Μείγμα καλών προθέσεων και αδιεξόδων θεωρούν οι Οικολόγοι Πράσινοι τα μέχρι στιγμής δείγματα γραφής της κυβέρνησης, καθώς φθάσαμε ήδη το συμβολικό κατώφλι των 100 ημερών.
Κεντρική θέση στα θετικά κατέχει η δημιουργία ανεξάρτητου υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με μια υπουργό που τουλάχιστον δηλώνει καλές προθέσεις:
• Προωθήθηκε θετικό πλαίσιο για τα φετινά καμένα της Αττικής, ενισχύονται οι διαδικασίες για δασολόγιο, καταργείται ο επικίνδυνος ορισμός του 2003 για τα δάση, διατηρείται όμως η δόμηση εκτός σχεδίου. Οι ενδοκυβερνητικές αντιδράσεις που ήδη συναντά ακόμη και η στοιχειώδης απλή λογική, δεν αποτελούν καθόλου καλό οιωνό για τη συνέχεια.
• Ενισχύθηκαν οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, παρόλο που δεν γίνονται ανεξάρτητη αρχή όπως θα έπρεπε.
• Ανακλήθηκε το Πακέτο Σουφλιά για τις αποσύρσεις ΙΧ, που ουσιαστικά πριμοδοτούσε την αγορά νέων αυτοκινήτων.
• Ακυρώθηκαν οι ρυθμίσεις που πάγωναν τα πρόστιμα για τα αυθαίρετα, πάγωσε η νομιμοποίηση των ημιυπαίθριων.
• Προωθείται τριεθνής συμφωνία για την προστασία των Πρεσπών.
• Ο στόχος του 40% για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στην ηλεκτροπαραγωγή είναι θετικός και φιλόδοξος, αλλά χωρίς εγγυήσεις και ενδιάμεσους στόχους. Η εμμονή στις βραχονησίδες ως κύριου χώρου υποδοχής ΑΠΕ πιθανόν να αποδειχθεί επικίνδυνη για το περιβάλλον.
• Πάγωσαν, έστω και προσωρινά, τα 70 χλμ. νέων αυτοκινητοδρόμων στην Αττική, εκκρεμεί όμως νέα μελέτη για τον επανασχεδιασμό τους.
• Η διαφαινόμενη αξιοποίηση του σιδηροδρόμου στα Τέμπη θα αποτελέσει θετικό βήμα, ιδίως αν σηματοδοτήσει γενικότερη στροφή στην πολιτκή μεταφορών.
Όμως:
• Η εκτροπή του Αχελώου παραμένει κυβερνητική πολιτική, ενώ νέο στοιχείο είναι η εμμονή στην ενεργοποίηση του φράγματος της Μεσοχώρας ακόμη και αν η εκτροπή κριθεί παράνομη.
• Για τις μονώσεις κτιρίων πάγωσε ακόμη και το ήδη υπάρχον (ανεπαρκέστατο) πρόγραμμα της ΝΔ, ενώ στη θέση του παρουσιάστηκε απλά ένας Κανονισμός.
• Συνεχίζεται η προώθηση νέων λιγνιτικών μονάδων παρά τις διακηρύξεις για «πράσινη ανάπτυξη».
• Συνεχίζεται και η παράδοση των νομικών πραξικοπημάτων, καθώς η απόφαση του ΣτΕ που κρίνει παράνομη τη Ρυθμιστική για το Κυνήγι, παρακάμφθηκε και πάλι με έκδοση νέας Ρυθμιστικής, όμοιας κατά βάση με την προηγούμενη.
• Το πάγωμα του διαγωνισμού για τους αυτοκινητοδρόμους στον Υμηττό, συνοδεύεται από «υποσχέσεις» ότι το έργο τελικά θα προχωρήσει, έστω και με κάποιες περικοπές.
• Στην αγροτική πολιτική, η βιολογική γεωργία παραμένει ο φτωχός συγγενής.
• Οι υποσχέσεις για Πράσινη Ανάπτυξη δεν βρίσκουν αντίκρισμα στον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς οι δαπάνες για το περιβάλλον μένουν ουσιαστικά παγωμένες, ενώ η φορολογία αντιμετωπίζεται μόνο ως πηγή εσόδων και όχι ως κίνητρο ή αντικίνητρο για οικονομικές δραστηριότητες ανάλογα με τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον.
• Στα φορολογικά αποτελεί άλλη μια μικρή τραγωδία ότι η συζήτηση για τη φορολογική πολιτική εστιάζεται στα αυτονόητα αντί να ξεκινά από αυτά. Η αναγόρευση της προσκόμισης αποδείξεων σε κεντρικό μέτρο φορολογικής πολιτικής δείχνει τουλάχιστον προχειρότητα και άγχος, καθώς η διασταύρωση του τζίρου και της τήρησης των υποχρεώσεων επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών θα έπρεπε να είχε διασφαλιστεί πολλά χρόνια πριν, με μέσα που δε θα προϋποθέτουν τη συμβολή των πολιτών.
• Η ίδια η Πράσινη Ανάπτυξη αποτελεί και η ίδια μάλλον προβληματικό εργαλείο, καθώς περιορίζει την ευημερία στην οικονομική της διάσταση και επιφυλάσσει το πρασίνισμα της οικονομίας κυρίως για το επιπλέον οικονομικό προϊόν, αφήνοντας κατά βάση άθικτο αυτό που ήδη υπάρχει.