Ρεπορτάζ: Αθανασία Καραμούτα
Ο Δήμος Φιλοθέης – Ψυχικού προχωρά στη δημιουργία Εθελοντικού Δικτύου Φιλοζωίας στα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της πόλης, ενισχύοντας μια συστηματική προσπάθεια καλλιέργειας φιλοζωικής κουλτούρας, σεβασμού προς τα ζώα και υπεύθυνης υιοθεσίας. Στον πυρήνα της δράσης βρίσκεται η καλλιέργεια ενσυναίσθησης, υπευθυνότητας και κοινωνικής συμμετοχής των μαθητών, καθώς και της τοπικής κοινωνίας, μέσα από συστηματική ενημέρωση και οργανωμένες δημιουργικές παρεμβάσεις και δράσεις.
Κεντρικό στοιχείο του Δικτύου αποτελεί η δημιουργία «Γωνιών Φιλοζωίας» σε κάθε σχολική μονάδα που θα συμμετάσχει. Στους ειδικά αυτούς χώρους, που θα διαμορφωθούν αρχικά με το «πρότυπο» του Δήμου, με ένα χαρτόνι-ταμπλό ανάλογα τις δυνατότητες του κάθε σχολείου, θα αναρτώνται οι επίσημες αγγελίες ζώων που αναζητούν οικογένεια, ενώ παράλληλα θα διανέμεται και κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό στα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς.
Η ΑΜΑΡΥΣΙΑ συνομίλησε με την εντεταλμένη σύμβουλο του Δήμου σε Θέματα Διαχείρισης Αδέσποτων Ζώων, Χρυσάνθη Βαβέτση, που διαθέτοντας και η ίδια την ιδιότητα της εκπαιδευτικού, διαμόρφωσε σε μεγάλο βαθμό τη φιλοσοφία της πρωτοβουλίας.
Από την ανάληψη των καθηκόντων της πριν έναν χρόνο, η κ. Βαβέτση ξεκίνησε οργανωμένες προσπάθειες διασύνδεσης με τις σχολικές κοινότητες. Χαρατκηριστικά, για την πρωτοβουλία του Δήμου, αναφέρει: «Αποτελεί μία πρωτοβουλία που επιδιώκει να ενισχύσει τον θεσμό της υιοθεσίας και της φιλοζωίας γενικότερα, ξεκινώντας από τις μικρότερες γενιές», τονίζει, εξηγώντας πως στόχος είναι μια «ολοκληρωμένη παρέμβαση όπου θα αναφερόμαστε στην υιοθεσία, τις στειρώσεις και τη φιλοζωία, αυτοί είναι οι τρεις πυλώνες που έχουμε ως στόχο». Και προσθέτει:
«Από την πρώτη στιγμή επιδιώξαμε να δημιουργηθεί μία σύνδεση με τα σχολεία, στέλνοντας προσκλήσεις για τις ημέρες αδέσποτων, επιδιώκοντας να ενεργοποιηθούν τα σχολεία μέσα από τέτοιες δράσεις. Η πρώτη πρόσκληση ήταν για την Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων (4 Απριλίου), για τη δημιουργία μίας αφίσας ευαισθητοποίησης για τα αδέσποτα από τα παιδιά, ενώ η δεύτερη ήταν τώρα τον Οκτώβριο για να φτιάξουν ένα κόμικ, που θα παρουσίαζε μία συζήτηση μεταξύ ενός δεσποζόμενου ζώου και ενός αδέσποτου, αναδεικνύοντας τη διαφορά και προωθώντας το θέμα της υιοθεσίας.
Βλέποντας όλη αυτή την ανταπόκριση των μικρών μας πολιτών και των σχολείων, των οποίων τα υπέροχα έργα σκοπεύουμε να τα αναδείξουμε στην επόμενη Παγκόσμια Ημέρα, θεωρήσαμε πολύ σημαντικό να υπάρξει μία πιο στοχευμένη δράση που να απευθύνεται στα παιδιά, γεννώντας έτσι το Εθελοντικό Δίκτυο Φιλοζωίας. Το Δίκτυο θα αποτελείται από τα σχολεία της περιοχής μας ξεκινώντας έτσι πιο οργανωμένα το θέμα της ευαισθητοποίησης και διάφορες δράσεις που θα πραγματοποιούνται ανα μήνα, ανα δίμηνο, ανάλογα είτε με τις Παγκόσμιες Ημέρες ή με την επικαιρότητα».
