Το ζήτημα των μεταφορών στις σύγχρονες πόλεις και η παρουσίαση λύσεων αναφορικά με το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Λεκανοπεδίου της Αττικής, ήταν το θέμα της επιστημονικής ημερίδας «Μεταφορές στους Δήμους της Αττικής – Προβλήματα και Προοπτικές», που διοργάνωσαν ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης και ο Σύνδεσμος για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Πόλεων (ΣΒΑΠ), την Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα του Δημοτικού Θεάτρου της Πεύκης.
Την ημερίδα συντόνισε ο πρώην δήμαρχος της Λυκόβρυσης – Πεύκης και γενικός γραμματέας του ΣΒΑΠ Παύλος Καμάρας, ο οποίος δήλωσε στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ: «Στην ημερίδα έχουν έρθει καταξιωμένοι επιστήμονες στον χώρο των μεταφορών, καθώς και εκπροσώποι φορέων όπως είναι το Αττικό Μετρό και ο ΟΑΣΑ, οι οποίοι θα κάνουν εισηγήσεις για τον τρόπο οργάνωσης της κυκλοφορίας και της πολιτικής των μεταφορών γενικότερα, ώστε μετά το τέλος της κοινωνικοοικονομικής κρίσης να έχουμε μία καλύτερη πόλη με σεβασμό στο περιβάλλον και στον άνθρωπο».
Παράλληλα σημείωσε ότι «σήμερα είναι η απαρχή ενός ουσιαστικού διαλόγου που ελπίζουμε να έχει συνέχεια, ώστε να υπάρξει συγκεκριμένος σχεδιασμός αναφορικά με την επίλυση των κυκλοφοριακών προβλημάτων».
Δ. Φωκιανός: «Η κρίση είναι ευκαιρία για αλλαγές»
Την εκδήλωση άνοιξε ο δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης Δημήτρης Φωκιανός υπογραμμίζοντας ότι«η οικονομική κρίση και η δοκιμασία ευρύτατων στρωμάτων του πληθυσμού, δεν μπορεί να οδηγήσει στην αδράνεια όλους όσους οφείλουν να ασχολούνται με τα μεγάλα κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα.
Η σημερινή κρίση είναι ευκαιρία αλλά και ανάγκη για βαθιές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα ώστε να εγκαταλειφθούν νοοτροπίες, συνήθειες και αυταπάτες που είναι καταφανώς λανθασμένες», ενώ τόνισε ότι «η λύση του ζητήματος των μεταφορών όπως και όλων των μεγάλων θεμάτων της κοινωνικής ζωής είναι βαθύτατα πολιτικό».
Γ. Κουράσης: «Η διαχείριση είναι ανεπαρκής»
Τον χαιρετισμό του κ. Φωκιανού ακολούθησε αυτός του δημάρχου Χαλανδρίου και προέδρου του ΣΒΑΠ Γιώργου Κουράση, ο οποίος υπογράμμισε ότι «όλοι βιώνουμε τα προβλήματα από την ανεπαρκή αν όχι κακή διαχείριση των συστημάτων μεταφορών», και σημείωσε πως απαιτείται να δοθούν λύσεις προνοητικές και καινοτόμες, για βιώσιμες αστικές μεταφορές.
Κ. Μανιάτης: «Απαιτείται καλή συνεργασία»
Στη συνέχεια πήρε τον λόγο ο αντιπεριφερειάρχης του Βορείου Τομέα Αττικής Κώστας Μανιάτης, ο οποίος υπογράμμισε τον δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα των μεταφορών που πρέπει να υπηρετούν το κοινωνικό σύνολο, και ταυτόχρονα να βοηθούνται από την Πολιτεία, καθώς έχουν να κάνουν με την ποιότητα ζωής των ανθρώπων και όχι με οικονομικούς δείκτες.
Επισήμανε επίσης ότι απαιτείται η καλή συνεργασία των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης με την κεντρική διοίκηση, η οποία εκπονεί τη γενική στρατηγική αντιμετώπισης του προβλήματος.
Ν. Σταθόπουλος: «Οι πόλεις εξελίσσονται»
Αμέσως μετά ακολούθησε η ομιλία του γενικού γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών Νίκου Σταθόπουλου, που επεσήμανε ότι « καμία λύση δεν είναι οριστική καθώς οι πόλεις εξελίσσονται», και σημείωσε ότι απαιτείται να βρεθεί ένας αποτελεσματικός τρόπος από τους συγκοινωνιακούς φορείς να συνδιαλέγονται με τους πολίτες μέσα από τα φίλτρα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
«Η βιώσιμη ανάπτυξη δεν θα προέλθει από αποσπασματικές ενέργειες. Χρειάζεται να αντιμετωπισθούν οι μεταφορές σαν ένα βασικό συστατικό της πόλης», υπογράμμισε ο κ. Σταθόπουλος.
Γ. Νάθενας: Το νέο Ρυθμιστικό
Τις βασικές αρχές του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας ανέλυσε ο εκπρόσωπός του Οργανισμού. Γιώργος Νάθενας, ο οποίος -μεταξύ άλλων- επισήμανε ότι η κρίση γεννά και ευκαιρίες, αφού λόγω της αύξησης του κόστους μετακίνησης με τα ΙΧ, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να επιστρέψει ο κόσμος στα δημόσια μέσα μεταφοράς. Δυστυχώς όμως, όπως είπε, οι περικοπές στους συγκοινωνιακούς φορείς δεν επιτρέπουν να ειπωθεί κάτι τέτοιο.
Συγκοινωνιολόγοι, ΟΑΣΑ και Αττικό Μετρό
Την ανάγκη στρατηγικής αντιμετώπισης του θέματος των αστικών μεταφορών, όπου δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Μαθιός Καρλαύτης.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ Δημήτρης Δημητρίου, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο μεγάλο έλλειμμα που παρουσίασε ο Οργανισμός, και στην ανάγκη αλλαγής στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού με βάση τα νέα δεδομένα στη ζήτηση και τις αλλαγές στην κινητικότητα των πολιτών.
Ο κ. Αλέξανδρος Δελούκας, συγκοινωνιολόγος, εκπρόσωπος της «Αττικό Μετρό» δέχθηκε τα περισσότερα ερωτήματα, μετά την τοποθέτησή του, με την οποία ξεκαθάρισε πως μπορεί να προβλέπεται στο σχεδιασμό της γραμμής 4, η δημιουργία σταθμών σε Πεύκη και Λυκόβρυση (τερματικός σταθμός κοντά στην Εθνική Οδό), όμως αυτό παραπέμπεται στο απώτερο μέλλον, αφού οι μελέτες είναι έτοιμες για να ξεκινήσει η δημοπράτηση του έργου μόνο από το Γαλάτσι και από το κέντρο.