H ιστορική μάρκα της κάποτε ενιαίας Τσεχοσλοβακίας είχε την «τύχη» να πέσει στα χέρια του VW Group σε μια εποχή που στην Ευρώπη έρρεε ακόμη άφθονο επενδυτικό χρήμα. Έτσι, αντί του κανόνα που προέβλεπε εξαγορά των μεγάλων πρώην κρατικών βιομηχανικών μονάδων της Ανατολικής Ευρώπης από Δυτικούς ανταγωνιστές και άμεσο λουκέτο (!), επιλέχτηκε τελικά η «συνταγή» του εκσυγχρονισμού της Skoda και της υπαγωγής της στο ενιαίο concept του ομίλου. Αυτό σημαίνει ότι τα βασικότερα κοινά μέρη, ήτοι κινητήρες, κιβώτια, πλατφόρμες, σασί κλπ κατασκευάζονται είτε σε γερμανικά εργοστάσια είτε με γερμανικές προδιαγραφές, ενώ παραμένει μια μικρή αυτονομία στο σχεδιαστικό μέρος, αλλά πάντα υπό… γερμανική επιτήρηση, με όποιους συνειρμούς μπορεί αυτό να φέρνει σε Έλληνες αναγνώστες…
Η Skoda είχε επίσης την τύχη να πετύχει «διάνα» στην πρώτη κιόλας προσπάθεια δημιουργίας νέου μοντέλου στην «VW εποχή», με το πρώτο Octavia. Η εξέλιξη του ξεκίνησε το 1992, περίπου ένα χρόνο μετά την αλλαγή στο καθεστώς της εταιρίας. Βασίστηκε στην πλατφόρμα του Golf 4 και η μορφοποίηση του μοντέλου έγινε με την χρήση υπολογιστών και προγράμματος CAD. To 1996 ξεκίνησε η διάθεση του μοντέλου, με την δυνατότητα επιλογής δυο κινητήρων βενζίνης και ενός πετρελαίου. Το αμάξωμα είχε την λογική ενός sedan, ωστόσο ήταν πεντάπορτο, με την πίσω πόρτα να περιέχει και το τζάμι, αυξάνοντας έτσι την πρακτικότητα.
Αντίθετα, η πρώτη γενιά Fabia (1999–2007) δεν είχε συγκινήσει ιδιαίτερα στον σχεδιαστικό τομέα, παρά την τεχνολογική αξιοπιστία του και τη μεγάλη γκάμα κινητήρων. Και η δεύτερη γενιά (2007–2014) δεν κατάφερε να… συγκλονίσει τους αγοραστές. Έτσι, επιχειρήθηκε μια εκτεταμένη αλλαγή όψης και τεχνολογίας το 2014, με το Fabia Mk3, που πρωτοπαρουσιάστηκε εκείνο τον χρόνο στο Παρίσι και εμφανίστηκε λίγο αργότερα στις ευρωπαϊκές αγορές. Το νέο Fabia διαφοροποιείται σημαντικά, τόσο σε σχεδιασμό, όσο και σε διαστάσεις. Το αυτοκίνητο κόντυνε, φάρδυνε και μάκρυνε φτάνοντας πλέον τα 3.992 χλστ. σε μήκος, τα 1.732 χλστ. σε πλάτος και τα 1.467 χλστ. σε ύψος. Η διαφοροποίηση αυτή των αναλογιών, σε συνδυασμό με το νέο, πιο επιθετικό σχεδιασμό το κάνουν πιο δυναμικό και συνάμα πιο ελκυστικό στο νεανικό κοινό.
Βελτιωμένη και η καμπίνα
Το εσωτερικό της νέας γενιάς Fabia διαθέτει επίσης πιο σύγχρονο σχεδιασμό. Η πρακτικότητα είναι σε καλό επίπεδο, καθώς υπάρχουν πολλές θήκες μικροαντικειμένων σε σημεία με εύκολη πρόσβαση, ενώ η εργονομία και η εξοικείωση είναι υψηλού επιπέδου. Παράλληλα, η θέση οδήγησης είναι πολύ βολική, καθώς έχει μεγάλο εύρος ρυθμίσεων ενώ το κάθισμα είναι αναπαυτικό και με σωστή πλευρική στήριξη.
Όσον αφορά την ευρυχωρία της καμπίνας, η αύξηση του μεταξονίου (2.470 χλστ.) και του πλάτους συνέβαλλαν στην αύξηση των χώρων, ενώ η ελαφρά μείωση του ύψους δεν επηρέασε το χώρο για το κεφάλι των πίσω επιβατών, ο οποίος είναι υπεραρκετός. Έτσι, τέσσερις ενήλικες επιβάτες θα βολευτούν με άνεση, ενώ ο χώρος αποσκευών στα 330 λίτρα είναι μεγάλος και το σχήμα του τον καθιστά πλήρως εκμεταλλεύσιμο. Με την αναδίπλωση των καθισμάτων μάλιστα, φτάνει τα 1.150 λίτρα.
Ο μοναδικός ατμοσφαιρικός…
Το ατμοσφαιρικό 3κυλινδρο μοτέρ ενός λίτρου MPI των 75 ίππων αποτελεί μια πολύ καλή επιλογή. Επιλέχτηκε ένα δοκιμασμένο μοτέρ, που γνωρίζουμε από το Skoda Citigo και άλλα μοντέλα του ομίλου, γεγονός που απλοποιεί τα πράγματα. Αυτό είναι και το μοναδικό ατμοσφαιρικό μοτέρ στην γκάμα του μοντέλου, καθώς τα υπόλοιπα είναι όλα τούρμπο, βενζίνης ή πετρελαίου. Η ροπή των 95 Nm αποδίδεται από τις 3.000 έως τις 4.300 σ.α.λ. και σε συνδυασμό με την «κοντή» κλιμάκωση του κιβωτίου (στα 130 χλμ./ώρα με 5η ταχύτητα έχει 4.100 σ.α.λ) χαρίζει αρκετό νεύρο στο αυτοκίνητο σε χαμηλές και μεσαίες στροφές , για τις οποίες κυρίως προορίζεται.
Η λειτουργία του κινητήρα δεν προβληματίζει καθόλου, καθώς παρότι 3κύλινδρος δεν περνά ιδιαίτερους κραδασμούς και θόρυβο στην καμπίνα. Ακόμη ένα θετικό στοιχείο όμως του συγκεκριμένου μοτέρ είναι η κατανάλωσή του, η οποία δεν ξεπερνά τα 6 λτ./100 χλμ. , ενώ μπορεί και να κατέβει τα 5 λίτρα με προσεκτική οδήγηση. Οδήγηση, που αφήνει ευχαριστημένο τον μέσο οδηγό, αφού αποκομίσαμε θετικές εντυπώσεις τόσο από το κράτημα όσο και από την άνεση της ανάρτησης. Το τσεχικό σουπερμίνι πατάει καλά στην άσφαλτο, προσφέρει καλή αίσθηση στον οδηγό μέσω του τιμονιού και απορροφά αποτελεσματικά ανωμαλίες και σαμαράκια.
Η έκδοση που δοκιμάσαμε είναι η πιο οικονομική, με τιμή κάπου στις 10.800 ευρώ. Στην επιλογή του αγοραστή θα πρέπει να μετρήσει οπωσδήποτε και η μεγάλη εμπειρία το δικτύου της Kosmocar, οι καθετοποιημένες μονάδες της οποίας βρίσκονται και στο Μαρούσι.