Φέτος συμμετέχει σε τρεις δουλειές, μια κινηματογραφική ταινία και δυο θεατρικά έργα. Ο λόγος είναι ότι δεν επαναπαύεται ποτέ, ψάχνει νέες προκλήσεις και δίνεται με πάθος σε ότι κάνει. Στοιχεία που διαφαίνονται ακόμα και σε μια ωριαία συζήτηση όπως αυτή που είχαμε μαζί του
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΑΣΟΣ ΜΕΡΓΙΑΝΝΗΣ
Πολυπράγμων, πολυσχιδής, πολύπλευρος, πολυπρόσωπος… Μόνο λέξεις που ξεκινούν με το πρόθεμα –«πολύ» μπορούν να τον χαρακτηρίσουν με μια σχετική επάρκεια. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης μιλάει στην Αμαρυσία για την ταινία του Σωτήρη Τσαφούλια «Έτερος εγώ» στην οποία πρωταγωνιστεί, τα δυο θεατρικά έργα στα οποία μπορούμε να τον δούμε επί σκηνής («Δείπνο Ηλιθίων» στο θέατρο «Κάππα» και «Το ζευγάρι της χρονιάς» στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου») και αποκαλύπτει για ποιο λόγο δεν θα μπορούσε να ζήσει μόνιμα εκτός Ελλάδας.
Από την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου προβάλλεται στις σκοτεινές αίθουσες η ταινία του Σωτήρη Τσαφούλια «Έτερος εγώ». Από την άποψη ότι είναι ένα project που ετοιμαζόταν καιρό, να υποθέσω ότι έχεις επενδύσει πολλά σ’ αυτή τη δουλειά;
Συναισθηματικά επενδύω πολλά σε κάθε μου δουλειά. Όσον αφορά τη συγκεκριμένη, ο Σωτήρης, εκτός από συνεργάτης είναι και φίλος μου και προσπάθησα κι εγώ να βοηθήσω όσο μπορώ σε ένα project που ετοιμαζόταν 3,5 χρόνια. Μια τεράστια προσπάθεια τόσο από οικονομική όσο και από πρακτική άποψη.
Ποιες ήταν οι δυσκολίες;
Έπρεπε να βρούμε το κατάλληλο χρονικό διάστημα ώστε να είμαστε όλοι διαθέσιμοι για τα γυρίσματα, τα οποία κράτησαν δυο μήνες. Είχαμε αποφασίσει ότι δεν ήταν κάτι που θα βιαστούμε να κάνουμε, γιατί συμμετείχαμε όλοι με πολλή αγάπη και μεράκι σ’ αυτή τη δουλειά.
Ποιος είναι ο ρόλος σου στην ταινία;
Η ταινία μιλάει για πέντε δολοφονίες, οι οποίες γίνονται σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα στην Αθήνα του 2015 και με ένα συγκεκριμένο σκοπό. Εγώ υποδύομαι τον καθηγητή Εγκληματολογίας Δημήτρη Λαΐνη, ο οποίος αναλαμβάνει να βοηθήσει την Αστυνομία να λύσει το μυστήριο που κρύβεται πίσω από τους πέντε αλυσιδωτούς φόνους και να ακολουθήσει μια προσωπική διαδρομή που αφορά τον τίτλο της ταινίας. Να βρει, δηλαδή τον άλλο του εαυτό, είτε μέσα από το κομμάτι του εγκλήματος, είτε μέσα από τη ζωή του. Τα γεγονότα που εξελίσσονται στην ταινία δείχνουν στον θεατή τι είναι αυτό που εμείς πιστεύουμε ως τον «άλλο μας εαυτό».
Το θεώρημα του Πυθαγόρα πώς ενσκύπτει στην υπόθεση;
Ο Πυθαγόρας είχε γράψει πολλά θεωρήματα. Οι αριθμοί που εκφράζουν το «Έτερος εγώ» έχουν να κάνουν με μια συγκεκριμένη μελέτη των Πυθαγορείων, σύμφωνα με την οποία υπάρχουν κάποια ζευγάρια αριθμών τα οποία είναι γνήσιοι διαιρετέτοι και το άθροισμά τους μας δίνει ο ένας τον άλλον. Μπορεί να είναι διαφορετικοί αριθμοί, αλλά αυτό που τους διαιρεί ουσιαστικά είναι κοινό.
Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο εξαίρετος Γάλλος ηθοποιός Φρανσουά Κλουζέ. Τι σου έλεγε στα παρασκήνια των γυρισμάτων για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν το σινεμά οι Γάλλοι;
Η Γαλλία ήταν και παραμένει μια τεράστια δύναμη στον χώρο του κινηματογράφου, τόσο από άποψη παραγωγής όσο και οργάνωσης. Μια υπερδύναμη, η οποία συνεχώς αναπτύσσεται και προτείνει νέα πράγματα. Ο Κλουζέ μού εξέφραζε μεν την ικανοποίησή του πάνω σ’ αυτό αλλά από την άλλη μού επεσήμανε ότι όλοι προσπαθούν να βρουν φτηνότερους τρόπους παραγωγής. Πρόκειται για έναν άνθρωπο ήρεμο, απόλυτα προσγειωμένο, φιλικό και συνεργάσιμο.
Έχεις ευχηθεί ποτέ να ήσουν ηθοποιός σε άλλη χώρα;
Δόξα τω Θεώ, και στην χώρα μου αυτό που αγαπάω μπορώ και το κάνω. Εννοείται ότι κάποια πράγματα θα ήθελα να είναι διαφορετικά από άποψη παραγωγής αλλά δεν έχω φτάσει σε σημείο να ζηλεύω κανέναν. Θα μπορούσα να δουλεύω στη Γαλλία, αλλά να είμαι απόλυτα δυστυχισμένος. Δεν μπορεί να έχεις καλή επαγγελματική ζωή αν η προσωπική σου ζωή είναι μπάχαλο! Πρέπει να βρίσκεται πάντα η κατάλληλη ισορροπία.
Η μητέρα σου είναι από το Μπόλτον της Αγγλίας. Θα μπορούσες να ζήσεις μόνιμα εκεί;
Όχι. Το προσπάθησα και δεν το κατάφερα. Δεν μου άρεσε ο καιρός και το κλίμα.
Τι σου έλειπε από την Ελλάδα;
Με δυο λέξεις; Τα πάντα!
Σου έχει τύχει να διαπληκτιστείς λεκτικά με κάποιον Άγγλο υπερασπιζόμενος τη χώρα σου;
Όχι. Μου έτυχε, όμως, κάποιοι άνθρωποι να με αντιμετωπίσουν πιο αφιλόξενα και ίσως με κάποια δυσπιστία.
Ανήκεις στην κατηγορία των ηθοποιών που όχι απλώς έχουν δουλειά αλλά συμμετέχουν και σε δυο θεατρικές παραστάσεις την ίδια σεζόν. Να υποθέσω ότι η χαρά της δημιουργίας υπερισχύει της κούρασης;
Το ότι συμμετέχω σε δυο θεατρικές δουλειές είναι μεγάλη χαρά. Αντιθέτως, το περασμένο καλοκαίρι δεν είχα δουλειά και έκανα διακοπές. Εκτός από την κωμωδία του Francis Veber «Δείπνο ηλιθίων» στην οποία συμμετέχω στο θέατρο «Κάππα», την περασμένη Τρίτη ξεκινήσαμε με την Ιωάννα Πηλιχού τις παραστάσεις του έργου «Το ζευγάρι της Χρονιάς». Το έργο παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου και είναι προγραμματισμένες να γίνουν 24 παραστάσεις.
Πώς προέκυψε αυτό το έργο;
Πριν από πέντε χρόνια, ο συγγραφέας μας, ο Γιάννης Ξανθόπουλος, ονειρεύτηκε τον εαυτό του με την γυναίκα του σε ένα φανταστικό μέλλον. Με μια μορφή αυτοπροβολής, λοιπόν, έγραψε ένα κείμενο που αφορά μια πολύ διαφορετική πολιτική εξέλιξη της χώρας μας. Ένα κείμενο, δυστυχώς, τόσο τραγικά επίκαιρο.
