1. MΠAMΠHΣ ZIΩΓAΣ: Επιτρέψτε μου πρώτα να επισημάνω τη συνολικότερη πολιτική θέση της Δημοτικής Ενότητας, δηλαδή, ότι η λύση μεγάλων λαϊκών προβλημάτων, όπως και αυτό της παιδείας, δεν μπορεί να επιτευχθεί με δράσεις σε τοπικό αποκλειστικά επίπεδο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα προβλήματα αυτά, όπως κι αν εκδηλώνονται σε τοπικό επίπεδο, δεν παύουν να εκπορεύονται από κεντρικότερες αντιλαϊκές πολιτικές, τις οποίες χαράσσουν και υλοποιούν, με ελάχιστες διαφορές μεταξύ τους, τα δύο κόμματα της άρχουσας τάξης, η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ που εναλλάσσονται στη διακυβέρνηση της χώρας στο πλαίσιο πάντα των κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Από την άλλη όμως πλευρά, δεν αγνοούμε –αντίθετα το τονίζουμε με κάθε ευκαιρία– τον θετικό ρόλο που μπορεί και οφείλει να παίζει μια φιλολαϊκή δημοτική αρχή, για να επιλυθούν ή τουλάχιστον να αμβλυνθούν κάποια επιμέρους προβλήματα, με την ενεργητική πάντα συμμετοχή και δράση του μαζικού κινήματος. Με αυτή την υπενθύμιση προς τους αναγνώστες σας, παραθέτουμε στη συνέχεια, τις απόψεις μας στα ερωτήματα που θέτετε.
Στη γραμματεία της Δημοτικής Ενότητας και στο ψηφοδέλτιό της συμμετέχει ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Αμαρουσίου Δημ. Κωνσταντινίδης, που επί σειρά ετών παρακολουθεί από κοντά και δραστηριοποιείται για τα ζητήματα παιδείας στο Μαρούσι και όχι μόνο. Το γεγονός αυτό μας έχει δώσει τη δυνατότητα για πλήρη καταγραφή των προβλημάτων, σε επίπεδο κτηριοδομικής υποδομής των σχολείων της πόλης μας.
Θα πρέπει αρχικά να τονίσουμε, ως γενική διαπίστωση, ότι η δημοτική αρχή του κ. Τζανίκου έχει ειδικευτεί στα έργα βιτρίνας, που σε καμία περίπτωση δεν βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων του Μαρουσιού. Κάτι ανάλογο, λοιπόν, έγινε και με τα έργα του Scuolaxenia. Ενώ ξοδεύτηκαν μεγάλα ποσά, όχι μόνο δεν βελτιώθηκαν οι υποδομές, αλλά σε πολλά σχολεία \δημιουργήθηκαν επιπλέον προβλήματα με αυθαίρετες κατασκευές, με ζημιές στον ήδη υπάρχοντα εξοπλισμό κ.λπ., εξαιτίας παρεμβάσεων άσχετων με τις ανάγκες των σχολείων. Γυμναστήρια, σύγχρονα εξοπλισμένα εργαστήρια, βιβλιοθήκες λειτουργικές και με κατάλληλο προσωπικό και άλλες σύγχρονες και αναγκαίες υποδομές, παραμένουν ακόμη άγνωστες λέξεις για τα σχολεία μας.
Με παρεμβάσεις τύπου scuolaxenia, ξοδεύονται άσκοπα τα λεφτά που διπλοπληρώνουν, μέσω πληθώρας εισπρακτικών μηχανισμών οικονομικής αφαίμαξης, οι εργαζόμενοι.
Πρέπει να υπάρξει σοβαρή μελέτη και προγραμματισμός από τον Δήμο, προκειμένου να διεκδικηθούν τεκμηριωμένα αλλά και αγωνιστικά από το υπουργείο τα απαραίτητα κονδύλια, για να έχουμε σύγχρονα και λειτουργικά σχολικά κτήρια. Αποκλείουμε κατηγορηματικά την παρέμβαση ιδιωτικών κεφαλαίων, όπως ήδη προωθεί η κυβέρνηση και επικροτούν οι δημοτικές παρατάξεις που στηρίζονται από Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ, στο πλαίσιο των ληστρικών «Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα» των διαβόητων ΣΔΙΤ.
2. Τα σχολικά κτήρια πρέπει να φυλάσσονται από μόνιμα απασχολούμενο προσωπικό, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα και όχι από ανασφάλιστους και πολλές φορές απλήρωτους εργαζόμενους, για να τους έχουν σε ομηρία οι δημοτικές και κεντρικές αρχές. Οι σύλλογοι γονέων, τα 15μελή μαθητικά συμβούλια να έχουν λόγο στη χρήση του σχολείου.
