Σύσταση του Πράσινου Ταμείου
Στο ίδιο σχέδιο Νόμου για τους δασικούς χάρτες περιλαμβάνεται και η διαδικασία σύστασης και λειτουργίας του λεγόμενου Πράσινου Ταμείου, με στόχο, όπως δηλώνει η ηγεσία του υπουργείου, να εξασφαλιστεί η διαφάνεια στις χρηματοδοτήσεις των περιβαλλοντικών παρεμβάσεων. Το Πράσινο Ταμείο έρχεται να πάρει τη θέση του Ειδικού Ταμείου Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΤΕΡΠΣ) με την προσθήκη του Ειδικού Φορέα Δασών και του Γαλάζιου Ταμείου. Με την ενοποίηση των παραπάνω ταμείων επιτυγχάνονται, σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, τα εξής:
● Καταγράφονται, ταξινομούνται και συστηματοποιούνται τα έσοδα που προβλέπονται από περιβαλλοντικές και άλλες παραβάσεις, δημιουργώντας ένα ενιαίο πλαίσιο για τους «Πράσινους Πόρους».
● Ενοποιούνται διαχειριστικά, οικονομοτεχνικά και λειτουργικά οι πόροι από διάφορους κωδικούς εσόδων, όπως το πρώην Πράσινο Ταμείο (περιβαλλοντικές παραβάσεις), το Γαλάζιο Ταμείο (παραβάσεις στη θάλασσα), το Ταμείο Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου (έσοδα ημιυπαίθριων και αυθαίρετων υπερβάσεων δόμησης), το Τέλος Βενζίνης, τα τέλη από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τον Ειδικό Φορέα Δασών κ.λπ.
● Εκσυγχρονίζεται με την επανίδρυσή του ουσιαστικά το ΕΤΕΡΠΣ, με κύριο σκοπό την παρακολούθηση της είσπραξης, τον έλεγχο και την εξασφάλιση της απόδοσης των Πράσινων Πόρων. Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα κανείς δεν γνωρίζει πόσοι είναι, πού και πώς διατίθενται τα χρήματα από την είσπραξη προστίμων, με ποιο τρόπο αποδίδονται και πώς παρακολουθείται η αξιοποίησή τους.
● Εξασφαλίζεται η διαφάνεια και η αξιοκρατική διαχείριση των Πράσινων Πόρων, με κριτήρια ένταξης και αρχές επιλογής των χρηματοδοτικών προγραμμάτων και των δικαιούχων – φορέων υλοποίησης.
Στόχος, τέλος, είναι η εξεύρεση συμπληρωματικών πηγών χρηματοδότησης από δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς και η διενέργεια κάθε πράξης που είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση χρηματικών πόρων από οποιαδήποτε πηγή, όπως αποδοχή των δωρεών, επιχορηγήσεων και εισφορών τρίτων.
Και διαφημιστικό σποτ
Στο πλαίσιο της προστασίας των δασών προωθείται από το υπουργείο Περιβάλλοντος η δημιουργία διαφημιστικού σποτ, στο οποίο μια ξανθιά κοπέλα στέκεται μπροστά στον καθρέφτη και αρχίζει να ξυρίζει το κεφάλι της. Η οθόνη μαυρίζει και πέφτει το μήνυμα με λευκά γράμματα: «Αν σου έλεγαν ότι θα ξαναφυτρώσουν σε 30 χρόνια δεν θα το σκεφτόσουν λίγο καλύτερα;».

Κατερίνα Καρύγιαννη