Πότε συνήθως ακούμε τη φράση “μυρίζουν εκλογές”;
Η απάντηση είναι εύκολη και γνωστή σε όλους μας. Όταν βλέπουμε σκαμμένους δρόμους και φρεσκοφυτεμένα δέντρα, όταν διαβάζουμε για πλεονάσματα και ανάπτυξη, όταν ακούμε για νέες θέσεις εργασίας και μείωση φόρων, όταν παίρνουμε υποσχέσεις για λύσεις σε κάθε λογής προβλήματα.
Δεν θα επαναλαμβάνονταν, χρόνια τώρα, τα ίδια και τα ίδια τέτοια κόλπα της τελευταίας στιγμής, αν δεν έπιαναν τόπο και αν δεν απέδιδαν καρπούς στους εμπνευστές τους, που φυσικά δεν είναι άλλοι από τους ασκούντες την εξουσία.
Η προσέλκυση και η εξαπάτηση των ατόμων μέσω της προσφερόμενης εικόνας είναι φαινόμενο που έχει ερευνηθεί εκτενώς από την ψυχολογία.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα που έγινε στις Η.Π.Α, όταν ένας άνθρωπος με εξωτερική ομορφιά μένει από λάστιχο, πάνω από το 66% των περαστικών σταματούν να βοηθήσουν, ενώ αν δεν βρίσκεται μέσα στον γενικό αισθητικό κανόνα, το ποσοστό βοήθειας πέφτει κάτω από το 50%. Αποδείχτηκε επίσης πως ένας άνθρωπος που θεωρείται ευπαρουσίαστος, όχι μόνο εξυπηρετείται ταχύτερα σε ένα μαγαζί, αλλά γίνεται και πιο πιστευτός από τους ενόρκους ενός δικαστηρίου.
Η παραπάνω πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα μεταφερόμενη σε συνθήκες εκλογών και προεκλογικών έργων, οδηγεί αβίαστα στο συμπέρασμα ότι ένας ευπαρουσίαστος υποψήφιος, αποκτά -άμα τη εμφανίσει- προβάδισμα έναντι του λιγότερο προικισμένου από αισθητική άποψη συνυποψηφίου του. Το ίδιο συμβαίνει και με τα εντυπωσιακά έργα. Θα επηρεάσουν θετικά ένα σημαντικά μεγαλύτερο ποσοστό ψηφοφόρων σε σύγκριση με ένα έργο ουσίας, που δεν έχει εντυπωσιακή εμφάνιση.
Η εξωτερική ομορφιά εντυπωσιάζει και δυστυχώς πείθει ακόμα και τους ενόρκους στα δικαστήρια, παρά τη δυνατότητα που τους παρέχει το σύστημα να ακούσουν με ίσους όρους και τον αντίλογο· πόσο μάλλον πείθει τους ψηφοφόρους, που είναι αντικειμενικά πολύ πιο πιθανό να παρασύρονται από τις καλοστημένες, εντυπωσιακές εικόνες.
Ένα ακόμα συμπέρασμα που προέκυψε από την παραπάνω έρευνα, είναι ότι η θετική επιλογή μας λειτουργεί στιγμιαία, με αυτόματο τρόπο, χωρίς να το πολυσκεφτούμε, χωρίς καν να προλάβουμε να το επεξεργαστούμε.
Επομένως επηρεάζει πολύ πιο έντονα κι αποτελεσματικά την κρίση μας, η εικόνα που είδαμε πρόσφατα ή όπως λέει κι ο θυμόσοφος λαός μας “η πρώτη και η τελευταία εντύπωση είναι που μετράει”.
Με τούτα και μ’ εκείνα, θα μου πείτε, για να κερδίσει κάποιος τις εκλογές η συνταγή είναι μια: να είναι ωραίος και να κάνει έργα που θα φαίνονται ωραία, λίγο πριν τις εκλογές!
Όσοι από φύση ή από πεποίθηση δεν μπορούν να εφαρμόσουν την παραπάνω συνταγή, είναι χαμένοι από χέρι.