Στο έργο η δράση μεταφέρεται στην Ελλάδα του 2020, όπου η εκλεγμένη ακροδεξιά κυβέρνηση της χώρας διοργανώνει έναν πανελλήνιο διαγωνισμό στον οποίο συμμετέχουν παντρεμένα ζευγάρια. Ποια είναι η γνώμη σου για την άνοδο της ακροδεξιάς σε παγκόσμιο επίπεδο;
Όταν τα πράγματα καταρρέουν, οι πολιτισμοί είτε ξεχνάνε είτε επιστρέφουν σε καταστάσεις οι οποίες θεωρούν ότι τους βγάζουν από ένα αδιέξοδο, κάνοντας επιλογές περισσότερο με την έννοια της αντεκδίκησης. Είναι ένα φαινόμενο που υπάρχει παντού. Ο λόγος είναι από τη μια η προσωπική επιλογή του καθενός και από την άλλη ο τρόπος με τον οποίο έχουν χειριστεί οι πολιτικοί τα πράγματα μέχρι τώρα.
Πώς αποφάσισες να γίνεις ηθοποιός ενώ αρχικά σπούδαζες marketing;
Η γιαγιά μου στην Αγγλία είχε δει μια αγγελία στην οποία ζητούσαν κάποιον ηθοποιό και μου είπε να πάω. Πήγα, πήρα τον ρόλο και αφού τα κατάφερα έγινε ένα «κλικ» στο κεφάλι μου. Σκέφτηκα ότι αφού μπορώ και το κάνω τόσες χιλιάδες μίλια μακριά από τον τόπο που αγαπάω, μάλλον κάτι πιο σημαντικό συμβαίνει μέσα μου. Οπότε, αποφάσισα να ακολουθήσω το ένστικτό μου.
Για ποια δουλειά σου είσαι περισσότερο υπερήφανος;
Είμαι υπερήφανος για τις επιλογές μου σαν άνθρωπος. Δεν διαχωρίζω ποτέ μια δουλειά από μια άλλη, με την έννοια ότι όλες είχαν μια προσπάθεια από πίσω.
Φαντάζομαι έχεις πάρει μέρος σε αρκετές οντισιόν. Σου έχει τύχει να σε απορρίψουν;
Δεν έχω πάει σε πολλές οντισιόν, γιατί ντρεπόμουν. Σε δυο έχω πάει και θυμάμαι ότι στη μια με απέρριψαν. Πέφτεις, ξανασηκώνεσαι… Αυτό είναι η ζωή. Αλίμονο στους ανθρώπους που δεν αποτυγχάνουν ή δεν κερδίζουν έστω μια φορά στη ζωή τους.
Σε λίγους μήνες μπαίνεις στα δεύτερα –άντα. Αν μπορούσες να συνοψίσεις την φιλοσοφία σου στη ζωή σε μια μόνο φράση, ποια θα ήταν αυτή;
«Αγάπα τον άνθρωπο γιατί είσαι εσύ», που λέει ο Καζαντζάκης…
Ο Πυγμαλίων εκτός θεάτρου
Ο Έλληνας γλύπτης Πυγμαλίων είχε δημιουργήσει ένα πολύ ωραίο άγαλμα γυναίκας, την Γαλάτεια, αλλά δεν ήταν ευχαριστημένος από την ομορφιά της και προσπαθούσε να την βελτιώνει συνέχεια, μέχρι να της δώσει το χάρισμα του λόγου. Έχεις νιώσει ποτέ το «σύνδρομο του Πυγμαλίωνα»; Να ερωτευτείς κάποια όχι μόνο γι’ αυτό που είναι αλλά γι’ αυτό που επιθυμείς εσύ να γίνει;
Στο 90% των περιπτώσεων, αυτό συμβαίνει με τους ανθρώπους. Στον μύθο του Πυγμαλίωνα, βέβαια, τον οποίο ανέφερες υπάρχει μια άλλη πιο ρομαντική διάθεση. Ουσιαστικά, ο Πυγμαλίων εκφράζει αυτό που θέλει να πει και η ταινία μας «Έτερος εγώ». Την άλλη πλευρά του εαυτού μας, που αντιστοιχεί σε έναν άλλον άνθρωπο και είναι το ισοδύναμό μας. Δεν έχω καμία διάθεση να αλλάξω κανέναν παρά μόνο τις χειρότερες πτυχές του εαυτού μου. Όσοι θέλουν να αλλάξουν κάποιον σ’ αυτό που στην πραγματικότητα θέλουν να είναι οι ίδιοι, σημαίνει ότι μετά από λίγο καιρό βαριούνται ακόμα και τον ίδιο τους τον εαυτό. Πρέπει να αγαπάμε τον άλλον όπως είναι, όχι όπως θα θέλαμε να είναι.
