Περαιτέρω περικοπή των δαπανών των ΟΤΑ επιβάλει εγκύκλιος του υπουργού Εσωτερικών και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, προκαλώντας την αντίδραση της ΚΕΔΕ.
Σχετική εγκύκλιος που υπογράφεται από τον υπουργό Εσωτερικών Νίκο Βούτση και τον αναπληρωτή του υπουργό Οικονομικών Δημήτρη Μάρδα, αναφέρει πως οι Δήμοι πρέπει να προχωρήσουν σε δραστικές μειώσεις μέσα στο 2016 στις δαπάνες τους που έχουν να κάνουν με υπερωρίες, έξοδα για υπηρεσιακές μετακινήσεις, δαπάνες για τηλέφωνο, ρεύμα, προμήθειες, καθώς και στα κόστη που σχετίζονται με αθλητικές και πολιτιστικές επιχορηγήσεις.
Η εγκύκλιος αναφέρει ότι, εν όψει της υποχρέωσης κατάρτισης ρεαλιστικών προϋπολογισμών από τους Δήμους με εγγραφή σε αυτούς μόνο δαπανών που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα που αναμένεται να εισπραχθούν, υπάρχει ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες το 2016, «με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα, δυνατά επίπεδα.»
Στο πλαίσιο αυτό, η εγκύκλιος τον κ.κ. Μάρδα και Βούτση ενδεικτικά αναφέρεται σε δαπάνες στις οποίες το 2016 θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα πρόβλεψης χαμηλότερου ύψους ποσών σε σχέση με το 2015. Σε αυτές περιλαμβάνονται:
– Οι δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας,
– Οι δαπάνες υπηρεσιακών μετακινήσεων, προμηθειών, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κ.λπ..,
– Οι πάσης φύσεως προαιρετικές δαπάνες για επιχορηγήσεις ΝΠΔΔ, αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων, βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους κ.λπ.
Στην ίδια εγκύκλιο σημειώνεται ότι η δημοσιονομική θέση των ΟΤΑ ως φορέων γενικής κυβέρνησης πρέπει να είναι ισοσκελισμένη ή πλεονασματική και ξεκαθαρίζεται πως σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης.
Τέλος, για την υπερεκτίμηση των εσόδων ή η εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν η εγκύκλιος προειδοποιεί πως αυτό οδηγεί ουσιαστικά στην μη επίτευξη του οικονομικού αποτελέσματος, καθιστώντας τον προϋπολογισμό ελλειμματικό.
«Περαιτέρω μείωση δαπανών υποβαθμίζει τις δημοτικές υπηρεσίες»
Άμεση ήταν η αντίδραση της ΚΕΔΕ στην εγκύκλιο Βούτση – Μάρδα, καθώς με ανακοίνωσή της διατυπώνει σειρά ερωτημάτων, με τα οποία επιχειρεί να υπογραμμίσει τις επιπτώσεις από το νέο «σφίξιμο του ζωναριού» στους Δήμους της χώρας και κυρίως στην υποβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών τους προς τους πολίτες.
Η ανακοίνωση της ΚΕΔΕ έχει ως εξής:
«Η Κεντρική Εξουσία, για μια ακόμη φορά τους τελευταίους μήνες, ζητά από τους Δήμους με ΚΥΑ που υπογράφουν οι κ.κ. Βούτσης και Μάρδας, «να σηκώσουν το βάρος» του νοικοκυρέματος του Κράτους και να μειώσουν περαιτέρω τις δαπάνες τους για το 2016.
Δυστυχώς η Κεντρική Εξουσία είτε δεν θέλει, είτε δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι περαιτέρω μείωση των δαπανών στους δημοτικούς προϋπολογισμούς της επόμενης χρονιάς, θα οδηγήσει σε κατάρρευση των δημοτικών υπηρεσιών που προσφέρουν καθημερινά οι Δήμοι σε εκατομμύρια πολίτες.
