Αποκαλεί τον εαυτό του «εργάτη του θεάτρου», γειώνεται ασχολούμενος με γεωργικές εργασίες και μετά από 46 χρόνια στον χώρο εξακολουθεί να νιώθει «φρέσκος». Ο Τάσος Κωστής έχει ανακαλύψει τη μυστική «συνταγή της επιτυχίας».
Συνέντευξη: Τάσος Μεργιάννης
Το «Γοργόνες και μάγκες», μια από τις πιο επιτυχημένες κινηματογραφικές παραγωγές της FINOS FILM, και ένα από τα πιο διαχρονικά ελληνικά μιούζικαλ με την υπογραφή του μεγάλου δημιουργού Γιάννη Δαλιανίδη, αναβιώνει στη σκηνή για πρώτη φορά μετά από 50 χρόνια, υπό τη μορφή θεατρικού μιούζικαλ.
Μετά από μια επιτυχημένη χειμερινή περίοδο με μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία, ήρθε η ώρα της καλοκαιρινής περιοδείας. Στο πλαίσιό της, και λίγο πριν κατεβάσει αυλαία, αυτό το Σάββατο 30 Ιουνίου, η παράσταση κάνει μια στάση στο Θέατρο «Νταμάρι – Αλίκη Βουγιουκλάκη» των Βριλησσίων.
Μια ευτυχής συγκυρία που στάθηκε η κατάλληλη αφορμή για να συνομιλήσουμε με έναν από τους πιο συμπαθείς και αναγνωρίσιμους Έλληνες ηθοποιούς, τον Τάσο Κωστή.
Τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότερες κλασικές ελληνικές ταινίες ή μιούζικαλ ζωντανεύουν επί σκηνής. Για ποιο λόγο πιστεύετε;
Είναι απλό. Οι θεατρικές διασκευές αρέσουν πολύ περισσότερο και από τις ίδιες τις ταινίες. Το θέατρο έχει μια άλλη μαγεία. Είναι πιο ζωντανό, πιο «ζεστό». Το κοινό έρχεται σε άμεση επαφή με τον ηθοποιό, ο οποίος μπορεί να κάνει τις δικές του μικροπροσθήκες. Όσες φορές έχω παίξει σε θεατρικά έργα τα οποία ο κόσμος γνώρισε μέσα από ταινίες, το ευχαριστιέμαι πολύ.
Έτσι έγινε και στο «Γοργόνες και μάγκες», έργο το οποίο θεωρώ ότι έχει πραγματοποιήσει την τέλεια διανομή. Πρόκειται για μια ευτυχή στιγμή κατά την οποία όλοι οι ηθοποιοί ταίριαξαν απόλυτα στους ρόλους τους. Στη δική μας παράσταση, εγώ υποδύομαι τον πατέρα, τον ρόλο που έκανε στην ομώνυμη ταινία ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος.
Τι το ιδιαίτερο έχει αυτή η παράσταση;
Πρόκειται για μια πολυδάπανη παραγωγή, καθώς επί σκηνής υπάρχει ζωντανή ορχήστρα 7 ατόμων με τον Γιάννη Πλούταρχο να τραγουδάει live τα τραγούδια της παράστασης, τα οποία έγραψε ο Μίμης Πλέσσας. Η μεγάλη, όμως, έκπληξη είναι ο Γιάννης Βογιατζής, ο οποίος μετά από 50 χρόνια, επανέρχεται στο έργο, φορώντας μάλιστα το ίδιο πουκάμισο που φορούσε τότε.
Πόσα χρόνια μετράτε πλέον στο θέατρο;
Κοντεύω μισό αιώνα. Για την ακρίβεια, 46 χρόνια. Και μπορώ να πω ότι η συμμετοχή μου στο «Γοργόνες και μάγκες» είναι από τις πολύ καλές στιγμές που έχω ζήσει στον χώρο.
Κάνοντας μια αναδρομή αυτών των ετών, τι σκέφτεστε;
Χαίρομαι για όλη αυτή τη διαδρομή. Η μεγαλύτερή μου επιτυχία, θεωρώ πως είναι ότι μετά από 46 χρόνια νιώθω πως είμαι φρέσκος. Δεν φέρω κάτι το «παλιακό». Και αυτό ο κόσμος το εισπράττει, απ’ ότι αντιλαμβάνομαι. Γενικά, δεν είμαι άνθρωπος που κοιτάζει πίσω, που αναπολεί το παρελθόν. Κοιτάζω μόνο μπροστά.
Είστε από τους λίγους ηθοποιούς που έχουν πάντα δουλειά. Αυτό πώς το καταφέρατε;
Επειδή θεωρούμαι -και είμαι- «εργάτης» του θεάτρου. Δεν κοιτάζω να προβληθώ εγώ, προσπαθώ να είμαι χρήσιμος στο σύνολο. Κοιτάζω, δηλαδή, το ουσιαστικό κομμάτι της δουλειάς. Και κυρίως, με προσλαμβάνουν επειδή ξέρουν ότι είμαι καλός στη δουλειά.
