Θυμηθείτε ότι η δυσλεξία είναι δυσκολία στη μάθηση. Γι’ αυτό οι δάσκαλοι πρέπει να δαπανούν χρόνο με τα δυσλεκτικά παιδιά που υπάρχουν στην τάξη τους και αν προσπαθούν να τα βοηθήσουν. Περιορίστε την απογοήτευση των παιδιών έχοντας ρεαλιστικές προσδοκίες από αυτά. Άλλωστε το δυσλεκτικό παιδί μπορεί ακόμα και όταν γίνει ενήλικος να δυσκολεύεται να διαβάσει μεγαλόφωνα.
Να επαινείτε τα παιδιά για κάθε πρόοδο που σημειώνουν και ασφαλώς για όλες τις προσπάθειές τους. Αλλά να αποφεύγετε να δίνεται αδικαιολόγητο έπαινο.
Να λέτε τα εξής στο δυσλεκτικό μαθητή όταν παρατηρείτε κάποια πρόοδο: «NAI, πράγματι έκανες μερικά λάθη. Αλλά πιστεύω ότι πήγες πολύ καλά. Έχεις βελτιωθεί από την προηγούμενη εβδομάδα και, αν λάβουμε υπόψη μας την αδυναμία σου, το αποτέλεσμα είναι ικανοποιητικό». Αλλά όταν δεν υπάρχει πρόοδος, να τους λέτε: «Ναι, φαίνεται ότι έχεις ακόμα κάποια δυσκολία σε αυτό το σημείο. Ας δούμε αν μπορούμε να βρούμε κάποιον άλλον τρόπο για να σε βοηθήσουμε».
Προσπαθήστε να κάνετε το δυσλεκτικό παιδί, να απολαμβάνει τα βιβλία και το διάβασμα. Πώς; Τόσο οι γονείς όσο και οι δάσκαλοι μπορούν να προτείνουν στο παιδί να κρατάει ένα μολύβι ή ίσως ένα χάρακα κάτω από τη γραμμή που διαβάζει, επειδή όταν κάποιος διαβάζει, πολύ αργά συχνά αποσπάται η προσοχή. Αν το πρόβλημα είναι ότι αλλάζει τη σειρά των γραμμάτων της λέξης όταν διαβάζει, ρωτήστε ευγενικά «Ποιο είναι το πρώτο γράμμα;».
Το κλειδί για τους δυσλεκτικούς μαθητές, είναι η μάθηση με όλες τις αισθήσεις. Συνδυάστε την όραση, την ακοή, και την αφή για να βοηθήσετε το παιδί να διαβάζει και να γράφει τις λέξεις σωστά. Ο μαθητής πρέπει να κοιτάει προσεκτικά, να ακούει προσεκτικά, να προσέχει τις κινήσεις του χεριού του καθώς γράφει να προσέχει τις κινήσεις του στόματός του καθώς μιλάει. Κάνοντας το αυτό , το δυσλεκτικό παιδί θα συνδέσει τη γραπτή μορφή ενός γράμματος τόσο με το ήχο του όσο και με τις κινήσεις που κάνει το χέρι του για να γράψει. Για να βοηθήσετε το παιδί να ξεχωρίζει τα γράμματα που μπερδεύει, μάθετέ το να αρχίζει να γράφει κάθε γράμμα από διαφορετικό σημείο του γράμματος.
Πώς να καταλάβετε αν το παιδί έχει δυσλεξία
Αν απαντήσετε ναι σε τρεις ή τέσσερις από τις παρακάτω ερωτήσεις για κάθε ηλικία, υπάρχει πιθανότητα να είναι δυσλεκτικό σε κάποιο βαθμό το συγκεκριμένο παιδί.
Παιδιά 8 ετών και κάτω
• Άργησαν να μιλήσουν;
• Έχουν ακόμα ιδιαίτερες δυσκολίες στην ανάγνωση ή στην ορθογραφία; Σας εκπλήσσει αυτό;
• Έχετε την εντύπωση ότι σε άλλα θέματα, εκτός από την ανάγνωση και την ορθογραφία είναι εύστροφα και έξυπνα;
• Γράφουν γράμματα και αριθμούς αντίστροφα;
• Όταν κάνουν υπολογισμούς, χρησιμοποιούν για περισσότερο χρόνο από τους συνομηλίκους τους το αριθμητήριο, τα δάχτυλά τους ή σημάδια στο χαρτί;
• Δυσκολεύονται πολύ να θυμούνται την προπαίδεια;
• Δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν την αριστερή από την δεξιά πλευρά;
• Είναι πολύ αδέξια; (Δεν είναι όλα τα δυσλεκτικά παιδιά αδέξια.)
Παιδιά από 8 έως 12 ετών
• Κάνουν ασυνήθιστα λάθη στην ορθογραφία; Μήπως μερικές φορές παραλείπουν γράμματα από λέξεις ή τα γράφουν με λάθος σειρά;
• Κάνουν λάθη στην ανάγνωση που φαίνετε να οφείλονται σε απροσεξία;
• Αργούν περισσότερο από ότι θα αναμενόταν από παιδιά της ηλικίας τους να κατανοήσουν τα όσα διαβάζουν;
• Δυσκολεύουν να αντιγράψουν από τον πίνακα στο σχολείο;
• Όταν διαβάζουν μεγαλόφωνα παραλείπουν λέξεις ή και ολόκληρες γραμμές ή διαβάζουν την ίδια γραμμή δύο φορές; Απεχθάνονται να διαβάσουν μεγαλόφωνα;
• Δυσκολεύονται ακόμα να θυμούνται την προπαίδεια;
• Μήπως δεν ξεχωρίζουν κατευθύνσεις, μπερδεύοντας την αριστερή από τη δεξιά πλευρά;
• Τους λείπει η αυτοπεποίθηση και έχουν μειωμένο αυτοσεβασμό;
Ανδρέας Φ. Βασιλείου
Επίτιμος Σχολικός Σύμβουλος,
Ειδικός Παιδαγωγός, Πολιτικός Επιστήμονας