ΕΠΕΑ ΠΤΕΡΟΕΝΤΑ
Γράφει ο Άγγελος Πολύδωρος
Με αυτή τη διαφήμιση, κατ’ αρχάς έμεινα με το στόμα ανοιχτό και έμπλεος θαυμασμού για το «πώς το σκέφτηκαν όλο αυτό». Αλλά μετά σκέφτηκα: «Και γιατί όχι;»
Ανεξάρτητα από το εάν θα υπακούσω στις Σειρήνες της Διαφήμισης, πλέοντας προς την Ιθάκη της Κατανάλωσης, θυμήθηκα (για άλλη μια φορά) το βιβλίο «The Hidden Persuaders» (1968) που έχω στη βιβλιοθήκη μου από την εποχή που σπούδαζα. Ο τίτλος σε ελεύθερα ελληνικά: «Αυτοί που κρυφά σε πείθουν» και χωρίζεται σε δυο κεφάλαια: Το πρώτο έχει τίτλο «Πώς να πλασάρεις ένα προϊόν» και το δεύτερο «Πώς να πλασάρεις έναν πολιτικό».
Σε αυτό το βιβλίο έμαθα τι θα πει rebranding: Είναι όταν πλασάρεις το ίδιο προϊόν με άλλη συσκευασία. Θυμάμαι και ένα παράδειγμα του βιβλίου που αναφερόταν στο rebranding ενός απορρυπαντικού της εποχής, του «Tide» και τη μέθοδο που είχε ακολουθήσει η εταιρεία ώστε να ανεβάσει τις πωλήσεις του. Είχαν βάλει την ίδια σκόνη σε τρεις συσκευασίες με διαφορετικές ονομασίες και διαφορετικά χρώματα. Η μια είχε πορτοκαλοκόκκινες (ζεστές) αποχρώσεις, η άλλη πορτοκαλοκίτρινες (λιγότερο ζεστές) αποχρώσεις και η άλλη κιτρινοπράσινες (ψυχρές) αποχρώσεις. Μετά μοίρασαν από τρία κουτιά σε 100 νοικοκυρές και τις έβαλαν να πλύνουν ρούχα στο χέρι και ύστερα τις ρώτησαν ποιο από τα τρία (διαφορετικά υποτίθεται) προϊόντα καθάρισε καλύτερα τα ρούχα τους. Τι να πουν οι γυναίκες που δεν διέκριναν διαφορές; Οι περισσότερες συμφώνησαν ότι ήταν καλύτερο -by far- το «πορτοκαλοκόκκινο» απορρυπαντικό, σε αντίθεση με το -so and so- «πορτοκαλοκίτρινο», ενώ το -no way- «κιτρινοπράσινο» απορρίφθηκε πανηγυρικά. Έτσι η εταιρία κυκλοφόρησε τη σκόνη του απορρυπαντικού «Tide» στη διάσημη συσκευασία με τις ζεστές αποχρώσεις.
Τα θυμήθηκα όλα αυτά, συνειρμικά. Επειδή από τη στιγμή που άρχισα να γράφω, παρακολουθώ στην τηλεόραση ότι απόψε (3/12/25) ο Τσίπρας, στο πλαίσιο τού rebranding του (βλ. ανωτέρω), παρουσιάζει το βιβλίο του «Ιθάκη» και ενώ μεγάλο κατάστημα παιχνιδιών ενδιάμεσα διαφημίζει το δικό του βιβλίο «Ιθάκη», (έχοντας το ίδιο χρώμα εξωφύλλου και απεικονίζοντας το «πρόσωπο» ενός παιχνιδιού) με φωνή εκτός κάδρου να απαγγέλει (Καβάφη!):
«Σαν βγεις στον πηγαιμό για τα Χριστούγεννα.
Να εύχεσαι να είναι λευκός ο δρόμος!
Γεμάτος χιόνια και φορτηγά (του καταστήματος).
Τη χιονοθύελλα και το ψοφόκρυο μη φοβάσαι,
γιατί τέτοια Χριστούγεννα, αλλού δεν θα βρεις!
Κι αν μετά τις αγορές γεμάτη παραμένει η τσέπη σου,
είναι γιατί τα (καταστήματα) δεν σε γέλασαν!»
Η διαφήμιση τελειώνει με τον τίτλο του βιβλίου «Η Ιθάκη των Χριστουγέννων» και το -κορυφαίο- διαφημιστικό tagline: «Αγοράστε χωρίς… τσίπα!».








































































































