Σε πεδίο σφοδρής κομματικής αντιπαράθεσης εξελίσσεται η (ουδέποτε διεξαχθείσα επί της ουσίας), συζήτηση για τη διοικητική μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, που εισάγεται με το σχέδιο νόμου ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ. Οι διαθέσεις της Νέας Δημοκρατίας είχαν αποσαφηνιστεί πλήρως από την άτυπη συνάντηση των τριών πολιτικών αρχηγών, υπό την αιγίδα του προέδρου της Δημοκρατίας, Γ. Παπανδρέου, Α. Σαμαρά και Γ. Καρατζαφέρη.
Σε αυτή, ως προαπαιτούμενο συναίνεσης ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Αντώνης Σαμαράς, είχε θέσει την απόσυρση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ από την κυβέρνηση και τη μετάθεσή του στο απώτερο μέλλον, όταν οι οικονομικές συγκυρίες θα ήταν ευνοïκότερες για τη μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πρόταση την οποία πρακτικά ήταν ανέφικτο να αποδεχθεί ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, καθώς ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ αποτελεί «κλειδί» στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Τις απόψεις του για «πόλεμο» μέχρις εσχάτων κατά του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, ο Αντώνης Σαμαράς τις επαναδιατύπωσε σε άτυπη συγκέντρωση αυτοδιοικητικών στελεχών της Νέας Δημοκρατίας.
Φυσικό επακόλουθο η εξίσου οξεία ανταπάντηση του υπουργού Εσωτερικών, Γιάννη Ραγκούση, και οι κινητοποιήσεις αντιπολιτευόμενων αυτοδιοικητικών για ήσσονα ζητήματα του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, με γνώμονα κυρίως το χωροταξικό και τις έδρες των νέων Δήμων, κυρίως στην περιφέρεια.
Η ΚΕΔΚΕ
Το κλίμα αυτό επηρέασε καθοριστικά και την -άτυπη εν τέλει- γενική συνέλευση της ΚΕΔΚΕ, την προηγούμενη Τετάρτη, καθώς η αποχώρηση του προσκείμενου στο ΠΑΣΟΚ «Αυτοδιοικητικού Κινήματος» μπλόκαρε τη νομιμοποίηση της όποιας απόφασης θα μπορούσε να ληφθεί, ελλείψει απαρτίας, καθώς δεν υπήρχαν τα απαιτούμενα 251 από τα 500 μέλη στην αίθουσα, με συνέπεια να μην πραγματοποιηθεί η προαναγγελθείσα ανοιχτή ψηφοφορία.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ Νικήτας Κακλαμάνης εισηγήθηκε την απόρριψη επί της αρχής του νομοσχεδίου, σημειώνοντας ότι η Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να στηρίξει επί της αρχής το σχέδιο νόμου -αν και υπάρχουν διατάξεις με τις οποίες συμφωνεί- για πολλούς λόγους:
«Πρώτον, δεν υπήρξε εύλογο χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, ιδιαίτερα για τα οικονομικά και τη χωροταξία.
Δεύτερον, από τις 25 προτάσεις που κατέθεσε η ΚΕΔΚΕ για τα θεσμικά ζητήματα κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, αγνοήθηκαν τελικά από την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών οι 16, εκ των οποίων οι περισσότερες αφορούν σημαντικά ζητήματα.
Τρίτον, από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους διαπιστώνεται τουλάχιστον προχειρότητα σε ό,τι αφορά τον οικονομικό σχεδιασμό του προγράμματος, αφού η φημολογούμενη οικονομία κλίμακος, δηλαδή η εξοικονόμηση ποσών αντί του 1,8 δισ. ευρώ, μειούται κατά περίπου 600 εκατ. ευρώ, χωρίς παράλληλα να διασφαλίζεται οικονομικά η άσκηση σειράς μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων (μετατάξεις υπαλλήλων, κτηριακή και υλικοτεχνική υποδομή κ.τ.λ.). Έτσι από 1/1/2011 θα είναι αδύνατη η διεκπεραίωση πολλών λειτουργιών, τις οποίες αναλαμβάνουν οι δήμοι, ελλείψει πόρων και υποδομών, με αποτέλεσμα να υποβαθμιστούν και να χειροτερέψουν οι παρεχόμενες προς τους πολίτες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα στον τομέα της καθαριότητας.
Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη η δεδομένη μείωση προσωπικού -λόγω της μεγάλης μείωσης των πάσης φύσεως συμβασιούχων, της απαγόρευσης πρόσληψης μόνιμου προσωπικού που έχει επιβληθεί και της μεγάλης περικοπής των τρεχόντων θεσμοθετημένων πόρων των υπαρχουσών αυτοδιοικητικών δομών (υπολογίζεται στα 480 εκατ. ευρώ η μείωση για το 2010)- είναι βέβαιο ότι οι πάσης φύσεως παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες και ιδιαίτερα οι πρόνοιας και κοινωνικού χαρακτήρα, θα υποβαθμιστούν, αν δεν κινδυνεύσουν να καταργηθούν.