Αληθεύει ότι ασχοληθήκατε με το θέατρο εντελώς τυχαία;
Είναι αλήθεια. Σε μια σχολική παράσταση ένας συμμαθητής μου είχε κληθεί να υποδυθεί τον Καραϊσκάκη, όμως δεν είχε φουστανέλα να φορέσει. Επειδή, λοιπόν, εγώ έτυχε να έχω, πήρα εγώ τον ρόλο – και μάλιστα έπαιξα καλά. Δεν σκέφτηκα, όμως τότε «θέλω να γίνω ηθοποιός». Το ξέχασα και το ξαναθυμήθηκα αργότερα!
Υπήρξαν άλλα επαγγέλματα με τα οποία καταπιαστήκατε;
Παράλληλα με τη σχολή, εργαζόμουν ως μάστορας στα ξύλινα πατώματα. Ήμουν 18 χρονών και ο βοηθός μου 42!
Γιατί επιλέξατε τη σχολή Θεοδοσιάδη για τις σπουδές σας;
Πάλι, εντελώς τυχαία. Ένας φίλος μου ήθελε να ασχοληθεί με την υποκριτική και επειδή είχα μηχανή (ήμουν ζωηρό παιδί τότε) τον είχα πάει να δει κάποιες σχολές. Όταν αποφάσισε να γραφτεί, ήμουν κι εγώ μαζί του και με ρώτησαν «θα γραφτείτε κι εσείς»; Τότε έκανα τη μαγική κίνηση και έβαλα το χέρι στην τσέπη για να πληρώσω την εγγραφή με τα λεφτά της οικοδομής. Για να είμαι ειλικρινής, δεν ήθελα να μπω στη σχολή. Τα κορίτσια με τράβηξαν! Μετά, βέβαια, ασχολήθηκα με το περιεχόμενο του θεάτρου και όχι με τα κορίτσια.
Η φωνή σας είναι ένα δυνατό όπλο, καθώς έχετε συνδεθεί με μεταγλωττίσεις παιδικών ηρώων, όπως ο Γκούφυ, ο Κάπτεν Χουκ, ο Δρακουμέλ, ο Αστυνόμος Σαΐνης και ο σκίουρος του Νιλς Χόλγκερσον. Πώς ανακαλύψατε αυτό το όπλο;
Ψάχνοντας για δουλειά για να εξασφαλίσω την επιβίωσή μου. Τότε ήταν κάπως παρακατιανό το να ασχολείσαι με την μεταγλώττιση. Εγώ, όμως, έβγαζα λεφτά και ζούσα την οικογένειά μου. Όχι πως έγινα πλούσιος, απλώς υπήρχε ένα έξτρα μεροκάματο. Γνωρίζω, βέβαια, πως εάν ζούσα στην Αμερική με όλες αυτές τις φωνές που έχω κάνει, θα ήμουν ζάπλουτος.
Ποια είναι η σχέση σας με τα χρήματα;
Τα χρήματα υπάρχουν για να κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη. Δεν με ενδιαφέρει το να αποθηκεύω λεφτά, με ενδιαφέρει το να δουλεύω. Γνωρίζω όμως την αξία τους και επειδή τα βγάζω πολύ δύσκολα, δεν τα χαλάω εύκολα. Είμαι νοικοκύρης.
Σε τι φάση σάς πέτυχε η οικονομική κρίση;
Δεν με επηρέασε τόσο πολύ. Οι ανάγκες μου είναι λίγες και δεν χρωστάω πουθενά. Ένα φιλέτο έτρωγα και πριν, ένα φιλέτο τρώω και τώρα.
Για ποιο λόγο δεν αποτολμήσατε ποτέ να φτιάξετε τον δικό σας θίασο, να έχετε τον δικό σας θεατρικό χώρο;
Δεν είναι αυτή η δουλειά μου. Δουλειά μου είναι να είμαι ηθοποιός. Γνωρίζετε πως όσοι καταπιάστηκαν μ’ αυτόν τον τομέα, απέτυχαν οικτρά, φεσώθηκαν και τελικά καταστράφηκαν οικονομικά. Όποιος ασχολήθηκε με το θεατρικό επιχειρείν έχοντας το μυαλό του καλλιτέχνη, δεν πήγε μπροστά.
Σας έχει γίνει πρόταση να κατεβείτε στην πολιτική σκηνή;
Πολλές φορές. Έχω δεχτεί προτάσεις από σχεδόν όλα τα κόμματα πλην της Χρυσής Αυγής. Δεν είναι αυτό το αντικείμενό μου. Οι πολιτικοί χρησιμοποιούν τον όρο «θεατρινισμός» θεωρώντας ότι πρόκειται για κάτι ψεύτικο. Στη δουλειά μας, όμως, εάν είσαι ψεύτης είσαι κακός ηθοποιός. Παλιότερα ασχολήθηκα ενεργά με τον συνδικαλισμό αλλά έφυγα εγκαίρως πριν από συνδικαλιστής γίνω …σκέτο «ληστής».
