Για την πρώτη του εκδήλωση το 2025 προετοιμάζεται το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Δήμου Χαλανδρίου.
Τη Δευτέρα 13/01, στις 19:00 στο Κέντρο Νεότητας (Δαναΐδων & Αντιγόνης) θα ανοίξει η συζήτηση με θέμα: «Επιστήμη και Τέχνη: Μια σχέση χιλιετιών (που συνέβαινε εν αγνοία μας, αλλά επί τέλους την αναγνωρίζουμε)».
Ομιλητής θα είναι ο δρ. Σταμάτιος Μπογιατζής, καθηγητής του τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Τον συντονισμό της βραδιάς θα έχει η Ευαγγελία Μαρίνα (Λίνα) Τσίλαγα, ομότιμη καθηγήτρια Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, στο Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης.
Προαναγγέλλοντας τη διάλεξη, οι διοργανωτές ανέφεραν:
«Πώς οι αρχαίοι Αιγύπτιοι παρασκεύαζαν το περίφημο «Αιγυπτιακό κυανό» και
γιατί σήμερα το θεωρούμε ως την πρώτη μεγάλη επιστημονική και τεχνολογική ανακάλυψη του ανθρώπου; Γιατί οι καλλιτέχνες αναμειγνύουν συγκεκριμένα μόνο λάδια με τις σκόνες των χρωμάτων τους προκειμένου να κάνουν μια ελαιογραφία; Υπήρχαν «μυστικές» συνταγές και τεχνικές στην παρασκευή των χρωμάτων από τους μεγάλους ζωγράφους της αναγέννησης; Ποιο είναι το αποτύπωμα του χρόνου και του περιβάλλοντος στα έργα ζωγραφικής; Τι συμβαίνει σε συγκεκριμένες περιοχές του «Μαθήματος Ανατομίας» του Ρέμπραντ ώστε να αλλοιώνεται το αρχικό τους χρώμα και η υφή; Με ποια εργαλεία δίνουμε απαντήσεις σε ζητήματα τέτοιου είδους;
Ερωτήματα όπως τα παραπάνω (και πολλά ακόμα), έχουν βρει την απάντηση τους, μέσα από το προσεκτικό μάτι της επιστήμης, η οποία, μόλις τα 50 τελευταία χρόνια κατάφερε να ενώσει αποτελεσματικά τις δυνάμεις της με την τέχνη και την αρχαιολογία για να οδηγήσουν έκτοτε, στην κατανόηση των φαινομένων που πραγματοποιούνται στην επιφάνεια (και όχι μόνο) των έργων τέχνης.
Η επιστήμη έχει επίσης βοηθήσει στην κατανόηση των φθορών των υλικών τους και προτείνει μεθόδους για την προστασία τους. Οι συντηρητές των έργων τέχνης και των αρχαιοτήτων κατέχουν αυτή τη γνώση, τη χρησιμοποιούν προκειμένου να συντηρήσουν τα αντικείμενά τους, αλλά και επίσης την μοιράζονται με αρχαιολόγους, καλλιτέχνες, ιστορικούς τέχνης, υπευθύνους μουσείων και συλλογών, κλπ., ώστε να επιτύχουν καλύτερη φύλαξη και ασφαλέστερη έκθεση-ανάδειξη.
Μπορούν να προτείνουν και να εφαρμόζουν λύσεις για σταθεροποίηση της κατάστασης και συνεπώς, την καλύτερη διατήρηση των έργων τέχνης στο χρόνο.
Ειδήσεις από το Χαλάνδρι στο amarysia.gr