«Τίποτε δεν μπορεί να αντισταθεί σε μια ιδέα που έχει έρθει η ώρα της», είχε πει κάποτε ο σπουδαίος συγγραφέας Βίκτωρ Ουγκώ.
Οι μαθητές Άγγελος – Ευτύχιος Κεφαλάς (Α’ Γυμνασίου), Γεώργιος – Ιάκωβος Κεφαλάς (Β’ Γυμνασίου), Ελένη – Ηλιάνα Σπανού (Β’ Γυμνασίου) και Στέφανος Τσαγκαράκης (Β’ Γυμνασίου) από το 1ο Γυμνάσιο Λέρου – «Μπελλένειο», υπό την καθοδήγηση του καθηγητή τους Χαράλαμπου Μυλωνά, δημιούργησαν τα έξυπνα γυαλιά «A-Eye» που μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) ενισχύουν την αυτονομία των ατόμων με προβλήματα όρασης, κερδίζοντας την πρώτη θέση στον φετινό, 8ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Generation Next.
Η ΑΜΑΡΥΣΙΑ, μίλησε με τον Χαράλαμπο Μυλωνά, ο οποίος απάντησε για το πώς γεννήθηκε αυτή η ιδέα, για την εμπειρία και τη συνεργασία του με τους μαθητές, για την πρωτιά αλλά και για το ταξίδι της ομάδας στο Βουκουρέστι.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: KATEΡΙΝΑ ΦΡΑΓΚΟΥΛΑΚΗ
Είστε ο υπεύθυνος καθηγητής της ομάδας που κέρδισε την 1η θέση στον φετινό πανελλήνιο διαγωνισμό καινοτομίας Generation Next. Μιλήστε μας γι’ αυτή την εμπειρία σας και τη συνεργασία σας με τους μαθητές.
Όταν ανακοινώθηκε η έναρξη του 8ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Generation Next είχαμε την ιδέα να δημιουργήσουμε μια ομάδα μαθητών και μαθητριών που ενδιαφέρονται για τον προγραμματισμό και την καινοτομία. Έτσι, πρότεινα σε τέσσερα παιδιά: τον Άγγελο, την Ελένη, τον Στέφανο και τον Γιώργο να υλοποιήσουμε ένα project και αμέσως συμφώνησαν. Τα παιδιά και όλοι οι συνομήλικοί τους έχουν ανησυχίες, προβληματισμούς και ανάγκη για διοχέτευση της ενέργειάς τους με εποικοδομητικό τρόπο. Η συνεργασία τους ήταν άψογη και συγκινητική, μπορώ να πω, όχι μόνο με εμένα αλλά και μεταξύ τους.
Με την καθοδήγησή σας, οι μαθητές έφτιαξαν τα έξυπνα γυαλιά για άτομα με προβλήματα όρασης «A-Eye». Πώς «γεννήθηκε» αυτή η ιδέα κ. Μυλωνά;
Έπειτα από μερικές συναντήσεις που κάναμε για να συζητήσουμε τις ιδέες που είχαμε με τα παιδιά, τους πρότεινα μια ιδέα που με «βασάνιζε» εκείνη την περίοδο: να δημιουργήσουμε μια συσκευή που θα μπορούσε να βοηθήσει τα άτομα με προβλήματα όρασης στην καθημερινότητά τους. Τα παιδιά συμφώνησαν και άρχισαν οι ζυμώσεις ως προς το τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει μια τέτοια συσκευή και πώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί. Η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει μπει ήδη στη ζωή μας και στο χέρι μας είναι αν θα τη χρησιμοποιήσουμε προς όφελός μας. Έτσι, η συσκευή μας, τα έξυπνα γυαλιά «A-Eye» εκμεταλλεύονται το ChatGPT, το οποίο μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις του χρήστη με προβλήματα όρασης που αφορούν στο περιβάλλον γύρω του, το οποίο τα γυαλιά το αντιλαμβάνονται μέσω μιας κάμερας που είναι ενσωματωμένη σε αυτά.
Η πρωτιά έρχεται από το 1ο Γυμνάσιο Λέρου – «Μπελλένειο». Τι σημαίνει αυτή η διάκριση για το σχολείο σας, για τους ίδιους τους μαθητές αλλά και για το νησί;
Το γεγονός ότι ένα μικρό σχολείο που βρίσκεται σε ένα ακριτικό νησί της Ελλάδας μπόρεσε να κατακτήσει την 1η θέση σε έναν Πανελλήνιο Διαγωνισμό Καινοτομίας είναι πολύ σπουδαίο από μόνο του. Πόσο μάλλον όταν είχε να αντιμετωπίσει σχολεία πολύ μεγαλύτερα και με περισσότερους διαθέσιμους πόρους. Έδειξε στα παιδιά, αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία της Λέρου ότι τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο και ότι ακόμα κι από ένα μικρό νησί μπορεί να ξεκινήσει κάτι μεγάλο.
