Γράφει ο Αλέξανδρος Καζαντζίδης – Από την έντυπη έκδοση της Καθημερινής Αμαρυσίας, φύλλο Χαλανδρίου – Αγίας Παρασκευής – Παπάγου – Χολαργού – 26/02/2025
Πριν από λίγες μέρες, παραμονές επετείου μιας άλλης τραγωδίας σε μέσο μαζικής μεταφοράς, το Μετρό συμπλήρωσε 25 χρόνια από το πρώτο του δρομολόγιο στο Λεκανοπέδιο. Στο μεσοδιάστημα, οι συρμοί έφτασαν και σε περιοχές που καλύπτει το παρόν φύλλο της ΑΜΑΡΥΣΙΑΣ, με αποτέλεσμα την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Ωστόσο, την τελευταία 15ετία, το μέσο «πληγώθηκε» από την οικονομική κρίση και τις πολιτικές επιλογές των κυβερνήσεων που έφεραν υποβάθμιση των υπηρεσιών.

Ενδεικτικά ήταν πρόσφατα επίσημα στοιχεία για όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς, όπου, βέβαια, το μέτρο έχει τη «μερίδα του λέοντος». Το 2023, αυξήθηκε ο αριθμός επιβατών κατά 16,49% σε σχέση με το 2022, αλλά τα δρομολόγια μειώθηκαν κατά 9,1%! Πέρα, ωστόσο, από την αραιή εξυπηρέτηση ακόμη και σε ώρες αιχμής, το μετρό, που θεωρούνταν «στολίδι» για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αρχίζει να «βγάζει» κι άλλα προβλήματα, όπως έλλειψη κλιματισμού σε συρμούς αλλά και σειρά από ανορθογραφίες (οροφή που στάζει στο μετρό «Χαλάνδρι»).
Μία από τις αθέατες αλλά σοβαρότερες «αχίλλειες πτέρνες» των μετακινήσεων -ιδίως για ανθρώπους με κινητικά προβλήματα ή μεγαλύτερης ηλικίας- είναι τα «μπλακ άουτ» σε κυλιόμενες σκάλες και ασανσέρ. Συχνά συμβαίνει να τίθενται ταυτόχρονα εκτός λειτουργίας ο ανελκυστήρας και η σκάλα ανόδου – καθόδου και πρέπει ο επιβάτης να πάει με τα πόδια (αν μπορεί) ή αλλιώς σε διαφορετική… στάση!
Πέρα από τη συχνότητα των προβλημάτων, μάλιστα και σε σταθμούς της περιοχής, όπως «Νομισματοκοπείο» & «Χολαργός», αυξάνεται κι ο χρόνος ανταπόκρισης – παρέμβασης των αρμοδίων για την αποκατάσταση των βλαβών. Ενδεικτικό είναι ότι εντός του χειμώνα, στους δύο παραπάνω σταθμούς, δεν λειτουργούσαν για περισσότερες από δέκα ημέρες οι κυλιόμενες σκάλες. Το έργο της συντήρησής τους (όπως και των ανελκυστήρων) εκτελεί για τη ΣΤΑ.ΣΥ. μια ιδιωτική εταιρεία, σε όλο το δίκτυο. Ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, μάλιστα, ομολόγησε πρόσφατα, ότι τα ασανσέρ και οι κυλιόμενες σκάλες δεν έχουν συντηρηθεί επί 25 χρόνια, δηλαδή όσο καιρό λειτουργεί το μετρό!
Εύλογα διερωτάται κάποιος: Δεν θα έπρεπε να έχει ήδη αντικατασταθεί ή ανακατασκευαστεί ο παλαιός εξοπλισμός; Ποιος είναι ο προβλεπόμενος -από την υπάρχουσα σύμβαση- χρόνος αποκατάστασης των προβλημάτων; Καλή είναι, λοιπόν, η καμπάνια στους συρμούς του μετρό με νοσταλγικές εικόνες του μέσου, καλύτερη όμως θα ήταν η εξυπηρέτηση των πολιτών, έστω στα βασικά…