Η ψήφιση του προϋπολογισμού του Δήμου αποτελεί ίσως την κορυφαία διαδικασία του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία για φέτος έχει και την ιδιαιτερότητα ότι είναι ο πρώτος προϋπολογισμός της νέας δημοτικής αρχής.
Είναι προφανές ότι ο φετινός προϋπολογισμός δεν μπορεί να αποτυπώσει πλήρως την πολιτική της νέας διοίκησης του Δήμου, αλλά μόνο ένα μέρος των προθέσεών της.
Έτσι, με τον προϋπολογισμό που κατατίθεται για ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο η νέα δημοτική αρχή παρά τις περιορισμένες δυνατότητες που έχει από τη δεδομένη οικονομική κατάσταση του Δήμου, δίνει ξεκάθαρα το στίγμα της για το πώς θα προχωρήσει στην οικονομική πολιτική, στη χρονιά που ήδη διανύουμε αλλά και σε όλη την τετραετία.
Αρχές κατάρτισης
Βασική αρχή, ο προϋπολογισμός να είναι ειλικρινής και να αποτυπώνει τα πραγματικά οικονομικά μεγέθη του Δήμου. Πιστεύουμε ότι είναι καλύτερα να έχουν το Δημοτικό Συμβούλιο και οι πολίτες σαφή εικόνα για την οικονομική κατάσταση του Δήμου, παρά να κατατεθεί ένας προϋπολογισμός που θα εξωραΐζει τα πράγματα. Ο προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς, του 2008, θα αποτυπώνει καλύτερα την πολιτική της νέας δημοτικής αρχής και είμαι βέβαιος ότι θα έχει ήδη φανεί η βελτίωση των οικονομικών του Δήμου με τη σημαντική μείωση του ετήσιου λειτουργικού ελλείμματος.
Δεύτερη αρχή της με βάση την οποία καταρτίστηκε ο προϋπολογισμός του 2007 είναι η αρχή της συντηρητικότητας. Αποφύγαμε αισιόδοξες εκτιμήσεις για τα οικονομικά μεγέθη και λάβαμε υπόψη γενικά τις δυσμενέστερες παραμέτρους για την εξέλιξη των εσόδων και των δαπανών του Δήμου μας. Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω ότι ο προϋπολογισμός του 2007 δεν λαμβάνει ουσιαστικά υπόψη του τα οφέλη που θα έχει ο Δήμος Μελισσίων από την ουσιαστική διαδημοτική συνεργασία με τη Νέα Πεντέλη. Τα οφέλη αυτά, εκτιμώ ότι θα είναι ιδιαίτερα σημαντικά και όταν τελικά και αναλυτικά οριστικοποιηθούν και ποσοτικοποιηθούν, θα αποτυπωθούν σε αναμόρφωση του προϋπολογισμού.
Στόχοι προϋπολογισμού
Πρώτος στόχος είναι ο περιορισμός του λειτουργικού ελλείμματος του Δήμου που αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα, θα οδηγήσει σε οδυνηρές συνέπειες στο μέλλον. Στόχος της νέας δημοτικής αρχής είναι το λειτουργικό έλλειμμα από 2.800.000 ευρώ το 2006, να μειωθεί σε 1.500.000 το 2007, σε 750.000 το 2008, ώστε το 2009 να είναι ή να τείνει προς το μηδέν. Η μείωση του ελλείμματος θα εξυγιάνει πλήρως τα οικονομικά του Δήμου, θα αυξήσει τη δανειοληπτική μας ικανότητα για απόκτηση γης και θα δημιουργήσει σταδιακά λειτουργικό πλεόνασμα για πραγματοποίηση δημοτικών έργων. Η μείωση του ελλείμματος θα επιτευχθεί με αύξηση των εσόδων του Δήμου, αλλά και των Νομικών Προσώπων, με περιορισμό των δαπανών σε Δήμο και Νομικά Πρόσωπα, με βελτίωση των οργανωτικών δομών, αλλά και των ελεγκτικών μηχανισμών που θα πρέπει να δημιουργηθούν.
Έτσι η νέα Διοίκηση του Δήμου:
Α) Θα διεκδικήσει πόρους από την κεντρική εξουσία, προκειμένου να χρηματοδοτήσει τις αρμοδιότητες που δίνονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, χωρίς να υπάρχουν οι αντίστοιχοι πόροι. Τομείς που πιστεύουμε ότι μπορούμε να αυξήσουμε τα έσοδά μας από την κεντρική εξουσία είναι η πολιτική προστασία, οι λειτουργικές δαπάνες για τα σχολεία, τους παιδικούς σταθμούς και το κολυμβητήριο, οι πολιτιστικές δραστηριότητες και οι δράσεις κοινωνικής πολιτικής. Ήδη, η προσπάθεια αυτή φαίνεται να έχει αποτελέσματα, αφού μέχρι σήμερα μόλις 40 ημέρες από την ανάληψη της Διοίκησης από τη νέα δημοτική αρχή έχουν εξασφαλιστεί ουσιαστικοί πόροι για τους τομείς αυτούς. Παράλληλα, η διεκδίκηση των πόρων θα επεκταθεί και στο επίπεδο των έργων όπου αισιοδοξούμε να αντλήσουμε σημαντικά κονδύλια για πραγματοποίηση έργων υποδομής στην πόλη μας.
