε «Εν Σώματι».
Στις καινοτόμες δράσεις θα πρέπει να συμπεριλάβουμε τις ερευνητικές-διαθεματικές εργασίες που υλοποιούνται σε ολιγομελή τμήματα και πιστοποιούνται από το βρετανικό οργανισμό AQA μέσα από το πρόγραμμα FoundationProjectQualifications. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εν λόγω οργανισμός χορηγεί πιστοποιητικά που αναγνωρίζονται σε 44 χώρες σε όλο τον κόσμο. Στο πλαίσιο της καλλιέργειας δεξιοτήτων έχουμε εισαγάγει ως δια-μάθημα το PresentationSkills, μέσα από το οποίο εκπαιδεύουμε τους μαθητές μας στις τόσο απαραίτητες για την εποχή μας Τεχνικές Παρουσίασης. Επίσης, προσφέρουμε ένα καινοτόμο πρόγραμμα γνωστό ως StudentLeadershipAccreditation (Πιστοποίηση πολύπλευρης ηγετικής ικανότητας), στοχεύοντας στο να ενθαρρύνουμε αλλά και να αναδείξουμε μέσω πιστοποίησης τη δημιουργική συμμετοχή των μαθητών μας σε δράσεις της σχολικής ζωής. Ακόμη, δίνουμε τη δυνατότητα στους μαθητές μας να συμμετέχουν σε Ομίλους που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας και μέσω των οποίων μπορούν να ανακαλύψουν τις ιδιαίτερες κλίσεις και ταλέντα τους, διαμορφώνοντας μια πολύπλευρη προσωπικότητα. Τέλος, έχουμε οργανώσει ένα πολύ προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα Μεθοδολογίας Μελέτης, που αποσκοπεί στην καλλιέργεια όλων εκείνων των δεξιοτήτων που είναι αναγκαίες για τη μεθοδική εργασία των μαθητών. Έτσι, βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα των μαθητών μας στο διάβασμα εξασφαλίζουμε γι’ αυτούς τον αναγκαίο χρόνο για συμμετοχή σε ευχάριστες δραστηριότητες, όπως είναι το παιχνίδι και η κοινωνική συναναστροφή.