«Η κοινοβουλευτική δουλειά απαιτεί συναινέσεις και διαβούλευση. Μόνον με αυτό το πνεύμα συνεργασίας, διαμορφώνονται πολιτικές που, όταν εφαρμοστούν, μπορούν να στηριχθούν ευρέως»
Συνέντευξη
BIBIAN ΜΑΡΓΕΛΛΟΥ
Συμμετέχετε σε 3 Επιτροπές και 3 Αντιπροσωπείες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Τι πρέπει να γνωρίζει ο Έλληνας πολίτης για τις εργασίες που γίνονται σε αυτές;
Στις επιτροπές του Ευρωκοινοβουλίου δεν γίνονται κάποιες γενικές και θεωρητικές συζητήσεις, απομακρυσμένες από την κοινωνία. Πρόκειται για θεσμικές «μηχανές» παραγωγής νομοθεσίας, που επηρεάζουν απόλυτα την καθημερινότητά μας: από την ενέργεια που καταναλώνουμε και τα προϊόντα που αγοράζουμε, μέχρι την προστασία της υγείας και του περιβάλλοντος. Εδώ, συζητούνται και ψηφίζονται ρυθμίσεις που αφορούν άμεσα το πώς ζούμε, πώς παράγουμε και πώς καταναλώνουμε. Έτσι, η συμμετοχή μου στις δύο μεγαλύτερες Επιτροπές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (την Περιβάλλοντος, Κλίματος και Ασφάλειας των Τροφίμων και την Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας) καθώς και στην πολύ σημαντική Επιτροπή για την Εσωτερική Αγορά και την Προστασία των Καταναλωτών, μου επιτρέπει να είμαι εκεί όπου διαμορφώνονται κανόνες για τη ζωή μας. Με τη νομοθεσία μας, διαμορφώνουμε ένα νέο πλαίσιο για την εσωτερική αγορά, την τήρηση της νομοθεσίας στο εμπόριο, τη βιώσιμη βιομηχανική παραγωγή, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την καινοτομία και την ασφάλεια των πολιτών.
Ως εισηγητής στη σύνταξη εκθέσεων, έχετε ήδη διαβουλευτεί με εμπειρογνώμονες και ενδιαφερόμενα μέρη. Ποια είναι η εμπειρία σας σε σχέση με το αποτέλεσμα των εισηγήσεών σας;
Η κοινοβουλευτική δουλειά απαιτεί συναινέσεις και διαβούλευση. Μόνον με αυτό το πνεύμα συνεργασίας διαμορφώνονται πολιτικές που, όταν εφαρμοστούν, μπορούν να στηριχθούν ευρέως. Άλλωστε για να σχηματιστεί πλειοψηφία στο Κοινοβούλιο των 720 βουλευτών, όταν το μεγαλύτερο κόμμα που είναι το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα έχει 188 βουλευτές, είναι αυτονόητο ότι χρειάζονται ευρύτατες συναινέσεις. Ως εισηγητής στο πακέτο των τριών νομοθετημάτων για την αξιολόγηση της ασφάλειας των χημικών και τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής κοινής πλατφόρμας χημικών δεδομένων, είχα τη δυνατότητα να συντονίσω τεχνικές και πολιτικές διαβουλεύσεις με ειδικούς, κοινωνικούς εταίρους, φορείς της αγοράς και οργανώσεις πολιτών και φυσικά των υπόλοιπων πολιτικών ομάδων. Το αποτέλεσμα ήταν η υπερψήφιση των τριών νομοθετημάτων με 72% από την Ολομέλεια. Η προσέγγισή μου στα προβλήματα, ασφαλώς έχει πάντα εθνικό προσανατολισμό. Επιδιώκω λύσεις που να υπηρετούν το εθνικό συμφέρον, να παίρνουν υπόψη τόσο την ελληνική πραγματικότητα και τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας, όσο και τις ανάγκες στήριξης της δημόσιας διοίκησης -έτσι, ώστε η εφαρμογή των νέων κανόνων να είναι αποτελεσματική.
