Γράφει ο Αλέξανδρος Καζαντζίδης – Από την έντυπη έκδοση της Καθημερινής Αμαρυσίας, φύλλο Χαλανδρίου – Αγίας Παρασκευής – Παπάγου – Χολαργού – 10/12/2025
«Αγαπώ τα τρόλεϊ, γιατί μου φαίνονται εξαιρετικά, δεν παράγουν θόρυβο, ούτε ρύπους, είναι ηλεκτρικά και ενώ αντέχουν επί μία 25ετία. Θα χαθεί ένα εξαιρετικό συγκοινωνιακό εργαλείο». Mε αυτά τα λόγια ένας εκ των παλαιοτέρων οδηγών του μέσου περιέγραψε τη θλίψη που του έχει προκαλέσει η έναρξη της σταδιακής κατάργησης ενός 70% του ιστορικού δικτύου.
Τα τρόλεϊ, που καλύπτουν, μεταξύ άλλων, τη σύνδεση του Χαλανδρίου και της Αγίας Παρασκευής με περιοχές του αθηναϊκού κέντρου, μπήκαν σε φάση… αποξήλωσης των καλωδίων τους, από τα ξημερώματα της 7ης Δεκεμβρίου, έπειτα από 72 χρόνια συνεχούς παρουσίας. H απόφαση, που συνοδεύτηκε από ερωτηματικά για μεγάλο μέρος του επιβατικού κοινού, συνάντησε ακόμη μεγαλύτερη καχυποψία στους εργαζόμενους του μέσου.
«Τα τρόλεϊ λειτουργούν αδιαλείπτως μέχρι και 24 ώρες. Όταν μπαίνουν στο αμαξοστάσιο το βράδυ, γίνεται έλεγχος στα καρβουνάκια και στις κεραίες τους κι είναι έτοιμα για την επόμενη ημέρα. Αντίθετα, τα καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία αποσύρονται για να φορτίσουν μόλις το υπόλοιπο της μπαταρίας τους φτάνει στο 20%. Αυτό σημαίνει απώλεια δρομολογίων λόγω της αντικατάστασής τους», σημείωσε ένας άλλος οδηγός στην εφημερίδα «Καθημερινή».
Με αυτά τα δεδομένα, εργαζόμενοι του ιστορικού μέσου εξέφρασαν αμφιβολίες για την επόμενη μέρα. «Σε λίγα χρόνια τα ηλεκτρικά λεωφορεία, που σήμερα δεν αρκούν κιόλας, θα χρειαστούν, πλήρη αλλαγή μπαταριών, διαδικασία αρκετά ακριβή», ανέφεραν.
Το Υπουργείο Μεταφορών & Υποδομών υποστηρίζει ότι το κόστος λειτουργίας ανά χιλιόμετρο έχει σημαντικές διαφορές: 5,5 ευρώ για τα τρόλεϊ έναντι 2,5 € των ηλεκτρικών λεωφορείων. Όσον αφορά την «έγνοια» για το… ταμείο, πάντως, οι Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) δρομολόγησαν έναν επιπλέον διαγωνισμό προϋπολογισμού ύψους 3,7 εκατομμυρίων, που αφορούσε αποξήλωση του ήδη ανενεργού δικτύου και αντικατάσταση των στύλων στήριξης.

Πάντως, η εμπειρία των τρόλεϊ, ιδίως την τελευταία δεκαετία, ήταν τραυματική για όλους τους επιβάτες, χωρίς να τη γλιτώνουν Χαλάνδρι και Αγία Παρασκευή. Τα προγραμματισμένα δρομολόγια του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) για τις γραμμές 18 & 19 έχουν παγιωθεί στη συχνότητα περίπου δύο ωρών! Σύμφωνα, εξάλλου, με επίσημη έκθεση του ίδιου κρατικού φορέα, το συνολικό ποσοστό εκτέλεσης των δρομολογίων του μέσου, από 80,2% το 2020, μειώθηκε σε 68,8% πέρυσι.
«Να μην ανησυχεί ο κόσμος. Οι γραμμές αντικαθίστανται και θα πυκνώσουν», καθησύχασε ο αναπληρωτής υπουργός Κώστας Κυρανάκης, υποσχόμενος νέες προσλήψεις οδηγών και επιπλέον οχήματα. Πάντως, η στήλη θα πρότεινε τους αρμοδίους να ξανασκεφτούν τη χρησιμότητα των τρόλεϊ, όπως άλλωστε, θα συμφωνήσουν κάτοικοι και διερχόμενοι του Χαλανδρίου, το απόγευμα της 5ης Δεκεμβρίου. Ένα πελώριο πεύκο, που -όπως βλέπετε στην ακριβώς παραπάνω εικόνα- έπεσε στην οδό Παπανικολή, βρήκε «αντίσταση» σε καλώδια του μέσου, τα οποία συγκράτησαν τον κορμό του δέντρου, αποτρέποντας τα χειρότερα σε έναν δρόμο μεγάλης κυκλοφορίας. Κάτι είναι και αυτό!







































































































