Με μεγάλη επιτυχία και σημαντική προσέλευση κοινού πραγματοποιήθηκε το 2ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκυμαντέρ Δήμου Κηφισιάς 2016, που διοργάνωσε στις 8 – 9 – 10 – 11 Δεκεμβρίου 2016, το Τμήμα Πολιτισμού του Οργανισμού Πολιτισμού & Αθλητισμού στην αίθουσα »Δήμαρχος Βασ. Γκατσόπουλος» του Δημαρχείου Κηφισιάς.
Ένα τετραήμερα γεμάτο κινηματογράφο με προβολή βραβευμένων, διακεκριμένων εξαίρετων ντοκυμαντέρ, μια επιλογή από τις καλύτερες ταινίες Ελλήνων κινηματογραφιστών της τελευταίας διετίας (2015 – 2016) απόλαυσαν οι φίλοι του είδους.
Το περιβάλλον, τα ανθρώπινα δικαιώματα, οι πρόσφυγες – απόδραση προς την ελευθερία, η καταγραφή της μνήμης, οι τέχνες, προσωπικές ιστορίες, ήταν τα θέματα που απασχόλησαν τους δημιουργούς.
Την επιμέλεια της διοργάνωσης και τον συντονισμό των συζητήσεων που ακολουθούσαν τις προβολές έκανε η Αννέτα Μολύβα. Συγκεκριμένα το κοινό απόλαυσε τα ακόλουθα ντοκυμαντέρ:
Την πρώτη ημέρα προβλήθηκε το ντοκυμαντέρ «Μια βόλτα στην Κηφισιά» (57) του Βασίλη Νομπιλάκη, μια παραγωγή του Οργανισμού Πολιτισμού & Αθλητισμού του Δήμου Κηφισιάς. Ο φακός πραγματοποίησε μια μαγευτική βόλτα στον διευρυμένο Δήμο Κηφισιάς, στους όμορφους δρόμους και στα γραφικά σοκάκια της Κηφισιάς, της Νέας Ερυθραίας και της Εκάλης. Ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις – αφηγήσεις Κηφισιωτών παλιών και νεότερων περιέγραψαν νοσταλγικές στιγμές του παρελθόντος ενώ αναφέρθηκαν και σύγχρονες χρήσιμες πληροφορίες.
Την δεύτερη ημέρα προβλήθηκε το ντοκυμαντέρ «Teriade» (75΄), με την παρουσία του σκηνοθέτη Σίμου Κορεξενίδη. Μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση του Στρατή Ελευθεριάδη – Tériade (Λέσβος 1897- Παρίσι 1983) τεχνοκρίτη, διάσημου εκδότη βιβλίων τέχνης και ιδρυτή δύο μουσείων στη Λέσβο: του Θεόφιλου και του Mουσείου – Βιβλιοθήκης Τériade.
Στη συνέχεια ακολούθησε η προβολή του ντοκυμαντέρ «LUDLOW Οι Έλληνες στους πολέμους του άνθρακα» (73΄) παρουσία του σκηνοθέτη Λεωνίδα Βαρδαρού. Το ντοκυμαντέρ αφηγείται την άγνωστη ιστορία της σύγκρουσης μεταξύ του Ροκφέλερ και του συνδικάτου των ανθρακωρύχων, όπου σημαντικό ρόλο έπαιξαν 500 Έλληνες που αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά του αντάρτικου στρατού που έφτιαξε το συνδικάτο για να εκδικηθεί τη Σφαγή του Λάντλοου, τις δολοφονίες 20 γυναικόπαιδων και του ηγέτη των Ελλήνων Λούι Τίκα, στις 20 Απριλίου 1914.
Η τελευταία προβολή της ημέρας ήταν το ντοκυμαντέρ «Ο πιο μακρύς δρόμος» (77΄) παρουσία της σκηνοθέτιδας Μαριάννας Οικονόμου. Με φόντο τις επιδρομές του Ισλαμικού Κράτους στη Μέση Ανατολή, ο Αλσαλέχ και ο Τζασίμ από τη Συρία και το Ιράκ, βρίσκονται κρατούμενοι στη φυλακή ανηλίκων του Βόλου με τη βαριά κατηγορία της διακίνησης παράτυπων μεταναστών.
Μετά από κάθε προβολή ακολούθησαν συζητήσεις με το κοινό και τους σκηνοθέτες.
Το Σάββατο, τρίτη ημέρα των προβολών, προβλήθηκε «Το μέσα φως» (92΄) παρουσία του σκηνοθέτη Σταύρου Ψυλλάκη. Ο 86χρονος Γιώργης Μαρκάκης, οφθαλμίατρος και ιδρυτής του μουσείου «Λυχνοστάτης» στη Χερσόνησο Κρήτης, μας ξεναγεί στην κιβωτό των αναμνήσεών του, σε όσα «τρύγησε με τα μάτια του και τα ‘χει κλείσει εντός του». Μια ιδιαίτερα συγκινητική, ευαίσθητη κι ανθρώπινη περιήγηση.