Πρόσφατα συμμετείχατε στη συζήτηση για την κάλυψη κενών στην προστασία των καταναλωτών στην ΕΕ. Τι θα θέλατε να μεταφέρετε στους Έλληνες καταναλωτές;
Κάθε πολιτική και κάθε μεταρρύθμιση, οφείλει να εκκινεί από τις επιπτώσεις της για τους πολίτες, για τους καταναλωτές – αυτή είναι η βασική αρχή της δικής μου δράσης. Οι καταναλωτές βρίσκονται σε ένα δύσκολο και απαιτητικό περιβάλλον: διαδικτυακές αγορές, εισαγόμενα προϊόντα, παραπλανητικές πρακτικές, κίνδυνοι για τους ανήλικους. Πολλά προϊόντα που καταλήγουν στα σπίτια μας, δεν πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και αποτελούν κίνδυνο για την υγεία ή το περιβάλλον. Ως μέλος της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών, εργάζομαι για την ενίσχυση της διαφάνειας στις εμπορικές πρακτικές (ειδικά στο διαδίκτυο) και για μέτρα ελέγχου των εισαγόμενων προϊόντων: με ερωτήσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με παρεμβάσεις στην Ολομέλεια, με κάθε είδους πρωτοβουλίες.
Ιδιαίτερα σημαντική για τους Έλληνες πολίτες, που δικαίως αξιολογούν την ακρίβεια ως το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημά τους, είναι η πρωτοβουλία μου, που έρχεται σε συνέχεια των πρωτοβουλιών που έχει αναπτύξει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για την αντιμετώπιση των εδαφικών εφοδιαστικών περιορισμών, ως μέλος της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών. Οι διαφορετικές τιμολογιακές πολιτικές για τα ίδια προϊόντα υπονομεύουν την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. Και οι προσπάθειες έχουν αποτέλεσμα: η Κομισιόν αναγνώρισε ρητώς το πρόβλημα και δεσμεύτηκε να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση που θα το αντιμετωπίζει. Επιβεβαιώνεται έτσι, ότι η πίεση που ασκούμε στο Ευρωκοινοβούλιο έχει αποτέλεσμα.
Από την κοινοβουλευτική σας δραστηριότητα μέχρι σήμερα, ποια θεωρείτε πιο σημαντική για τα εθνικά μας συμφέροντα;
Θα ξεχώριζα τέσσερις παρεμβάσεις.
Πρώτο, την ισχυρή μου στήριξη για την ανάγκη συγκρότησης μιας κοινής αμυντικής και εξωτερικής πολιτικής. Η Ελλάδα, με τα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης, έχει ρόλο-κλειδί. Σε μια περίοδο που οι προκλήσεις ασφάλειας επανέρχονται δυναμικά στο ευρωπαϊκό προσκήνιο, είναι ζωτικής σημασίας να αναγνωριστεί ότι τα σύνορα της Ελλάδας είναι και ευρωπαϊκά σύνορα. Χρειαζόμαστε κοινή πολιτική βούληση, κοινή επένδυση και κοινή ευθύνη. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Και η εθνική μας αμυντική βιομηχανία έχει μια μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία: διεκδικούμε (και είμαι βέβαιος ότι θα πετύχουμε) να έχουμε αναλογικά σημαντικό μέρος από τα κονδύλια ύψους 800 δισ. ευρώ του προγράμματος Rearm Europe. Και αυτό σημαίνει: χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, ενσωμάτωση τεχνολογίας αιχμής, εξαγωγές και ανανέωση της βιομηχανικής βάσης.
Δεύτερο, την προσπάθειά μου για την ενίσχυση των ενεργειακών υποδομών, για την ηλεκτρική διασύνδεση των δικτύων – η έλλειψη της οποίας σήμερα σημαίνει ακριβότερο ρεύμα για καταναλωτές και επιχειρήσεις.
Τρίτο, οι πρωτοβουλίες μου για την προστασία από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης – με ενισχύσεις και νέες κεφαλαιακές ροές προς τους πληττόμενους αγρότες, παραγωγούς και τοπικές κοινωνίες και
Τέταρτο, οι πρωτοβουλίες να διαδραματίσει η Ελλάδα σημαντικό ρόλο στη νέα εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης.
* ο Δημήτρης Τσιόδρας είναι Ευρωβουλευτής, εκπρόσωπος Τύπου της Ευρωομάδας της Νέας Δημοκρατίας