Η ομάδα ταξίδεψε και στο Βουκουρέστι. Τι συναντήσατε εκεί;
Ο διαγωνισμός Generation Next αποτελεί μέρος της πανευρωπαϊκής πρωτοβουλίας Skills Upload Jr Challenge, ο οποίος διεξήχθη σε 9 ευρωπαϊκές χώρες. Έτσι τον Μάρτιο βρεθήκαμε στο Βουκουρέστι, σε μια καταπληκτική διοργάνωση που υλοποιήθηκε από τον Όμιλο Vodafone, όπου είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε τους νικητές των υπόλοιπων ομάδων που διακρίθηκαν στους αντίστοιχους εθνικούς διαγωνισμούς. Μοιραστήκαμε τις ιδέες μας, ανταλλάξαμε τις εμπειρίες μας και είχαμε επιπλέον τη χαρά να γνωρίσουμε υπέροχους ανθρώπους και να εμπνευστούμε από καινοτομίες που αναπτύσσει ο Όμιλος Vodafone προς όφελος της ανθρωπότητας. Θα ήταν παράλειψη αν δεν ευχαριστούσα τις κυρίες Αλεξάνδρα Παπανικολάου, Foundation Lead του Ιδρύματος Vodafone στην Ελλάδα και Λένα Παναγιωταρέα, Senior Project Manager της SciCo που μας συνόδευσαν στο Βουκουρέστι και φρόντισαν ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να νοιώσουν σιγουριά και ασφάλεια καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού.
Είστε εκπαιδευτικός. Ποιες είναι οι αλλαγές τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, που επιθυμείτε να δείτε στο νησί από την Πολιτεία;
Θεωρώ ότι αυτό που λείπει από το νησί μας, όπως και από κάθε μικρό και ακριτικό τόπο, είναι περισσότερα ερεθίσματα για τα παιδιά μας, για τους νέους μας. Μια θεατρική παράσταση, μια συναυλία, μια επίσκεψη σε κάποιο θεματικό μουσείο… Αυτό το χάσμα προσπαθούμε να καλύψουμε καθημερινά οι εκπαιδευτικοί όλων των σχολείων με κάθε τρόπο: Από ένα θεατρικό δρώμενο στο πλαίσιο μιας εθνικής εορτής μέχρι την εικονική περιήγηση σε κάποιο μουσείο του εξωτερικού. Μακάρι η πολιτεία να μπορούσε να διαθέσει περισσότερους πόρους ώστε να μπορούσε να βελτιωθεί κάτι προς αυτή την κατεύθυνση.
Σε μια εποχή που τα social media πρωταγωνιστούν στη ζωή των μαθητών κάθε ηλικίας, ποιά συμβουλή θα δίνατε εσείς στα παιδιά;
Είναι γεγονός ότι τα social media έχουν απορροφήσει πολύτιμο χρόνο αλλά και ενέργεια από τα παιδιά μας. Η συμβουλή που δίνω στους μαθητές μου, αλλά και στο ίδιο μου το παιδί, είναι ότι όλοι μπορούν να βλέπουν με τις ώρες κάποια βιντεάκια, για παράδειγμα στο YouTube, αλλά το θέμα είναι το πώς θα μπορούσε κάποιος να εκμεταλλευτεί αυτό ως εργαλείο για να εμπνευστεί και να πάρει ιδέες ώστε να δημιουργήσει κάτι. Το internet είναι μέρος της ζωής μας, μπορεί να γίνει πολύτιμος βοηθός ή μέσο καταστολής της δημιουργικότητας. Εμείς επιλέγουμε πώς θα το χρησιμοποιήσουμε…
Ο δρόμος προς την Ιθάκη έχει και αποτυχίες… Πώς ένας γονιός μπορεί να εκπαιδεύσει το παιδί του αλλά και να του διδάξει πως ο δρόμος της ζωής δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα;
Το να διδάξει ένας γονιός ότι στη ζωή δεν είναι όλα εύκολα, είναι αρκετά δύσκολο. Θεωρώ ότι πρώτο και κυριότερο είναι ότι ο γονιός, ο οποίος είναι πρότυπο για το παιδί του, πρέπει να αντιμετωπίζει ο ίδιος τις δυσκολίες με θάρρος και αξιοπρέπεια ώστε να μπορεί να δείξει πώς να διαχειρίζεται και το παιδί τις δικές του αποτυχίες. Επίσης, όταν ένα παιδί αποτυγχάνει σε κάτι (π.χ. σε ένα διαγώνισμα), ο γονιός δεν πρέπει να το απορρίπτει ή να το μαλώνει, αλλά να το βοηθήσει να κατανοήσει τι πήγε στραβά. Τέλος, όπως και στο ποίημα του Καβάφη, θα πρέπει να μάθει στο παιδί του ότι η αξία βρίσκεται στην πορεία και όχι μόνο στον τερματισμό κι ότι ακόμα και οι αποτυχίες είναι μέρος μιας πλούσιας και γεμάτης ζωής.
Κλείνοντας, τι σημαίνει πρωτιά για εσάς;
Η πρωτιά είναι, φυσικά, μια μεγάλη τιμή και μας γέμισε χαρά και υπερηφάνεια. Όμως για εμένα -και το λέω με ειλικρίνεια- το πιο σπουδαίο κομμάτι της διαδρομής ήταν η εμπειρία, οι ώρες συνεργασίας με τα παιδιά, η χαρά της δημιουργίας, οι στιγμές που παλέψαμε με δυσκολίες και τις ξεπεράσαμε. Η πρωτιά απλώς ήρθε ως επιβράβευση αυτής της προσπάθειας. Είναι σημαντικό να ξέρουν τα παιδιά ότι το να προσπαθείς με αφοσίωση, να έχεις ενσυναίσθηση και να δουλεύεις για κάτι που έχει πραγματικό αντίκτυπο, αξίζει ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Η πρωτιά, λοιπόν, είναι το επιστέγασμα μιας διαδρομής που ήδη είχε μεγάλη αξία από μόνη της.