Β) Θα φροντίσει να εισπράττει τα έσοδα από τα τέλη και τα δικαιώματα που προβλέπονται από τη νομοθεσία. Διαπιστώσαμε ότι στον τομέα αυτό υπάρχουν σοβαρά περιθώρια βελτίωσης.
Γ) Θα περιορίσει την αύξηση των δαπανών σε διάφορους τομείς τόσο στον Δήμο, όσο και στα Νομικά Πρόσωπα. Από τις πρώτες εκτιμήσεις που έχουμε κάνει βλέπουμε ότι είναι απολύτως εφικτός ο στόχος να μειώσουμε τον ρυθμό αύξησης των εξόδων και σε πολλές περιπτώσεις να μειώσουμε τα έξοδα και σε απόλυτα ποσά.
Δ) Θα ενισχύσει την οργάνωση του δημοτικού μηχανισμού, προχωρώντας σε πιστοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου, σε σύσταση τμήματος εσωτερικού ελέγχου, σε πλήρη μηχανοργάνωση του Δήμου με την εφαρμογή ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος στην οργάνωση της αποθήκης του Δήμου και σε αποτύπωση των οικονομικών αποτελεσμάτων στη μορφή της αναλυτικής λογιστικής, τόσο στον Δήμο όσο και στα Νομικά του Πρόσωπα.
Δεύτερος στόχος του προϋπολογισμού είναι η αύξηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Έτσι, στον προϋπολογισμό αναγράφονται για πρώτη φορά κονδύλια για την απασχόληση και τη νεολαία, αναγράφονται κονδύλια για τη δημιουργία 2ου ΚΕΠ στην πόλη, προβλέπεται δαπάνη για δημιουργία 2ου παραρτήματος ΚΑΠΗ, υπάρχει δαπάνη για τη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας στην πόλη, εφαρμόζεται για πρώτη φορά η αποκομιδή των νοσοκομειακών απορριμμάτων από ιδιωτικό φορέα, ενώ είναι ενσωματωμένες και οι δαπάνες για τη λειτουργία του γραφείου Δημότη. Επίσης έργα όπως το 5×5, έργα αποχέτευσης, οι αναπλάσεις πάρκων, όπως το πάρκο Τσαγκάρη, θα δώσουν νέες ποιοτικές υπηρεσίες προς τους δημότες μας.
Τρίτος στόχος του προϋπολογισμού είναι η απόκτηση γης και πιο συγκεκριμένα των κοινόχρηστων χώρων, αλλά και άλλων χώρων με αναγκαστικές απαλλοτριώσεις. Αυτό ήταν το βασικότερο στοιχείο του προγράμματος της σημερινής δημοτικής αρχής. Σύντομα θα κατατεθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο ένα συγκεκριμένο σχέδιο απαλλοτριώσεων κοινόχρηστων χώρων, αλλά και αναγκαστικών απαλλοτριώσεων. Έτσι, στον προϋπολογισμό προβλέπεται ποσό της τάξης των 5.000.000 για απαλλοτριώσεις ελεύθερων χώρων, το οποίο όμως δεν εκτιμάται ότι θα εξαντληθεί στη φετινή χρονιά λόγω της καθυστέρησης που παρουσιάζουν οι διαδικασίες αυτές.
Τέλος, τέταρτος στόχος του προϋπολογισμού είναι η ενίσχυση των υποδομών και η πραγματοποίηση σημαντικών έργων στην πόλη μας. Η νέα δημοτική αρχή στοχεύει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για όλα τα έργα που περιλαμβάνονται στο τεχνικό πρόγραμμα του 2007, τόσο από φορείς του ελληνικού δημοσίου, όσο κυρίως και από το 4ο ΚΠΣ.
Πιο συγκεκριμένα για το 2007 θα επιδιωχθεί:
• Η συνέχιση της κατασκευής του κλειστού γυμναστηρίου στην περιοχή του Σισμανογλείου. Ήδη εγκρίθηκε ποσό 900.000 ευρώ από το υπουργείο Εσωτερικών, αναμένεται ποσό 1.500.000 ευρώ από τη Γεν. Γραμματεία Αθλητισμού μέχρι τον Ιούλιο, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα εκταμιευθεί από το Υπ.ΕΣΔΔΑ.