Στη συνέχεια προβλήθηκε «Το πεδίον του Άρεως η γιαγιά Νισά κι ο Αλή» (27΄) των Άγγελου Κοβότσου, Αννέτας Παπαθανασίου και Αντώνη Τολιάκη, με την παρουσία του τελευταίου. Τρεις σκηνοθέτες συναντιούνται και κινηματογραφούν πρόσφυγες, αυτούς τους απελπισμένους ανθρώπους, που αναζητούν την ειρήνη στο κέντρο της Αθήνας, στο πάρκο που φέρει το όνομα του θεού του Πολέμου: το Πεδίον του Άρεως. Στη συζήτηση μετά την προβολή, ο σκηνοθέτης Αντώνης Τολάκης αναφέρθηκε στα προβλήματα και τις δυσκολίες που συνάντησε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.
Η τελευταία προβολή της ημέρας ήταν το ντοκυμαντέρ «Guardians of the Aegean» (87΄) παρουσία του σκηνοθέτη Όμηρου Ευαγγελινού. Παρακολουθούμε την πενταετή οδύσσεια του κινηματογραφιστή καθώς ταξιδεύει με ένα παλιό ψαροκάικο στα νησιά των Κυκλάδων για να ερευνήσει το θέμα της υπεραλίευσης. Η βραδιά έκλεισε με ενδιαφέρουσα συζήτηση και με τις γλαφυρές περιγραφές των περιπετειών κατά τα γυρίσματα των συντελεστών της ταινίας.
Η τελευταία ημέρα του Φεστιβάλ ξεκίνησε με την προβολή του ντοκυμαντέρ «Πνοή ζωής» (66΄) των Δημήτρη Βερνίκου, Πόλυς Βλάχου. Ένα ενδιαφέρον ντοκυμαντέρ που παρουσιάζει τον γιατρό Καραμάνη, ο οποίος το 1908 ιδρύει στο Πήλιο το πρώτο ορεινό σανατόριο στην Ελλάδα και παραμένει εκεί μέχρι το θάνατό του.
Στην συνέχεια προβλήθηκε το ντοκυμαντέρ «Ρωμιοί Αρχιτέκτονες της Πόλης» (68΄) του Γρηγόρη Οικονομίδη. Το ντοκυμαντέρ έχει αντικείμενο την ανάδειξη της συνεισφοράς των Ρωμιών αρχιτεκτόνων στη διαμόρφωση του αστικού τοπίου της Κωνσταντινούπολης κατά τον 19ο αιώνα και μέχρι τα μέσα του 20ού.
Κι η βραδιά έκλεισε με το ντοκυμαντέρ «33333 Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ του Νίκου Καζαντζάκη» (90΄) παρουσία του σκηνοθέτη Μένιου Καραγιάννη. Ο Νίκος Καζαντζάκης είναι παγκοσμίως γνωστός για τα μυθιστορήματά του. Λίγοι όμως γνωρίζουν και ακόμη λιγότεροι έχουν διαβάσει την Οδύσσεια, ένα επικό ποίημα 33.333 στίχων, το πιο σπουδαίο, κατά τον ίδιο, έργο του. Στη Σουηδία, ένας άντρας 102 ετών μαθαίνει ελληνικά και μεταφράζει την Οδύσσεια. Το ντοκυμαντέρ ταξιδεύει στη Σουηδία, στην Αμερική, στην Κρήτη, στην Αθήνα, στην Τήνο. Είναι ένα ταξίδι αναζήτησης, τόσο στις πτυχές του άγνωστου αυτού έργου, όσο και στην προσωπικότητα του συγγραφέα. H Οδύσσεια συγκινεί, θυμώνει, προβληματίζει. Φιλοσοφικές, φιλολογικές, υπαρξιακές και ψυχολογικές προσεγγίσεις επιχειρούν να φωτίσουν ένα έργο που, αν διαβαστεί προσεκτικά, μπορεί να αλλάξει την ψυχή του αναγνώστη… Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η συζήτηση που ακολούθησε με τον σκηνοθέτη Μένιο Καραγιάννη.
Το ντοκυμαντέρ, είδος που δίνει την ευκαιρία στον θεατή, εκτός από το να διευρύνει τις γνώσεις του, να ψυχαγωγηθεί, να προβληματιστεί κοινωνικά κι αρκετές φορές να έχει απορίες που μπορεί να απαντήσει μόνον ο δημιουργός του.
Στο τετραήμερο των προβολών παραβρέθηκαν ο δήμαρχος Κηφισιάς Γιώργος Θωμάκος, ο πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού & Αθλητισμού του Δήμου Κηφισιάς, Σταύρος Ζαπάντης, ο αντιπρόεδρος Αχιλλέας Κουρέπης, αντιδήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, μέλη του Δ.Σ. του Οργανισμού Πολιτισμού & Αθλητισμού, μέλη πολιτιστικών συλλόγων και πλήθος θεατών – θαυμαστών του ιδιαίτερου κινηματογραφικού είδους του ντοκυμαντέρ.