Το σοβαρό πρόβλημα υγείας και η… γείωση με τις γεωργικές ασχολίες
Πριν από κάποια χρόνια περάσατε ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα υγείας, καθώς διαγνωστήκατε με καρκίνο στο παχύ έντερο. Ωστόσο, το εξομολογηθήκατε πολύ αργότερα. Για ποιο λόγο;
Δεν ήθελα να το δημοσιοποιήσω, δεν είχα να κερδίσω κάτι. Όπως επίσης δεν ήθελα να ακούω φράσεις του τύπου «κουράγιο, ο Θεός είναι μεγάλος». Επέλεξα να το περάσω μόνος μου – εγώ και η γυναίκα μου. Νοσηλεύτηκα σε Δημόσιο Νοσοκομείο, επειδή εκεί υπήρχαν όλα τα μηχανήματα.
Χωρίς να γνωρίζω κανένα και περιμένοντας υπομονετικά στη σειρά μου, επέλεξα τον ιατρό Νίκο Περάκη, ο οποίος μου έκανε πέντε χειρουργεία διορθωτικού χαρακτήρα. Εδώ θέλω να τονίσω ότι η νοσοκομειακή περίθαλψη που έλαβα ήταν η ίδια με αυτή που λαμβάνουν όλοι οι ασθενείς. Δεν έτυχα καμιάς ιδιαίτερης περιποίησης.
Οι συνάδελφοι σας στο θέατρο το γνώριζαν;
Μόνο όσοι ήταν κοντά μου. Στην αρχή το γνώριζε μόνο η Κάτια Δανδουλάκη. Μάλιστα, μου έλεγε «μην ανησυχείς. Θα κάνουμε πρεμιέρα όταν είσαι έτοιμος».
Έχετε δυο εγγόνια, 10 και 5 χρονών. Παίρνατε χρόνο μαζί τους;
Όταν ήταν πιο μικρά, είχαμε περισσότερο χρόνο μαζί. Οι καλύτερες στιγμές ήταν όταν κοιμόμασταν στο ίδιο κρεβάτι. Τώρα που μεγάλωσαν κάπως έχουν τις δραστηριότητές τους (σχολεία, αγγλικά) και δεν τα βλέπω τόσο πολύ.
Σας ενοχλεί που το «Ρετιρέ» ακόμα προβάλλεται σε επανάληψη;
Δεν βρίσκω τον λόγο να με ενοχλεί. Έχω γυρίσει περίπου 50 σίριαλ. Απ’ αυτά δεν παίζονται όλα σε επανάληψη, μόνο 5-6.
Σας ενδιαφέρει η υστεροφημία σας;
Όχι. Δεν μπορεί κανείς να δημιουργήσει την υστεροφημία του. Ότι είναι να μείνει, θα μείνει από μόνο του. Ούτε με ενδιαφέρει να καταγράψω την ιστορία μου σε βιβλίο. Αυτά τα κάνουν οι πολιτικοί.
Πώς αποφορτίζεστε από την ένταση της καθημερινότητας;
Έχω ένα κτήμα στην ορεινή Κορινθία και ασχολούμαι με τη γη. Και επειδή οι γεωργικές εργασίες απαιτούν ταπεινότητα και σκύψιμο μπροστά στον καρπό που καλλιεργείς, μ’ αυτό τον τρόπο γειώνομαι και μου φεύγει ο «ηλεκτρισμός».
Τι καλλιεργείτε;
Τα πάντα. Ντομάτες, πιπεριές, μελιτζάνες, κολοκύθια, ραπανάκια, καλαμπόκια, αγγουράκια… Απ’ όλα έχει ο μπαξές!
Ποια είναι τα σχέδια σας για τον ερχόμενο χειμώνα;
Με τον Γιάννη Μπέζο θα ανεβάσουμε την κλασική ταινία του Αλέκου Σακελλάριου «Υπάρχει και φιλότιμο» στο θέατρο «Προσκήνιο».
Πληροφορίες
Γοργόνες και μάγκες
Σκηνοθεσία: Γιώργος Βάλαρης
Πρωταγωνιστούν: Ζέτα Δούκα, Θανάσης Ευθυμιάδης, Μαρία Κορινθίου, Παναγιώτης Πετράκης, Γιώργος Γαλίτης, Αγγελική Λάμπρη, Γιώργος Βάλαρης, Πέτρος Ξεκούκης, Αιμίλιος Ράφτης, Τάσος Κωστής, Όλγα Πολίτου. Στον ρόλο του Παναγή ο Γιάννης Βογιατζής.
Τα τραγούδια της παράστασης ερμηνεύει ζωντανά στη σκηνή ο Γιάννης Πλούταρχος. Συμμετέχει 7μελής ζωντανή ορχήστρα υπό τη μουσική διεύθυνση του Αντώνη Γούναρη.
Θέατρο «Νταμάρι – Αλίκη Βουγιουκλάκη»
(Μεταμόρφωση Σωτήρος & Υψηλάντου, Άνω Βριλήσσια)
Σάββατο 30 Ιουνίου
Ώρα έναρξης: 21.00
Γενική είσοδος: 23 ευρώ
ΑΜΕΑ, φοιτητές, άνεργοι: 17 ευρώ
παιδιά κάτω των 12 ετών: 12 ευρώ