Γράφει ο Γιάννης Μπεθάνης – Από την έντυπη έκδοση της εβδομαδιαίας Αμαρυσίας – 20/09/2025
Η «αφαίρεση» των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) από την αρμοδιότητά των Δήμων και η ένταξή τους στο Εθνικό Κτηματολόγιο συνιστούν (για να κάνουμε κι ένα λογοπαίγνιο) μια (Πολεο)δομική μεταρρύθμιση που αλλάζει δραστικά τον χάρτη σε μια από τις πιο σημαντικές και «πονεμένες» Υπηρεσίες του δημόσιου τομέα.
Για να φτάσουμε σε αυτή την απόφαση του ΥΠΕΝ ωστόσο, μεσολάβησαν πάρα πολλά χρόνια, κατά τα οποία οι φωνές των Δήμων και της ΚΕΔΕ για αποψίλωση του απαιτούμενου προσωπικού σε συνδυασμό με τις αναστολές προσλήψεων που ξεκίνησαν επί μνημονίων και εν πολλοίς διατηρούνται και έως σήμερα, είχε ως αποτέλεσμα τη διαρκώς επιδεινούμενη δυσλειτουργία της κομβικής αυτής Υπηρεσίας, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις σε όλα τα επίπεδα με τα οποία καταπιανόταν, αλλά και φαινόμενα διαφθοράς.
Η μόνη αλλαγή των τελευταίων χρόνων ήταν, δίχως υπερβολή, η μετονομασία της Υπηρεσίας Πολεοδομίας των Δήμων σε ΥΔΟΜ. Το όνομα μπορεί να άλλαξε, αλλά οι παθογένειες που περιγράψαμε πιο πάνω παρέμειναν οι ίδιες.
Σύμφωνα, μάλιστα, με την προωθούμενη μεταρρύθμιση του Υπουργείου, ούτε τώρα θα πρέπει να αναμένονται προσλήψεις, τουλάχιστον σε μεγάλο βαθμό. Η αλλαγή βασίζεται εν πολλοίς στην ψηφιοποίηση Υπηρεσιών και στην κινητικότητα των υπαλλήλων που θα μεταφερθούν απλά στον νέο φορέα.
Το ερώτημα, φυσικά, είναι αν πρόκειται να δούμε σοβαρή βελτίωση ή απλά για μια ακόμη φορά «άλλαξε ο Μανωλιός».
Θα θέσουμε και μια άλλη παράμετρο. Για την απομάκρυνση των ΥΔΟΜ από τους Δήμους, η κυβέρνηση επικαλείται τα πρόσφατα αποτελέσματα της ψηφιακής αξιολόγησης των Υπηρεσιών του Δημοσίου από τους πολίτες, σύμφωνα με τα οποία η συγκεκριμένη Υπηρεσία συγκέντρωσε τον μεγαλύτερο βαθμό δυσαρέσκειας. Είχαμε επισημάνει ωστόσο ότι το δείγμα όσων ψήφισαν ήταν πολύ μικρό για να βασίζονται πάνω σε αυτό τόσο σημαντικές αποφάσεις. Άραγε, το ίδιο θα γίνεται κάθε φορά που η κυβέρνηση θα θέλει να προβεί σε δραστικές μεταρρυθμίσεις, εφόσον η συμμετοχή στη διαδικτυακή αξιολόγηση παραμένει πολύ χαμηλή; Απηχεί την ευρύτερη γνώμη των πολιτών;
Σίγουρα, βέβαια, δεν απηχεί τη γνώμη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία δια μέσου της ΚΕΔΕ εκφράζει σε όλους τους τόνους την αντίθεσή της στη μετατόπιση των Πολεοδομιών στο Κτηματολόγιο, επικαλούμενη μια σειρά από λόγους, με αιχμή όπως προαναφέραμε, τη σταδιακή υποβάθμισή τους λόγω έλλειψης προσωπικού και απαιτούμενων πόρων. Το σίγουρο είναι ότι κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει καλύτερα τις τοπικές πολεοδομικές ανάγκες και δεδομένα από τους κατά τόπους Δήμους. Αυτό άλλωστε επικαλέστηκαν όταν προσέφυγαν κατά του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) και δικαιώθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Την ίδια οδό, όπως φαίνεται, θα ακολουθήσουν οι Δήμοι και η ΚΕΔΕ και στην περίπτωση των ΥΔΟΜ. Και η συνέχεια αναμένεται εξίσου «καυτή»…