Πώς κυλάει η ζωή σου εκτός δουλειάς; Ποια είναι τα χόμπι σου, τα ενδιαφέροντά σου;
Μου αρέσει ο αθλητισμός –είμαι φίλαθλος του Ολυμπιακού-, το θέατρο, ο κινηματογράφος, τα ταξίδια και κυρίως οι μηχανές. Τις αγαπάω πολύ.
Έχει κινδυνεύσει ποτέ η σωματική σου ακεραιότητα;
Όταν οδηγείς μηχανή πάντα κινδυνεύει η σωματική σου ακεραιότητα. Επιλέγω τη μηχανή επειδή φοβάμαι και μου δημιουργεί την έννοια του σεβασμού. Σεβασμό προς τη ζωή μου πάνω απ’ όλα.
Αληθεύει ότι έχεις ταξιδεύσει με μηχανή μέχρι την Τοσκάνη για να δεις αγώνα ΜΟΤΟ GP;
Όχι απλώς αληθεύει, αλλά είναι κάτι που έχω κάνει τρεις φορές. Είμαι μεγάλος θαυμαστής του Βαλεντίνο Ρόσι. Να φανταστείς ότι τον σκύλο μου τον έχω ονομάσει «Βαλεντίνο».
Είσαι φιλόζωος;
Λατρεύω τα ζώα και σιχαίνομαι τους ανθρώπους που διαπράττουν βία απέναντί τους. Δεν μπορώ να τους καταλάβω.
Ισχύει ότι ένα από τα χόμπι σου είναι να συλλέγεις μπουκάλια από ανδρικά αρώματα;
Το… ξεπέρασα αυτό το χόμπι. Πήγα τα μπουκάλια για ανακύκλωση, αφού ο αριθμός τους είχε φτάσει στο 600!
Σκέφτεσαι το ενδεχόμενο του γάμου και της δημιουργίας οικογένειας;
Αν έρθει και με φωτίσει η αγάπη ενός ανθρώπου, θα το κάνω με μεγάλη χαρά. Όλα είναι πιθανά!
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ «ΕΤΕΡΟΣ ΕΓΩ»
Σενάριο/Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας
Πρωταγωνιστούν: Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Δημήτρης Καταλειφός, Μάνος Βακούσης, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Γιώργος Χρυσοστόμου, Αννα Καλαϊτζίδου, Kόρα Καρβούνη, Βασίλης Ρίσβας, Αντώνης Αντωνίου, Νατάσα Ασίκη, Μπάμπης Γιωτόπουλος, Βαγγέλης Αλεξανδρής, Δημήτρης Μαύρος, Μαίρη Νέγρη, Ιάσωνας Παπαματθαίου, Ηλίας Πετροπουλέας, Έλενα Τυρέα, Βασίλης Τσιγκριστάρης, Σωκράτης Αλαφούζος
Guest star: Francois Cluzet
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Μιχελής
Μουσική: Κώστας Μαραγκός
Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης, Γιώργος Γεωργόπουλος
Ήχος: Γιάννης Αντύπας
Production Designer: Ηλίας Λεδάκης
Κοστούμια: Άγις Παναγιώτου
Μακιγιάζ: Γιάννης Παμούκης
Executive producer: Φένια Κοσοβίτσα
Παραγωγή: Green Dragon & Blonde
Διανομή: Feelgood Entertainment