Σε πρόσφατη ομιλία του στην Κύπρο ο υπουργός καθηγητής Π. Παυλόπουλος υποστήριξε ότι η διάταξη του άρθρου 34, 3 του Ν. 3463/2006 έχει τροποποιήσει τη διάταξη του άρθρου 75 του Ν. 2910/2001, που εκδόθηκε σε εφαρμογή του άρθρου 116, 2 του Συντάγματος, υπό την εξής έννοια. Ο Νόμος του 2001 έδωσε στις γυναίκες δικαίωμα να μετέχουν στα ψηφοδέλτια δημοτικών συμβούλων με ποσοστό τουλάχιστον 1/3 του αριθμού των υποψηφίων του ψηφοδελτίου, αλλά ο Ν. 3463/2006 άρθρο 34 παρ. 3, μετέτρεψε το δικαίωμα ελάχιστης συμμετοχής των γυναικών σε 1/3 του αριθμού των εκλεγομένων.
Κατά της ερμηνείας αυτής της νέας διάταξης κατατέθηκαν ενστάσεις ψηφοφόρων και παρεμβάσεις οργανώσεων, που συζητήθηκαν στις 14 Δεκεμβρίου 2006 στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών. Προφανώς ο κ. Π. Παυλόπουλος έκαμε τις παραπάνω δηλώσεις του ενόψει αυτής της δίκης. Αν ήθελε δοθεί η ερμηνεία του νέου Νόμου 3463/2006 άρθρο 34, 3 ότι αρκείται για τις γυναίκες σε ποσοστό 1/3 επί του αριθμού των εκλεγομένων αντί επί του αριθμού των υποψηφίων που σαφώς ορίζει το άρθρο 75 του Νόμου 2910/2001, τότε ο νέος νόμος δεν μπορεί να ισχύσει ως αντισυνταγματικός. Διότι το άρθρο 116, 2 Σ επιτρέπει μόνο ποσοστώσεις προωθητικές της ουσιαστικής ισότητας για τις γυναίκες και όχι συρρικνωτικές ή περιοριστικές. Οι τελευταίες αντιστρατεύονται το γράμμα και το πνεύμα της συνταγματικής διάταξης.
Πράγματι, στη συγκεκριμένη περίπτωση του Δήμου Αμαρουσίου, το 1/3 επί του αριθμού των υποψηφίων σημαίνει 1/3 επί των 50 που αναγράφει το ψηφοδέλτιο, δηλαδή 17 (16,6) τουλάχιστον γυναίκες έναντι 33 αντρών, ενώ το 1/3 επί των εκλεγόμενων σημαίνει το 1/3 επί των 30, δηλαδή 10 γυναίκες υποψήφιες –ενώ οι άντρες υποψήφιοι θα είναι 40– ρύθμιση που επιφέρει σαφώς σοβαρή μείωση της συμμετοχής των γυναικών σε σχέση με το ήδη κεκτημένο δικαίωμά τους συμμετοχής.
Η συρρίκνωση αυτή της γυναικείας συμμετοχής, αντί της προώθησης που αποτελεί τον λόγο θέσπισης και τη ρητή επιδίωξη της παρ. 2 του άρθρου 116 Σ., είναι φανερό ότι είναι αντισυνταγματική. Ως εκ περισσού τονίζουμε ότι στις ευρωπαϊκές χώρες το υπέρ των γυναικών ποσοστό είναι υψηλότερο, στη Γαλλία δε και τις σκανδιναβικές χώρες μάλιστα είναι γύρω στο 50% για κάθε φύλο.
Λαβαίνοντας υπόψη τα παραπάνω έχουμε ζητήσει να μη θιγεί το καθιερωμένο με το Ν. 2910/άρθρο 75 ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής των γυναικών σε 1/3 των υποψηφίων και να μην εφαρμοσθεί και να καταργηθεί το ταχύτερο το άρθρο 34, 3 του Ν. 3463/2006 ως αντισυνταγματικό.
Σύνδεσμος για τα Δικαιώματα της Γυναίκας Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου