1. Π. AΛEΞANΔPHΣ: Δυστυχώς, το πρόγραμμα Scuolaxenia αποδεικνύει, γι’ άλλη μια φορά, ότι μια σημαντική ευκαιρία για την αναβάθμιση των υποδομών της πόλης μπορεί να καταδικασθεί σε απλό έργο «βιτρίνας». Τα τεράστια κονδύλια που διατέθηκαν για την ανακαίνιση και τον εξωραϊσμό των σχολείων του Μαρουσιού, αλλά και για την αγορά εκατοντάδων κρεβατιών, κλινοσκεπασμάτων, φοριαμών, ντουλαπιών κ.ά., δεν αξιοποιήθηκαν. Τα τελευταία, μάλιστα, σαπίζουν στις αποθήκες του γυμναστηρίου στον Άγιο Θωμά, του οποίου ο χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων έχει μετατραπεί σε τεράστια αποθήκη που τα «φιλοξενεί». Την ίδια στιγμή, οι υποδομές σε πολλά σχολικά κτήρια εντός του Δήμου μας μόνο υπερήφανους δεν μπορούν να μας κάνουν να αισθανόμαστε.
Αρκεί κανείς να κάνει μια βόλτα στο 1ο Δημοτικό Σχολείο, στο κέντρο της πόλης, στο 4ο Δημοτικό Σχολείο, στον Σωρό, στο 5ο Δημοτικό Σχολείο, στον Άγιο Θωμά, στο 8ο Γυμνάσιο και το 9ο Λύκειο, στην Αγία Φιλοθέη, στο 5ο Γυμνάσιο, στην περιοχή του κτήματος Βορρέ, στο 6ο Λύκειο Αναβρύτων για να κατανοήσει το μέγεθος των προβλημάτων που καλούνται ν’ αντιμετωπίσουν κάθε χρόνο μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς στα σχολεία του Αμαρουσίου. Και οι προαναφερόμενες περιπτώσεις είναι μόνο ενδεικτικές, ενώ αφήνουμε έξω τις εξίσου σοβαρές ελλείψεις που καταγράφονται στους περισσότερους βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία της πόλης μας.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να σταθούμε στο χθες που, ούτως ή άλλως, αποτελεί ήδη παρελθόν για τον Δήμο μας. Ο συνδυασμός «Μαρούσι, Επόμενη Μέρα» έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό την καταγραφή των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η σχολική κοινότητα της πόλης και ήδη επεξεργάζεται λύσεις και τρόπους, προκειμένου να αλλάξει το σημερινό σκηνικό της κατήφειας και της ανούσιας μοιρολατρίας. Ανάμεσα στις λύσεις αυτές είναι η σταθερή και αδιάλειπτη πίεση προς την πλευρά της κεντρικής διοίκησης, καθώς και του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων, για την εξεύρεση πόρων, προκειμένου να δημιουργηθούν νέες σχολικές μονάδες όπου απαιτείται και να πραγματοποιηθούν βελτιωτικές παρεμβάσεις στα υφιστάμενα σχολικά κτήρια.
Παράλληλα, στους στόχους μας είναι η αναζήτηση και αξιοποίηση κάθε σχετικού προγράμματος, που θα μας επιτρέψει να μετατρέψουμε τα μαρουσιώτικα σχολεία από απλά εκπαιδευτικά συγκροτήματα, σε κέντρα πολιτιστικής, αθλητικής και γενικότερα κοινωνικής δράσης για την κάθε γειτονιά. Με τον τρόπο αυτό, αφενός τα σχολεία μας θα παραμένουν «ζωντανά» και στις ώρες που δεν θα πραγματοποιούνται μαθήματα, ενώ ταυτόχρονα θα δημιουργούνται και προϋποθέσεις αξιοποίησής τους για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων που μπορούν να αποφέρουν νέες πηγές εσόδων για την κάλυψη των αναγκών τους (π.χ. χρηματοδοτούμενες δραστηριότητες του Δήμου).
2. Αναμφίβολα, η φύλαξη των σχολικών κτηρίων, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις φιλοξενούν πανάκριβο εκπαιδευτικό εξοπλισμό, θα πρέπει να αποτελέσει κορυφαία προτεραιότητα τόσο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όσο και γενικότερα για την ελληνική πολιτεία. Εξάλλου, κάτι τέτοιο επιβάλλει και ο σεβασμός στα χρήματα των πολιτών, μέρος των οποίων διατίθενται για τις εκπαιδευτικές ανάγκες της χώρας μας.
Η υπηρεσία φύλαξης των σχολείων, όμως, δεν μπορεί να παρέχεται περιστασιακά και ούτε να επαφίεται στον… πατριωτισμό γονέων και εκπαιδευτικών. Αντιθέτως, και αυτή είναι η πρότασή μας, είναι αναγκαίο να «στεγασθεί» κάτω από μια μόνιμη υπηρεσία του Δήμου –σε συνεργασία και με κονδύλια από την κρατική διοίκηση– η οποία θα φροντίζει για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία των σχολείων μας, τόσο κατά τη διάρκεια των διδακτικών ωρών, όσο και κατά το διάστημα που δεν λειτουργούν οι αίθουσες διδασκαλίας. Γεγονός που θα είναι απαραίτητο και στο πλαίσιο αξιοποίησης των σχολικών κτηρίων, για τις ευρύτερου κοινωνικού χαρακτήρα εκδηλώσεις που περιγράψαμε στο προηγούμενο ερώτημα.
