Ευρεία συζήτηση και παρατηρήσεις με αφορμή τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) στα πλαίσια κατάρτισης του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) για την επένδυση εμπορικού – ψυχαγωγικού κέντρου και κέντρου αναψυχής στον Δήμο Μεταμόρφωσης (MALL) έγινε στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο της Μεταμόρφωσης.
Όπως ανακοίνωσε σχετικά η δημοτική Αρχή, από την σχετική γνωμοδότηση της αρμόδιας Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Μεταμόρφωσης προκύπτουν ελλείψεις και σφάλματα που επιφέρουν αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον, καθώς και ελλείψεις που αφορούν στην χωροταξική και πολεοδομική οργάνωση.
Για το λόγο αυτό και προτάθηκε αρνητική γνωμοδότηση για την αναφερθείσα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και για τη διαβίβαση της παρούσας και των ανωτέρω παρατηρήσεων, προκειμένου να ληφθούν υπόψη, από το Περιφερειακό Συμβούλιο, τη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς και τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε στην εισήγηση του δημάρχου, «το εν λόγω έργο χωροθετείται σε μία περιοχή με χρήση ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ προς εξυγίανση, το μεγαλύτερο τμήμα της οποίας είναι εκτός σχεδίου το δε λοιπό εντός σχεδίου. Η αναφερόμενη έκταση υπάγεται διοικητικά στις Δημοτικές ενότητες του Δήμου Μεταμόρφωσης Αττικής και του Δήμου Πεύκης – Λυκόβρυσης, εντοπίζεται δε στο βόρειο άκρο των δύο Δήμων, κοντά στον αυτοκινητόδρομο Α1 Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι (Α.Θ.Ε.).
Συμπερασματικά διαπιστώνονται τα κάτωθι :
1) Μετατροπή της προβλεπόμενης εισφοράς γης σε χρήμα χωρίς ειδική και αιτιολογημένη τεκμηρίωση με αυτονόητη συνέπεια την απομείωση των δημοτικών κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων.
2) Η Σ.Μ.Π.Ε. δεν εξετάζει εναλλακτικά σενάρια επιπτώσεων από την επιλογή ηπιότερων όρων δόμησης και κάλυψης και κυρίως από την παραχώρησης της εισφοράς σε γη στον Δήμο που κατά την κρίση μας θα είναι πολλαπλώς ευμενέστερα για την γειτονική περιοχή και το Δήμο.
3) Δεν γίνεται καμία αναφορά στη Μελέτη του μη οριοθετημένου και μη διευθετημένου ρέματος Δαμάσκου που γειτνιάζει στην επένδυση.
4) Επέρχεται κυκλοφοριακή επιβάρυνση του οδικού δικτύου της περιοχής που δυσχεραίνει την διακίνηση και κυκλοφορία οχημάτων και εμπορευμάτων των επιχειρήσεων της περιοχής. Δεν προβλέπεται δίκτυο οδών επαρκούς πλάτους περιμετρικά της επένδυσης. Δεν εξετάζεται, επιπλέον, η ανάγκη στάθμευσης των χρηστών του Μετρό σε δημόσιες οδούς και χώρους στάθμευσης. Ως εκ τούτου κρίνεται απαραίτητη σε αυτή τη φάση η κατάθεση σχετικής κυκλοφοριακής μελέτης, η οποία θα εναρμονίζεται με το ΣΒΑΚ του Δήμου.
5) Δεν γίνεται καμία αναφορά στη Μελέτη για την αύξηση του όγκου των απορριμμάτων, καθώς και τον τρόπο διαχείρισής τους κατ’ εφαρμογή των αρχών της κυκλικής οικονομίας.
6) Διαπιστώνονται σφάλματα ως προς τα όρια και τα εμβαδά των ιδιοκτησιών που εντάσσονται στο σχέδιο, καθώς περιγράφονται και περιλαμβάνονται εκτάσεις που ανήκουν στον Δήμο, σφάλματα τα οποία επηρεάζουν και τον υπολογισμό της υποχρεωτικής εισφοράς σε γη.
Θεωρούμε, τέλος, ότι η κατά παρέκκλιση προτεινόμενες πολεοδομικές ρυθμίσεις και όροι δόμησης δεν θα εγκρίνονταν από κανένα Συμβούλιο Χωροταξίας ή Αρχιτεκτονικής. Χαρακτηριστική διαπίστωση υπέρβασης αποτελεί το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος που στην εντός σχεδίου περιοχή καθορίζεται σε 27 μέτρα αντί των 15 μέτρων που ισχύουν, καταδεικνύοντας την αντίθεση του σχεδίου της επένδυσης στην αρχιτεκτονική φυσιογνωμία και το ανάγλυφο της περιοχής.
Τονίζουμε, ότι απειλείται η βιωσιμότητα του υφιστάμενου κέντρου και ειδικότερα η βιωσιμότητα των εμπορικών επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων εστίασης, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει κίνδυνος αδυναμίας υλοποίησης των τοπικών κέντρων που προβλέπονται στις επιμέρους πολεοδομικές ενότητες από το ισχύον Γ.Π.Σ. και τη Μελέτη αναθεώρησής του».