Σε κάθε όμως περίπτωση, κοιτάζοντας και πέρα από το δέντρο, πρέπει να βλέπουμε και το δάσος των συνθηκών και των αιτιών που θρέφει αυτούς τους «εξωσχολικούς παράγοντες» που στη μεγάλη τους πλειοψηφία είναι τμήματα της νεολαίας που το κοινωνικοπολιτικό μας σύστημα μπόρεσε να αποπροσανατολίσει και να τα στρέφει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ενάντια στα συμφέροντα των εργαζομένων, πρόσκαιρα θέλουμε να πιστεύουμε.
3. Οι σύλλογοι των γονέων, σε συνεργασία με τους συλλόγους των εκπαιδευτικών και τα μαθητικά συμβούλια, πρέπει να έχουν σημαντικό ρόλο στα προβλήματα της εκπαίδευσης. Το υπουργείο Παιδείας και η δημοτική αρχή κωφεύουν στα αιτήματα των συλλόγων όχι μόνο για την αναβάθμιση του ρόλου τους, αλλά ακόμα και για την εφαρμογή κάποιων, ελάχιστων βέβαια, θετικών διατάξεων υπαρχόντων νόμων. Δεν έχει γίνει τίποτε για παράδειγμα τα προηγούμενα χρόνια για την ουσιαστική λειτουργία των Σχολικών Επιτροπών και των Σχολικών Συμβουλίων, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες και των συλλόγων και της Ένωσης γονέων στο Μαρούσι. Ό,τι και όποτε λειτούργησε, έγινε μετά από επίπονες και επίμονες προσπάθειες των γονέων. Και, όταν οι σύλλογοι έχουν αιτήματα ουσιαστικά και τα διεκδικούν, τότε αντί να αξιοποιείται η δράση τους, γίνονται προσπάθειες απομόνωσής τους, από διάφορες πλευρές.
Η Ένωση γονέων έκανε τα τελευταία 4 χρόνια κάποιες προσπάθειες συντονισμού της δράσης με τους συλλόγους των εκπαιδευτικών. Εμείς στηρίζουμε αυτές τις προσπάθειες και επιδιώκουμε τον συντονισμό και με άλλους φορείς εργαζομένων, γιατί τα προβλήματα της εκπαίδευσης αγκαλιάζουν ολόκληρη την κοινωνία και έχουν λόγο όλοι οι εργαζόμενοι. Άλλωστε ακριβοπληρώνουν όλοι την… αμάθεια, τελικά, των παιδιών τους.
4. Ο χαρακτηρισμός ως «μη απρόσκοπτης» της ροής των κονδυλίων προς τα σχολεία, αποτελεί την ευγενέστερη δυνατή διατύπωση μιας άθλιας πραγματικότητας! Εδώ και ενάμισι χρόνο γίνεται (ύστερα από επανειλημμένες καταγγελίες της Ένωσης γονέων και άλλων φορέων) διαχειριστικός έλεγχος στον Δήμο για το πρόβλημα αυτό. Δόθηκαν από τη διοίκηση του Δήμου στοιχεία, τα οποία δεν ήταν σε συμφωνία με τα στοιχεία των Σχολικών Επιτροπών. Γιατί τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα εδώ και 18 μήνες δεν δίνουν τα στοιχεία του ελέγχου; Για χρόνια γίνονταν (από τα λειψά και κουτσουρεμένα κονδύλια που δίνει η πολιτεία) παρακρατήσεις πλέον της τάξης του 30 και 35% από τη διοίκηση του Δήμου, χωρίς να δίνεται κανένα στοιχείο για το πού ξοδεύτηκαν. Πότε θα μάθουμε τελικά πώς χρησιμοποιήθηκαν τα χρήματα των φορολογούμενων που προορίζονται αποκλειστικά για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων;
Η Δημοτική Ενότητα πέρα από τις συγκεκριμένες διαχειριστικές ευθύνες της διοίκησης Τζανίκου και στο ζήτημα αυτό, αποκαλύπτει ακόμα μια φορά, τη συνολικότερη αντιλαϊκή πολιτική αντίληψη που βρίσκεται πίσω από αυτές τις πρακτικές. Αυτή που στοχεύει στην παραπέρα αφαίμαξη, με κάθε τρόπο, των πενιχρών εισοδημάτων των εργαζομένων.