• Να ενταχθεί άμεσα σε ΠΕΠ η ανέγερση του κοινωνικού κέντρου στην πρώτη γειτονιά.
• Να προχωρήσει η προγραμματική σύμβαση με τη Νομαρχία Αθηνών για την κατασκευή του έργου των όμβριων.
• Να υπάρξει προγραμματική σύμβαση με τον ΟΣΚ για την ενίσχυση των σχολικών μονάδων του 1ου Δημοτικού Σχολείου, του Λυκείου και του 1ου Γυμνασίου.
• Να ενταχθούν στο ΠΕΠ έργα ανάπλασης σε γειτονιές, στο οδικό δίκτυο Δημοκρατίας – Τσαλδάρη – Πηγής και στο πευκοδάσος.
• Να χρηματοδοτηθεί από τη Νομαρχία το έργο ανάπλασης της πρώτης γειτονιάς.
• Να ενταχθεί σε πρόγραμμα χρηματοδότησης του υπουργείου Πολιτισμού το έργο ανάπλασης της γέφυρας 5 καμάρες.
Με βάση τα παραπάνω είναι προφανές ότι ο πρώτος προϋπολογισμός που καταθέτουμε είναι απόλυτα συμβατός με το προεκλογικό μας πρόγραμμα. Οι πολίτες μάς τίμησαν με την ψήφο τους, και μάλιστα, με μεγάλη πλειοψηφία για να εφαρμόσουμε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Αυτό θα κάνουμε χωρίς καμία παρέκκλιση. Χωρίς δικαιολογίες και χωρίς να γυρνάμε στο παρελθόν.
Σας καλώ λοιπόν να υπερψηφίσετε τον προϋπολογισμό του Δήμου για το 2007. Έναν προϋπολογισμό νοικοκυρέματος των οικονομικών και οργανωτικών δεδομένων του Δήμου, αύξησης του εύρους και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς του πολίτες. Έναν αναπτυξιακό προϋπολογισμό, ο οποίος αποτυπώνει το όραμά μας για τα Μελίσσια και θεωρούμε ότι ικανοποιεί τις απαιτήσεις της πλειοψηφίας των κατοίκων της πόλης μας.
Με εκτίμηση Μανώλης Γραφάκος
Δήμαρχος Μελισσίων
A. EΞOΔA Έτους 2006
60 AMOIBEΣ KAI EΞOΔA ΠPOΣΩΠIKOY 2.245.443,66
61 AMOIBEΣ KAI EΞOΔA AIPETΩN KAI TPITΩN 4.346.530,17
62 ΠAPOXEΣ TPITΩN 656.069,47
63 ΦOPOI-TEΛH 6.160,32
64 ΔIAΦOPA EΞOΔA 505.459,80
65 TOKOI KAI ΣYNAΦH EΞOΔA 240.406,41
67 EΠIXOPHΓHΣEIΣ 903.216,54
ΣYNOΛO EΞOΔΩN 8.903.286,37
25 ANAΛΩΣIMA YΛIKA 279.734,68
26 ANTAΛΛAKTIKA ΠAΓIΩN 34.622,50
ΣYNOΛO ANEΛAΣTIKΩN ΔAΠANΩN ΔHMOY 9.217.643,55
B. EΣOΔA
70 ΠΩΛHΣEIΣ EMΠOPEYMATΩN KAI AΠOΘEMATΩN 104.132,11
72 EΣOΔA AΠO ΦOPOYΣ EIΣΦOPEΣ ΠPOΣTIMA K.ΛΠ. 1.264.876,39
73 EΣOΔA AΠO TEΛH KAI ΔIKAIΩMATA 3.466.375,96
74 EΣOΔA AΠO EΠIXOPHΓHΣEIΣ 2.770.876,85
75 EΣOΔA ΛOIΠΩN AΣXOΛIΩN & ΔΩPEΩN 12.844,69
76 EΣOΔA KEΦAΛAIΩN 49.516,16
ΣYNOΛO EΣOΔΩN 7.668.622,16
Mείον: Έσοδα που δεν είναι τακτικά
70.94 Έσοδα από αναγκαστικές προσκυρώσεις 104.132,11
72.05 Eισφορές λόγω επέκτασης σχεδίου πόλης 1.009.885,70
73.02 Έσοδα από υπηρεσία αποχέτευσης 5.418,83
73.60 Έσοδα κατασκευής αποχέτευσης και υπέρ EYΔAΠ 120.321,83
75 Έσοδα δωρεών ή πωλήσεις ακινήτων 12.844,69
Σύνολο μη τακτικών εσόδων 1.252.603,16
Σύνολο τακτικών εσόδων 6.416.019,00
Λειτουργικό έλλειμμα Δήμου 2.801.624,55