Εντονότατη πολιτική αντιπαράθεση ανάμεσα στην διοίκηση και τις περισσότερες παρατάξεις της μειοψηφίας (πλην ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ του Δ. Παπακωνσταντίνου που ψήφισε θετικά), προκάλεσε η εισήγηση του δημάρχου Δ. Στεργίου-Καψάλη…
…προς το Δημοτικό Συμβούλιο για χορήγηση άδειας κουρείων, κομµωτηρίων και καταστηµάτων περιποίησης άκρων σε περιοχές αμιγούς κατοικίας του Δήμου Πεντέλης.
Νωρίτερα, ο δήμαρχος είχε εισηγηθεί προς το Σώμα την έκδοση κανονιστικής απόφασης µε θέµα «Λειτουργία κουρείων – Κοµµωτηρίων – Καταστηµάτων περιποίησης άκρων σε περιοχές µε χρήση Αµιγούς κατοικίας εντός των ∆ιοικητικών ορίων του ∆ήµου Πεντέλης», προκειµένου στις περιοχές χαρακτηρισµένες ως «αµιγούς κατοικίας» να συµπεριληφθούν τα κουρεία – κοµµωτήρια και τα καταστήµατα περιποίησης άκρων ως οµοειδείς δραστηριότητες. Η εισήγηση έγινε κατόπιν ερμηνείας των σχετικών διατάξεων της νομοθεσίας, με την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, αλλά και την δημοτική αρχή να κρίνουν ότι «οι συγκεκριµένες χρήσεις υπόκεινται στις καθηµερινές ανάγκες των κατοίκων, µε την έννοια ότι το είδος του καταστήµατος, ήτοι οι υπηρεσίες που προσφέρει, είναι άκρως απαραίτητα και µε µεγάλη συχνότητα στους κατοίκους».
Ο κ. Στεργίου εισηγήθηκε, επίσης, τον καθορισµό µέγιστου επιτρεπόµενου εµβαδόν των παραπάνω καταστηµάτων τα 50 τ.µ. «ώστε η απόφαση να συνάδει µε το πνεύµα των µέχρι σήµερα αποφάσεων και προεδρικών διαταγµάτων της περιοχής, όπου θέτουν µέγιστο εµβαδόν τέτοιων καταστηµάτων τα 50 τ.μ.».
Το σκεπτικό της εισήγησης
Αναλυτικότερα, στην εισήγηση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής προς το Δημοτικό Συμβούλιο αναφέρονται σχετικά με το θέμα τα εξής:
«1. Σύµφωνα µε το Π∆ της 23-2/6-3-87 (ΦΕΚ 166_) (κατηγορίες και περιεχόµενο χρήσεων γης) άρθρο 1 , άρθρο 2 ( σχετικά µε το περιεχόµενα αµιγούς κατοικίας και την παρ. 3σχετικά µε τα εµπορικά καταστήµατα που εξυπηρετούν τις καθηµερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής (παντοπωλείο, φαρµακείο, χαρτοπωλείο, κ.λ.π.), το άρθρο 11 Γενικές διατάξεις και συγκεκριµένα τις παρ. 1 & 2 και την επεξήγηση του Κτιριοδοµικού Κανονισµού µε την ταξινόµηση των κτιρίων και των δοµικών κατασκευών σύµφωνα µε τη χρήση τους – άρθρο 3 παρ. 1.Η, όπου διευκρινίζεται ότι στην έννοια «εµπόριο» και κατά συνέπεια στα εµπορικά καταστήµατα περιλαµβάνονται και τα κουρεία-κοµµωτήρια. Συνεπώς στις περιοχές χαρακτηρισµένες ως «αµιγής κατοικία» θα µπορούσαν να συµπεριληφθούν τα κουρεία – κοµµωτήρια και τα καταστήµατα περιποιήσεις άκρων ως οµοειδείς δραστηριότητες.