3. Ο συνδυασμός «Μαρούσι, Επόμενη Μέρα» από την πρώτη στιγμή τόνισε ότι η καθημερινή επαφή με τον πολίτη συνιστά «ικανή και αναγκαία συνθήκη» για ν’ αλλάξουμε τις παλιές νοοτροπίες και τα «δημαρχοκεντρικά» συστήματα διοίκησης. Από αυτή τη διαδικασία, της συνεχούς επαφής και ανταλλαγής προβληματισμών και προτάσεων, δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί η σχολική κοινότητα, που αποτελεί ένα από τα δυναμικότερα και ουσιαστικότερα κύτταρα μιας κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να προχωρήσουμε στη δημιουργία συντονιστικού οργάνου μέσα από τον Δήμο, ενώ είναι επιτακτική η ανάγκη επαναπροσδιορισμού του ρόλου της Επιχείρησης Παιδείας.
Γονείς, εκπαιδευτικοί, αλλά και μαθητές αποτελούν για τον συνδυασμό μας πολύτιμους συνεργάτες στον εντοπισμό και την καταγραφή των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η μαρουσιώτικη σχολική κοινότητα. Παράλληλα, συνιστούν πολύτιμη δεξαμενή σκέψεων, ιδεών, προτάσεων που μπορούν ν’ αλλάξουν ριζικά την εικόνα που παρουσιάζουν σήμερα τα σχολεία της πόλης μας, συμβάλλοντας στη δημιουργία σύγχρονων, λειτουργικών και πρωτοπόρων κέντρων εκπαίδευσης εντός του Δήμου μας.
Χωρίς τη συμμετοχή των ενεργών πολιτών, κανένα πρόβλημα δεν μπορεί να βρει τη λύση του και καμία κοινωνία δεν μπορεί να προχωρήσει. Εμείς θέλουμε τον πολίτη να λειτουργεί και ως μοχλός πίεσης προς τη δημοτική αρχή, διεκδικώντας ένα καλύτερο αύριο, αλλά και ως συνδιαμορφωτής και συμμέτοχος αυτής της «Επόμενης Μέρας».
4. Το θέμα των κονδυλίων και το πώς αυτά διανέμονται στα σχολεία του Αμαρουσίου αποτελεί άλλη μια πολυσυζητημένη ιστορία της απερχόμενης δημοτικής διοίκησης, που αρκετές φορές απασχόλησε –μεταξύ άλλων- και την εφημερίδα σας. Οι καθυστερήσεις στην απόδοσή τους, η «διάχυση» πόρων σε έργα και δραστηριότητες εκτός της σχολικής κοινότητας, αλλά και τα αμφιλεγόμενα κριτήρια με βάση τα οποία διανέμονται οι σχετικοί πόροι έχουν δημιουργήσει ένα σκηνικό κάθε άλλο παρά κρυστάλλινο και ευκρινές. Γεγονός που εντόπισε ο πρώην πρόεδρος της Ένωσης Γονέων δρ. Ανδρέας Μακρής, προκαλώντας εκτός του διαχειριστικού-οικονομικού ελέγχου στον Δήμο και την παρέμβαση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος και ζητεί την επίσπευση των σχετικών ελεγκτικών διαδικασιών, ως προκύπτει και από σχετικά δημοσιεύματα.
Για τον συνδυασμό «Μαρούσι, Επόμενη Μέρα», το πρώτο βήμα για να βγούμε από το σημερινό τέλμα είναι η πλήρης διαφάνεια σε όλα τα στάδια. Έτσι, προτείνουμε πρώτα απ’ όλα, τον ορθολογικό καθορισμό των κονδυλίων που δικαιούται κάθε σχολική επιτροπή, τα οποία και θα πρέπει να της αποδίδονται από την αρχή της σχολικής χρονιάς, προκειμένου να καλύπτει τις πάγιες ανάγκες της.
Από εκεί και πέρα, θα παρακολουθούμε από κοντά και θα ελέγχουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα την οικονομική διαχείριση των συγκεκριμένων κονδυλίων, ενώ παράλληλα θα φροντίζουμε να καλύπτουμε άμεσα τις ανάγκες σε έκτακτες χρηματοδοτήσεις, εφόσον βέβαια αυτές μπορούν να δικαιολογηθούν επαρκώς και αφορούν σε σοβαρούς λόγους.
Τέλος, επειδή κάθε πρωτοβουλία έχει και το αντίστοιχο κόστος, θα προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε νέες πηγές εσόδων για τις σχολικές επιτροπές, είτε μέσω της αξιοποίησης εθνικών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων, είτε μέσω διαχείρισης των σχολικών χώρων για εκδηλώσεις σε ώρες εκτός του σχολικού προγράμματος.