Η Κεντρική Εξουσία οφείλει να εξηγήσει στους πολίτες με ποιο ηθικό έρεισμα εξακολουθεί να ζητά από τους Δήμους, που διαχειρίζονται μόλις το 0,8% του ΑΕΠ, περαιτέρω μείωση των δαπανών τους; Όταν την ίδια ώρα η Κεντρική Εξουσία, που διαχειρίζεται το υπόλοιπο 99,2%, δεν κάνει αντίστοιχη προσπάθεια;
Η Κεντρική Εξουσία δεν μπορεί να ζητά περαιτέρω μείωση των δαπανών μας, όταν οι Δήμοι είναι αυτοί που έχουν συμβάλλει όλα αυτά τα χρόνια στην επίτευξη του στόχου για δημοσιονομικά πλεονάσματα.
– Σε ποιον άλλο φορέα της Κεντρικής Κυβέρνησης έχουν μειωθεί κατά 60% οι κρατικές επιχορηγήσεις πέραν των Δήμων;
– Ποιοι άλλοι θεσμοί της Κεντρικής Εξουσίας παράγουν πλεονάσματα όπως οι Δήμοι;
– Πόσο ακόμη να μειώσουμε τις δαπάνες μας ; Πως θα στηρίξουμε τις χιλιάδες κοινωνικές μας δομές που σήμερα υποστηρίζουν δεκάδες χιλιάδες συνανθρώπους μας;
– Πώς θα λειτουργήσουμε τις υπηρεσίες μας χωρίς δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης, όταν όλοι γνωρίζουν ότι λειτουργούμε με 40% λιγότερο προσωπικό;
– Πώς θα γίνουν έργα στους Δήμους μας, αν μειώσουμε κι άλλο τις προμήθειες;
Αν θέλει πραγματικά η Κεντρική Εξουσία να καταρτιστούν ρεαλιστικοί προϋπολογισμοί το 2016, που θα στηρίζονται στα πραγματικά έσοδα που θα εισπράξουν οι Δήμοι την επόμενη χρονιά, οφείλει να κάνει τα παρακάτω:
– Πρώτον, να δεσμευτεί καταρχήν για την υλοποίηση του κρατικού Προϋπολογισμού του 2015, ώστε να γνωρίζουμε όλοι οι Δήμοι αν και πότε θα αποπληρωθούν από την Κυβέρνηση τα «παρακρατηθέντα» της χρονιάς που διανύουμε, αλλά και τα έσοδά μας από τον φόρο μπύρας, ΤΑΠ και τέλη διαφήμισης.
– Δεύτερον, να υπάρξει αντίστοιχη δέσμευση και για το 2016. Δεν είναι δυνατόν να ζητούν από τους Δήμους ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς, όταν δεν γνωρίζουμε αν θα είναι η Κεντρική Εξουσία συνεπής στις δικές της, θεσμοθετημένες υποχρεώσεις. Αν μας ζητούν να μειώσουμε τις δαπάνες μας, για να δικαιολογήσουν τη δική τους ασυνέπεια , ας μας το πουν ευθέως.
– Τρίτον, να αυξηθούν οι ΚΑΠ κατά τα ποσό τουλάχιστον του κόστους των μεταφερομένων αρμοδιοτήτων (δημοτική αστυνομία, σχολικοί φύλακες) όπως ορίζει το άρθρο 102 του Συντάγματος.
– Τέταρτον, να παύσει η στάση πληρωμών από πλευράς Δημοσίου για τα δημοτικά έργα του ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013. Και να ληφθεί μέριμνα το κόστος που προκλήθηκε από την καθυστέρηση να μην επιβαρύνει τους Δημοτικούς Προϋπολογισμούς τόσο του 2016, όσο και των επόμενων ετών.
– Πέμπτον, να γίνουν αποδεκτές και να νομοθετηθούν άμεσα, οι προτάσεις της ΚΕΔΕ για τους υπερχρεωμένους Δήμους».