2. Βάση της πρώτης έκδοσης του Οδηγού για τα Κ.Υ.Ε. που συντάχθηκε από το ΥΠ.ΕΣ.∆.∆.Α µε τη συνεργασία της Κ.Ε∆.Κ.Ε. και της Ε.Ε.Τ.Α.Α. τον Οκτώβριο του 2007, από τις παραπάνω επιτρεπόµενες χρήσεις της αµιγούς κατοικίας, ζήτηµα µπορεί να τεθεί ως προς την έννοια των καταστηµάτων που εξυπηρετούν τις «καθηµερινές ανάγκες» των κατοίκων, δεδοµένου ότι η ενδεικτική αναφορά στο άρθρο 231 του Κ.Β.Π.Ν. τριών κατηγοριών καταστηµάτων (παντοπωλείο, φαρµακείο, χαρτοπωλείο), προφανώς δεν καλύπτει όλα τα καταστήµατα που τις εξυπηρετούν. Η έννοια της «καθηµερινής ανάγκης» είναι µια αόριστη νοµική έννοια, η εξειδίκευση της οποίας επαφίεται στη διοίκηση, η οποία αποκτά µια µορφή διακριτικής ευχέρειας. Η κρίση λοιπόν περί του αν ένα κατάστημα εξυπηρετεί ή όχι τις καθηµερινές ανάγκες των κατοίκων, ανήκει στο ∆ήµο (ΥΠ.ΕΣ∆.∆.Α. 4644/29-3-1996) και δη στο όργανο που είναι αρµόδιο να αποφανθεί για τη συνδροµή των προϋποθέσεων της κατηγορίας αυτής, δηλαδή την ∆ηµαρχιακή Επιτροπή (η οποία αντικαταστάθηκε µε τον Ν. 3852/2010 από την Ε.Π.Ζ.), ωστόσο, επειδή δηµιουργείται προηγούµενο, (η σχετική απόφαση έχει κανονιστικού χαρακτήρα αποτελέσµατα), ενδείκνυται η παραποµπή του θέµατος στο ∆ηµοτικό Συµβούλιο. 3. Η σχετική κρίση θα πρέπει πρωτίστως να απαντά στο ερώτηµα εάν η συγκεκριµένη χρήση πρόκειται για καθηµερινή ανάγκη, µε την έννοια ότι το είδος του καταστήµατος, ήτοι υπηρεσίες που προσφέρει, είναι άκρως απαραίτητα και µε µεγάλη συχνότητα στους κατοίκους.
4. Προτείνουµε, σε περίπτωση που αποφασίσετε την ένταξη τέτοιων καταστηµάτων στην χρήση της αµιγούς κατοικίας σε όλο τον ∆ήµο Πεντέλης, να λάβετε υπ’ όψιν σας ότι είναι αναγκαίο να καθοριστεί µέγιστο επιτρεπόµενο εµβαδόν τέτοιων των καταστηµάτων. Ως πρόταση µας είναι τα 50τµ ώστε αυτή η απόφαση να συνάδει µε το πνεύµα των µέχρι τώρα αποφάσεων και προεδρικών διαταγµάτων της περιοχής, όπου θέτουν µέγιστο εµβαδόν τέτοιων καταστηµάτων τα 50τ.µ.».
«Οχλούσα χρήση, Κερκόπορτα για το μέλλον»
Εκφράζοντας την αντίθετη θέση της μείζονος μειοψηφίας ως προς την εισήγηση, ο επικεφαλής Μανώλης Γραφάκος τόνισε: «Είναι γνωστό το πρόβληµα που έχουν οι περιοχές του αφορά το Π.∆. προστασίας του ρέµατος. ∆εν λύνεται όµως έτσι το θέµα. Εµείς έχουµε µία καθαρή θέση, την οποία έχουµε εδώ και πολλά χρόνια, ότι θα πρέπει να διασφαλίσουµε την αµιγή κατοικία. Είναι προφανώς οχλούσα χρήση. Για το λόγο αυτό εµείς δεν θα το ψηφίσουµε». Ο δηµοτικός σύµβουλος του ιδίου συνδυασµού Βλάσης Σιώµος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «εµείς ποτέ δεν αφήναµε κερκόπορτες για να χαλάσει η αµιγής κατοικία», για να συμπληρώσει: «Πολύ φοβάµαι ότι µε αυτό το µικρό κοµµωτήριο ή ότι άλλο µικρό έρθει, θα ανοιχθούν πολλά θέµατα στην Πεντέλη και Νέα Πεντέλη. Παρακαλώ τους συναδέλφους να µην ψηφίσουν θετικά µε τον κίνδυνο να ανοίξουν και άλλα θέµατα».
«Το πρόβλημα του Π.Δ. δεν λύνεται με μπαλώματα»
Ο επικεφαλής της παράταξης ΠΕΝΤΕΛΗ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ Αντώνης Φειδοπιάστης ανέφερε, µεταξύ άλλων: «Τα προβλήµατα δεν λύνονται µε αυτό τον τρόπο. Στο ΥΠΕΚΑ υπάρχει ο φορέας διαχείρισης ρεµάτων, ο οποίος αυτή την περίοδο, δουλεύει την Αναθεώρηση Προστασίας του ρέµατος Πεντέλης – Χαλανδρίου, προσπαθεί να κάνει ψηφιοποίηση του αρχείου και να εντάξει τις περιοχές. Εµείς ως ∆ήµος, το µόνο που έχουµε στείλει είναι κάποια σχέδια και τοπογραφικά και δεν έχουµε υποβάλλει καµία πρόταση. Το πρόβληµα δεν λύνεται έτσι µε µπαλώµατα. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να υπάρξουν συγκεκριµένες προτάσεις για την αναθεώρηση του Π.∆., που έχει να κάνει µε τις ζώνες προστασίας του ρέµατος και µε αυτό τον τρόπο θα λυθούν τα προβλήµατα για όλες τις περιοχές».