Στις αρχές του 2012 κρατική ρύθμιση παρέχει τη δυνατότητα στην πλειονότητα των δήμων της χώρας που διατηρούσαν τον δανεισμό τους στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων να προβούν σε αναχρηματοδότηση αυτού του δανεισμού με ευνοϊκούς όρους. Η ρύθμιση αυτή, μάνα εξ’ ουρανού και για τον δήμο Λυκόβρυσης Πεύκης, όπως προκύπτει από τα λεγόμενα του προηγούμενου δημάρχου, Δημήτρη Φωκιανού, ένας δήμος με σημαντικά οικονομικά προβλήματα όπως διατυπώνει ο ίδιος που άρχισε να υφίσταται και αυτός ήδη από εκείνη την εποχή σημαντική υποχώριση των τακτικών του εσόδων ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης στη χώρα. Μία ρύθμιση όμως από την οποία ο δήμος δεν μπορούσε να επωφεληθεί καθώς εκείνη τη χρονική περίοδο ο δανεισμός του βρίσκονταν στα «χέρια» ιδιωτικών εμπορικών τραπεζών, με τη ρύθμιση να μην περιλαμβάνει σχετική πρόβλεψη. Κάπως έτσι ο τότε δήμαρχος Δημήτρης Φωκιανός ξεκίνησε μία μεγάλη προσπάθεια με στόχο τη μεταφορά του δημοτικού δανεισμού στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ώστε και ο δήμος να επωφεληθεί της σχετικής κρατικής ρύθμισης, εξέλιξη που μόλις πρόσφατα άρχισε να λαμβάνει σάρκα και οστά με τη ψήφιση τροπολογίας στη Βουλή παραμονές των περασμένων Χριστουγέννων. Ας δούμε όμως με μία κοντινότερη ματιά το χρονικό της υπόθεσης όπως μοναδικά μπορεί να το καταγράψει ο Δημήτρης Φωκιανός καθώς και τι θα επέλεγε ο ίδιος για την επόμενη μέρα στο δήμο με βάση τους όρους της αναχρηματοδότησης που προτείνει σήμερα το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Ως γνωστόν ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή τροπολογία που ανοίγει τον δρόμο για την αναχρηματοδότηση του δημοτικού δανεισμού, μία προσπάθεια που ξεκίνησε επί των ημερών σας στον δημαρχιακό θώκο. Ένα πρώτο σχόλιο κ. Φωκιανέ.
Η ψηφισθείσα τροπολογία είναι μία πάρα πολύ σημαντική εξέλιξη για την οικονομική εξιγύανση του δήμου Λυκόβρυσης Πεύκης καθώς παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν την προηγούμενη τετραετία είναι γνωστό ότι η οικονομική κρίση μείωσε στο ήμυσι τα τακτικά έσοδα του δήμου και όλων των δήμων της Ελλάδος. Αντιλαμβάνεστε ότι θα έπρεπε σε αυτό το διάστημα που προηγήθηκε να εξοφλούμε δάνεια. Τα δάνεια αφορούσαν τον πρώην δήμο Πεύκης αλλά και τον πρώην δήμο Λυκόβρυσης. Οι υποχρεώσεις αυτές που μαζί με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, εννοώ δάνεια και ληξιπρόθεσμες οφειλές και χρέη νομικών προσώπων και δημοτικών επιχειρήσεων έφθαναν πάνω από 18 εκατ. ευρώ για τον δήμο Πεύκης και για τη Λυκόβρυση περίπου στα 1,8 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα έπρεπε να αρχίσουμε να πληρώνουμε τοκοχρεωλύσια γιατί ως γνωστόν υπήρξε περίοδος χάριτος κατά την οποία δεν πληρώνονταν τοκοχρεωλύσια, την περίοδο 2007-2010. Άρα με τα μισά χρήματα θα έπρεπε να πληρώνουμε προηγούμενα δάνεια. Καταβλήθηκε μεγάλη προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων, περιορισμού δαπανών, ενώ η αύξηση των εσόδων του δήμου σε συνθήκες οικονομικής κρίσης ήταν σχεδόν αδύνατη. Δηλαδή δεν μπορούσε να πάει κανείς στη λογική κάλυψης όλων αυτών των χρεών με αύξηση των δημοτικών τελών, κάτι που στο παρελθόν γινόταν εύκολα.
