ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ Τ.Α. – ΝΕΑ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΚΑΠ
Σε ό,τι αφορά τη νέα κατανομή των ΚΑΠ, η μελέτη του ελάχιστου κόστους των Δήμων απέδειξε ότι η τακτική επιχορήγηση (δωδεκατημόριο) των ΚΑΠ, καλύπτει μόλις το 50% του συνολικού ελάχιστου κόστους λειτουργίας της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το χρηματοδοτικό κενό που έχει δημιουργηθεί πλησιάζει το 1,3 δισ. ευρώ. Είναι συνταγματική υποχρέωση της κεντρικής κυβέρνησης να καλύψει το χρηματοδοτικό αυτό κενό. Να αποδοθούν οι πόροι που ανήκουν στην Τ.Α., ώστε να μπορέσουμε να υπηρετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους συμπολίτες μας τη δύσκολη αυτή εποχή.
Η νέα απογραφή του πληθυσμού, οι νέες αρμοδιότητες και οι αλλαγές που επέφερε ο «Καλλικράτης» όπως και οι τροποποιήσεις των ΚΑΠ μετά το 2002, έχουν δημιουργήσει ένα άδικο σύστημα κατανομής των ΚΑΠ, που χρειάζεται τροποποίηση.
Για το λόγο αυτό το Συνέδριο αποφασίζει τη σύγκληση εκτάκτου Συνεδρίου εντός του Ιουλίου με θέμα την νέα κατανομή των πόρων της Τ.Α.
Είναι αναγκαία η άμεση ρύθμιση των οφειλών προς τους Δήμους και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις με ευνοϊκές διευκολύνσεις αποπληρωμής.
Ζητάμε την άμεση μείωση του ΦΠΑ εστίασης και επαναφορά του δημοτικού Τέλους Παρεπιδημούντων.
Όσον αφορά τη μη απόδοση των χρημάτων για τα λειτουργία των μαθητικών εστιών, που έχουν μεταφερθεί από το υπουργείο Παιδείας σε 16 δήμους χωρίς τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων, απαιτούμε την άμεση καταβολή τους γιατί σε αντίθετη περίπτωση κινδυνεύουν να τεθούν σε καθεστώς επιτήρησης.
Ξεκαθαρίζουμε ότι αρμόδιοι για τον καθορισμό των δημοτικών τελών και φόρων είναι μόνο οι αιρετοί εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών και κάθε απόπειρα να μετατραπούμε σε φοροεισπράκτορες που απλά εκτελούν εντολές θα συναντήσει την πιο αποφασιστική αντίδρασή μας.
ΤΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Από την εφαρμογή του «Καλλικράτη» και μέχρι σήμερα καταβάλλεται διαρκής προσπάθεια από την ΚΕΔΕ για τη βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου και τη θεσμική θωράκιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εκκρεμούν όμως ακόμη σημαντικά θεσμικά ζητήματα που χρειάζεται να αντιμετωπιστούν.
Διεκδικούμε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο προσαρμοσμένο στα δεδομένα της εποχής, οι προτεραιότητες του οποίου περιγράφονται αναλυτικά στα συμπεράσματα.
Όσον αφορά τα ζητήματα που έχουν δημιουργηθεί με τη δικαιοσύνη προτείνουμε:
υ η ποινική δικαιοσύνη να εκδικάζει εντός τετραμήνου τις υποθέσεις των αιρετών, διότι αυτοί οδηγούνται με παραπομπή σε υποδικία που διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα, με κίνδυνο όταν πλέον έχουν αθωωθεί, να έχει παρέλθει και η δημοτική περίοδος
υ την άμεση προώθηση ρύθμισης ώστε να μην υιοθετούνται ανώνυμες καταγγελίες κατά δημοσίων λειτουργών
υ την άμεση διαλεύκανση όλων των υποθέσεων που αφορούν στον έλεγχο αιρετών, τη δημοσίευση των πορισμάτων και την απόδοση ευθυνών εάν και όπου υπάρχουν
υ Την προώθηση, εντός του Ιουνίου, για ψήφιση των παρακάτω ρυθμίσεων οι οποίες σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών είναι ήδη έτοιμες:
● Τροποποίηση του άρθρου 236 του Ν.3852/2010 έτσι ώστε να τίθενται σε αργία μόνο κατόπιν πρωτόδικης απόφασης για κακουργήματα και αμετάκλητης για πλημμελήματα και τροποποίηση του Ν.1608/50.
● Απλούστευση των διαδικασιών που αφορούν στην υλοποίηση έργων, προγραμμάτων, μελετών, προμηθειών, καθώς και στις μετατάξεις ή αποσπάσεις του προσωπικού των Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων.
● Πλήρης αλλαγή και απλούστευση του συστήματος των δημοσίων συμβάσεων.
● Άμεση τροποποίηση της υπουργικής απόφασης περί ορισμού ανωτάτου ορίου κατανάλωσης καυσίμων για την κίνηση των ειδικών οχημάτων των δήμων.
Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ Τ.Α.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση την περίοδο της τεράστιας οικονομικής και κοινωνικής κρίσης σηκώνει μόνη της το βαρύ φορτίο της κοινωνικής αλληλεγγύης με το εκτεταμένο δίκτυο κοινωνικών δομών και υπηρεσιών.
Γι’ αυτό διεκδικεί όχι μόνο τη συνέχιση αλλά και την αύξηση της χρηματοδότησης από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ή και από εθνικούς πόρους όλων των δράσεων και δομών κοινωνικής πολιτικής και συγκεκριμένα:
1. Πρόγραμμα «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», όπου για παιδικούς, βρεφονηπιακούς σταθμούς και ΚΔΑΠ – ΚΔΑΠμΕΑ απαιτούνται πρόσθετοι πόροι πέραν των 150 εκατ. ευρώ που αποφασίστηκαν προκειμένου να αντιμετωπισθεί η αναμενόμενη αυξημένη ζήτηση για το 2013 – 2014.
2. Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» και «Κατ’ οίκον φροντίδα συνταξιούχων», με εξασφάλιση της πλήρους χρηματοδότησης για το «Βοήθεια στο Σπίτι» και αλλαγή των κριτηρίων για το πρόγραμμα «Κατ’ οίκον φροντίδας συνταξιούχων» με τα κριτήρια που ομόφωνα έχει προτείνει η ΚΕΔΕ, έτσι ώστε να εξυπηρετηθεί το σύνολο των ωφελουμένων από το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», αφού με τα ισχύοντα σήμερα κριτήρια το 90% των ωφελουμένων θα μείνει εκτός προγράμματος.
3. Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων
4. Δράσεις άμεσης καταπολέμησης της φτώχειας και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής
5. Κέντρα Πρόληψης της Εξάρτησης από Ναρκωτικά και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας
6. Κατασκευή κοινωνικών υποδομών
7. Δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
8. Προγράμματα και δράσεις για την καταπολέμηση της ανεργίας
Το Συνέδριο θεωρεί ως θετική εξέλιξη τη δέσμευση της Διυπουργικής Επιτροπής σχετικά με τη χρηματοδότηση και τη συνέχιση των προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας.
Θεωρεί επίσης, απαραίτητη την έναρξη του προγράμματος Αυτεπιστασίας και τη χρηματοδότηση από το ΠΔΕ και τον ΟΑΕΔ, που θα δώσει διέξοδο σε δεκάδες χιλιάδες ανέργους.
Παράλληλα, πρέπει να αξιοποιηθεί το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα καταπολέμησης της ανεργίας των νέων, στη διαμόρφωση και εφαρμογή του οποίου πρέπει να συμμετάσχει η Τ.Α.