Σύμφωνα με την κ. Βαβέτση, η ανταπόκριση είναι ήδη ενθαρρυντική, καθώς «έχουν ενδιαφερθεί και επικοινωνήσει τα δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια σχολεία, καθώς και τα ιδιωτικά σχολεία της περιοχής, οπότε πιστεύω ότι μέσα στο μήνα θα έχουμε ολοκληρώσει το δίκτυο». Η ίδια θέτει ως σημαντικό στόχο και τη συμμετοχή των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, καθώς «πολλές φορές τα παιδάκια μπορεί να θέλουν να υιοθετήσουν ένα αδέσποτο, αλλά δεν γίνεται φυσικά χωρίς την έγκριση των γονέων, με αποτέλεσμα οι περισσότερες υιοθεσίες να μην προχωρούν».
«Μαζί μπορούμε περισσότερα, μαζί μπορούμε καλύτερα»
Οι «Γωνιές Φιλοζωίας» θα αποτελέσουν σημείο ενημέρωσης για οικογένειες και μαθητές. Όπως εξηγεί η σύμβουλος, «όταν θα πραγματοποιείται κάποια δράση, όπως μία ενημέρωση για τις στειρώσεις, είτε μέσω κτηνιάτρων, είτε μέσω του Δήμου, να μπορεί να αναρτάται το σχετικό υλικό στις Γωνιές Φιλοζωίας και με αυτόν τον τρόπο να ενημερώνονται και οι γονείς». Οι αγγελίες υιοθεσίας θα ανανεώνονται συχνά: «μπορεί μέσα στο 15ήμερο να έχουμε και δύο καινούργιες αγγελίες», επισημαίνει, υπογραμμίζοντας ότι η τακτικότητα είναι κρίσιμη για τη διατήρηση της κινητικότητας.
«Όλα αυτά θα γίνονται στο πλαίσιο του μαθήματος, ως δράσεις, όπως υπάρχουν άλλα εργαστήρια δεξιοτήτων. Εκεί τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να δραστηριοποιηθούν, σε συνεργασία με όλους τους εκπαιδευτικούς τους. Κάθε σχολείο θα αρχίσει να διαμορφώνει τη δική του Γωνιά, να την ενεργοποιεί και να την εμπλουτίζει με το υλικό που θα παράγουν τα ίδια τα παιδιά, πάνω σε θέματα που θα τους προτείνουμε. Τα παιδιά θέλουν να δουλεύουν μέσα σε ένα πλαίσιο και να έχουν ένα απτό τελικό αποτέλεσμα», αναφέρει η κ. Βαβέτση, σημειώνοντας ότι η πρωτοβουλία θα δώσει ακόμη μεγαλύτερο χώρο στα ταλέντα και στις δημιουργικές ανησυχίες τους.
Η δράση ανοίγει τον δρόμο και για μελλοντικές προοπτικές: από συλλογή ειδών ανάγκης μέχρι κατασκευές που μπορούν να αξιοποιηθούν στο σχολείο ή στον Δήμο. «Σε πρώτη φάση θέλουμε να υπάρχει διάχυση της πληροφορίας. Οι πολίτες σε πολλές περιπτώσεις δεν ξέρουν πού να απευθυνθούν, ποιο είναι το φιλοζωικό σωματείο και τι κάνει, ποιος είναι ο Δήμος και τι κάνει και τι αρμοδιότητες έχει ο καθένας. Μέσω της δράσης επιδιώκουμε να υπάρχει ένα πιο συγκεκριμένο πλαίσιο και να ξεκαθαριστεί αυτό το κομμάτι. Γενικότερα έχει πολλές προοπτικές σαν δράση και ανάλογα και τη διάθεση των εκπαιδευτικών συνδέσμων μπορεί να επεκταθεί πάρα πολύ», σημειώνει.