Εάν δεν ενέσκυπτε η οικονομική κρίση, στο ύψος που βρισκόταν ο δανεισμός του Καλλικρατικού δήμου, θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί;
Πιστεύω ότι εάν ο δήμος είχε μείωση των τακτικών εσόδων του κατά 30% και όχι κατά 50% θα εξυπηρετούσαμε όλες τις υποχρεώσεις του χωρίς να χρειάζεται να καταφύγουμε σε νέο δανεισμό, χωρίς να έχουμε ανάγκη από τροπολογίες και αναχρηματοδότηση των δανείων. Γιατί; Το 2011, την πρώτη χρονιά που αναλάβαμε η περικοπή των τακτικών εσόδων του δήμου έφθανε περίπου στο 30%. Σε αυτό το ύψος μείωσης των εσόδων του δήμου καταφέραμε και πληρώσαμε τα τοκοχρεωλύσια και μειώσαμε τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του δήμου. Εξυπηρετήσαμε έως και το 2014 τις δανειακές υποχρεώσεις του δήμου όμως οι ανελαστικές δαπάνες του μαζί με τις υποχρεώσεις του δανεισμού δημιουργούν μία συνθήκη ετήσιου ελλείμματος που υπερβαίνει το 1 εκατ. ευρώ και κυμαίνεται μεταξύ του 1,2 με 1,5 εκατ. ευρώ. Και αυτά χωρίς να υπάρχει καμία αναπτυξιακή προοπτική, χωρίς να διαθέτει ο δήμος χρήματα για συντήρηση δημοτικών υποδομών και νέα έργα από ίδιους πόρους. Άρα αντιλαμβάνεστε ότι όση οικονομία και να πραγματοποιούνταν βρισκόμασταν μπροστά σε νέα ελλείμματα. Η αναχρηματοδότηση λοιπόν του δήμου ήταν η λυδία λίθος για να ελαφρυνθεί ο δήμος από το μεγάλο ποσό που αφορά το ετήσιο έλλειμμα. Σήμερα ο δήμος καλείται να εξυπηρετήσει ετήσιες υποχρεώσεις ύψους 1,5 με 1,8 εκατ. ευρώ. Μη ξεχνάτε παράλληλα ότι υπήρχε ένα μεγάλο ποσό του δήμου μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) που έπρεπε να εξοφλήσουμε, τα δύο λεωφορεία και τα δύο σάραθρα που είχε αγοράσει η προηγούμενη δημοτική Αρχή τα οποία και μάλιστα λόγω του leasing επιβαρύνθηκαν με 100 χιλ. ευρώ τόκους παραπάνω. Η εξυπηρέτηση αυτής της υποχρέωσης λήγει τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους (2015) και έτσι θα υπάρξει μία μείωση των τοκοχρεωλυσίων και συνεπώς θα υποχωρήσει περίπου στο 1,5 εκατ. η συνολική δανειακή υποχρέωση του δήμου. Τα δάνεια του δήμου με την τροπολογία αυτή θα πρέπει να επιστρέψουν στο Tαμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, δηλαδή οι ιδιωτικές τράπεζες και συγκεκριμένα η Alpha Bank που είναι και καθολικός διάδοχος της Emporiki Bank, η Τράπεζα Πειραιώς και η Eurobank θα πρέπει να εξαγοράσουν τα δάνεια του δήμου και να γίνει μία νέα συμφωνία μαζί τους. Μία μακροχρόνια συμφωνία έως 25 έτη σύμφωνα και με τη σχετική απόφαση του Tαμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Εάν καταφέρει ο δήμαρχος και να διευκρινίσω σε αυτό το σημείο ότι όσα αναφέρω διατυπώνονται ως πρώην δήμαρχος και ως δημότης αυτού του δήμου, δεν παίρνω αποφάσεις, τις αποφάσεις τις λαμβάνει ο δήμαρχος και το δημοτικό συμβούλιο. Συνεπώς αναφέρω μόνο μία άποψη που σχετίζεται με την προηγούμενη εμπειρία μου. Τώρα λοιπόν αυτό που πρέπει να επιτευχθεί είναι η αναχρηματοδότηση στο επίπεδο της 25ετίας και έχω την εντύπωση ότι αυτό θα προσδώσει μία ρευστότητα στον δήμο που θα φθάσει τις 800 χιλ. ευρώ, εάν δεν είναι και παραπάνω. Μία τέτοια εξέλιξη λοιπόν καλύπτει το μεγάλο κομμάτι του ετήσιου ελλείμματος που ναι μεν ο δήμος σε βάθος 25 χρόνων μπορεί να επιβαρυνθεί με τόκους προφανώς, όμως είναι τόκοι και χρεωλύσια στα οποία θα μπορεί να ανταποκρίνεται, ενώ σήμερα δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτό το ύψος.
Ο δήμαρχος Τάσος Μαυρίδης αναφέρθηκε επιγραμματικά στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο για τους όρους που θέτει σήμερα το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για την αναχρηματοδότηση.
Θα σας πω ακριβώς γιατί γνωρίζω τις σχετικές διευκρινίσεις που έχουν δοθεί από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για την αναχρηματοδότηση του δημοτικού δανεισμού. Η μία περίπτωση επιλογής επιτοκίου προβλέπει για τα τρία πρώτα χρόνια 5% επιτόκιο (5,02% συγκεκριμένα) και τα επόμενα εφτά χρόνια 6% και φθάνουμε έτσι στα δέκα χρόνια. Μας μένουν λοιπόν επιπλέον 15 χρόνια. Αυτά τα χρόνια στην πρώτη περίπτωση επιλογής επιτοκίου θα είναι euribor συν περιθώριο κέρδους 4,30. Το euribor σήμερα είναι 0,18 εφόσον υπάρχουν τάσεις αποπληθωρισμού στην Ευρυζώνη είναι εύλογο να σκεφτεί κανείς ότι οι μελλοντικές παρεμβάσεις θα προκαλέσουν άνοδο του euribor. Η άνοδος του euribor δεν πρόκειται ποτέ να φθάσει σε ένα επίπεδο του 1,70 ώστε να φτάσουμε στο 6% (από το 4,30 έως το 6% είναι 1,70 επιπλέον), άρα θα πρέπει να σκαρφαλώσει το euribor στο 1,5 για να διαμορφωθεί το επιτόκιο 6% που θα πληρώνει ο δήμος για εφτά χρόνια από τα 25.
Η δεύτερη περίπτωση επιτοκίου είναι euribor συν 4,30. Μόνο αυτό χωρίς 5% ή 6% με το ρίσκο αν ανέβει το euribor στην Ευρωζώνη μέσα στην 25ετία και φθάσει σε μεγάλα ύψη να μην συμφέρει. Δεν είναι εύκολη η απόφαση ποιο θα επιλεγεί από τα δύο, είναι θέμα κάποιου ρίσκου το οποίο νομίζω η δημοτική Αρχή μαζί με το δημοτικό συμβούλιο και τις παρατάξεις πρέπει να αποφασίσουν τι είναι αυτό στο οποίο θα καταλήξουν και κατά τεκμήριο θα είναι συμφέρον για τον δήμο.