Τα σχολεία που θα συμμετέχουν ενεργά στην προώθηση υιοθεσιών θα λαμβάνουν Πιστοποίηση Συμμετοχής, ως αναγνώριση της ευαισθητοποίησης τους και της συμβολής στο έργο του Δήμου για τα αδέσποτα.
Παράλληλα, ο Δήμος συνεχίζει να συνεργάζεται με κτηνιάτρους της περιοχής και με τα φιλοζωικά σωματεία για περιστατικά περίθαλψης, υιοθεσίες και παροχή τροφής. Η δράση «Feed for you», που λειτουργεί τα τελευταία δύο χρόνια, έχει ήδη αγκαλιαστεί από τους δημότες, ενώ εθελοντές φροντίζουν τα σημεία σίτισης των αδέσποτων σε όλες τις περιοχές. «Κάθε ζώο που στειρώνεται, τσιπάρεται και μπαίνει στο Μητρώο Ζώων», εξηγεί η σύμβουλος, υπογραμμίζοντας και την αυστηρή διαδικασία αξιολόγησης κάθε υιοθεσίας, ώστε να διασφαλίζεται ότι το ζώο θα βρει κατάλληλη οικογένεια και δεν θα εγκαταλειφθεί.
Για την κ. Βαβέτση, η τοποθέτηση μιας Γωνιάς Φιλοζωίας μέσα στο σχολείο είναι από μόνη της καθοριστική. «Είναι μία καλή πρακτική και ελπίζω πως και άλλοι Δήμοι θα την αγκαλιάσουν. Άλλωστε η φιλοζωία έχει μπει και ως πυλώνας από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας και είναι σημαντικό να υπάρχει αυτή η σύνδεση. Τόσο καιρό έλειπε ο συνδετικός κρίκος μεταξύ Δήμου, σχολείων και φιλοζωίας. Τα σχολεία από μόνο τους κάνουν πάρα πολλά, αντίστοιχα ο Δήμος ενδιαφέρεται και κάνει επίσης μεγάλες προσπάθειες στο κομμάτι των αδέσποτων και της φιλοζωίας και τώρα με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε αυτή την αλληλεπίδραση, που στοχεύει στο να ενεργοποιηθούν και οι μαθητές ως πολίτες και να αντιληφθούν πως είναι κομμάτι του Δήμου. Θέλουμε οι μαθητές και οι μαθήτριές να είναι οι “πρέσβεις” των υιοθεσιών και τα σχολεία πρεσβευτές της φιλοζωίας», επισημαίνοντας ότι η αλλαγή νοοτροπίας ξεκινά από τη συνειδητοποίηση πως «είμαστε μέρος της λύσης».
«Το πρόβλημα είναι ότι όλοι “πετάμε το μπαλάκι” στους άλλους, οπότε το να αλλάξουμε και να καταλάβουμε ότι είμαστε μέρος της λύσης και πως όλοι μπορούμε να βοηθήσουμε, είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα και αλλάζει όλη την καθημερινότητα. Έχει να κάνει και με την όλη ευαισθησία και για την αγάπη προς τα αδέσποτα και δεσπεζόμενα και τη φροντίδα των ζώων. Πρέπει να βλέπουμε όλα τα θέματα που υπάρχουν γύρω μας και όχι να είμαστε θεατές, αλλά μέρος της λύσης και στα θέματα φιλοζωίας είναι σημαντικό να προσφέρουμε πρακτικά και με την παρουσία μας».
Τέλος, σημειώνει την πλήρης στήριξη του δημάρχου Φιλοθέης – Ψυχικού, Χαράλαμπου Μπονάτσου, προς τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, καθώς και γενικά στα θέματα φιλοζωίας, που ευθυγραμμίζεται με το σύνθημα της δημοτικής Αρχής: «Μαζί μπορούμε περισσότερα, μαζί μπορούμε καλύτερα».
Ειδήσεις από τον Δήμο Φιλοθέης-Ψυχικού στο amarysia.gr
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook







































































































