Ο Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος του Δήμου Βριλησσίων, Αλέξης Μαυραγάνης μιλά στην «ΑΜΑΡΥΣΙΑ» και υπογραμμίζει: «Στο επίκεντρο της συλλογικής σκέψης οφείλουμε να είναι οι λύσεις».
Για όλα τα θέματα των αρμοδιοτήτων του στη αντιδημαρχία Περιβάλλοντος Βριλησσίων, το γενικότερο πολιτικό και οικονομικοκοινωνικό πλαίσιο που έχει εδραιωθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας καθώς και για τις προσωπικές του βλέψεις, μίλησε στην «ΑΜΑΡΥΣΙΑ» ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος κ. Αλέξης Μαυραγάνης. «Η απαισιοδοξία δεν χωράει στην ενεργό πολιτική», τονίζει ο νεαρός αντιδήμαρχος.
Τι σημαίνει η επιστροφή στο δήμο της έκτασης στην Κισσάβου και Μητροπούλου;
Η ευόδωση των προσδοκιών και των αγώνων της τοπικής μας κοινωνίας, με τη θέληση των δημοτών και την ενεργή πολιτική βούληση όλων των τοπικών πολιτικών δυνάμεων και δημοτικών παρατάξεων – πλην της λυπηρής εξαίρεσης της προηγούμενης δημοτικής αρχής Ιωαννίδη-Νέας Πνοής, αποτελεί σημαντική νίκη για την κοινωνία και τα συλλογικά οφέλη έναντι του ιδιωτικού συμφέροντος και της απατηλής αντίληψης περί ατομικής ευημερίας σε βάρος του κοινωνικού οφέλους. Φτάσαμε σε μια συλλογική επιτυχία που πρέπει ως τοπική κοινωνία να μας ωθεί να διεκδικήσουμε την συνδιαμόρφωση του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντός μας.
Ποιο είναι το δικό σας προσωπικό όραμα για τη συγκεκριμένη έκταση; Πως θα θέλατε να τη δείτε να λειτουργεί μελλοντικά;
Δεν αρμόζει να προτρέχει κανείς να προκαταβάλλει με τη δική του άποψη, αλλά πρωτεύει να οργανωθεί η κατάλληλη διαδικασία κατάθεσης και ανταλλαγής απόψεων για συναπόφαση, με βάση τις προτεραιότητες των δημοτών. Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι σε αυτό το χώρο προϋπάρχει ο αθλητικός χαρακτήρας από την εποχή που η δημοτική αρχή των πρώτων ετών της προηγούμενης δεκαετίας Σταμάτη Λώλα – «Ανθρώπινη Πολιτεία» μετέτρεψε από σκουπιδότοπο σε αξιόλογες υποδομές άθλησης τις οποίες παράδωσε για ελεύθερη χρήση στην τοπική μας κοινωνία, πριν την εκχώρηση τους από τις επόμενες διοικήσεις Ντινόπουλου- Ιωαννίδη σε ιδιώτες.
Θα υπάρξουν και άλλες επιστροφές χώρων στο δήμο;
Τα ζητήματα των δημόσιων χώρων και γενικότερα των διεκδικούμενων από το δήμο χώρων αγγίζουν πολλαπλές πτυχές της κοινωνικής ζωής της πόλης μας και σχετίζονται και με τη γενικότερη συζήτηση περί μιας νέας πολεοδομικής-κοινωνικής συγκρότησης της.
Σημαντικά ζητήματα αποτελούν τόσο η εξέλιξη του Ο.Τ.61 (πρώην τένις κλαμπ) που επίσης προσπαθούμε και θεωρούμε ότι πρέπει να είναι θετική για το δημοτικό συμφέρον όσο και η οριστικοποίηση, μέσα από κοινωνικό διάλογο, των μελλοντικών τοπικών κοινωνικών αναγκών σε σχέση με τις δεσμεύσεις/αποδεσμεύσεις προς απαλλοτρίωση οικοπεδικών χώρων. Επίσης, μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αξιοποίηση ή περαιτέρω αξιοποίηση ή και προτάσεις αναπλάσεων υφιστάμενων δημοτικών/δημόσιων χώρων.
Το βέβαιο είναι ότι σε όλα τα ανοιχτά ζητήματα των δημόσιων χώρων, με συλλογικές κοινωνικές και πολιτικές διαδικασίες και το κεφάλαιο γνώσης ως έμπειρου τοπογράφου μηχανικού και αυτοδιοικητικού του Δημάρχου μας Ξένου Μανιατογιάννη, μπορούμε να επιτύχουμε το καλύτερο χωροταξικό αποτέλεσμα για το μέλλον της πόλης και των πολιτών.
Τι είναι η συνθήκη TTIP και γιατί ο δήμος Βριλησσίων εξέδωσε ψήφισμα ότι δεν την υπογράφει;
Το τοπικό μας συμβούλιο μαζί με σειρά δημοτικών συμβουλίων της χώρας, όπως και πλήθους ευρωπαϊκών δήμων κάτω από το πλαίσιο της Διακήρυξης της Βαρκελώνης, στις περισσότερες περιπτώσεις με ομόφωνα ψηφίσματα, εξέφρασε τη σθεναρή του άποψη υπέρ της προστασίας των καταναλωτών, των παραγωγών, του περιβάλλοντος, αλλά και της δημοκρατικής κυριαρχίας και του εν γένει δημόσιου συμφέροντος.
Συγκεκριμένα, εγκρίναμε ψήφισμα καταγγελίας-απόρριψης των διατλαντικών συμφωνιών εμπορίου TTIP, CETA και TISA, δίνοντας, από τα κάτω, μήνυμα σθεναρής υπεράσπισης του περιβάλλοντος και της οικονομίας των τοπικών κοινωνιών τους, προς τα (άνω) κεντρικά ευρωπαϊκά όργανα, να μην προχωρήσουν στη θεσμοθέτησή τους. Πρόκειται για ζήτημα το οποίο θεωρώ ως ιδιαιτέρως σοβαρό στα καθ’ ημάς για την τοπική αγορά και τον εμπορικό κόσμο της ευρύτερης περιοχής μας και συνολικά για την τοπική μας κοινωνία και όλες τις περιοχές της χώρας μας, ιδίως τις αγροτοπαραγωγικές (π.χ. ισχυρό πλήγμα για τη φέτα), από τις οποίες άλλωστε προερχόμαστε ή καταγόμαστε αρκετοί από εμάς.
Σε πρόσφατη έρευνα της WWF Ελλάς με ψηφοφορία κοινού, τα πάρκα στα Βριλήσσια δεν κατάφεραν να αποσπάσουν το μέσο όρο στη βαθμολογία που είναι το 6,2. Ποιες αδυναμίες βλέπετε εσείς στους χώρους πρασίνου του δήμου;
Στην προκειμένη περίπτωση μια χρήσιμη νέα εφαρμογή του WWF Hellas για αξιολόγηση των πάρκων από τους πολίτες έγινε αφορμή για μια φθηνή λαϊκιστική αντιπολιτευτική χρήση της, με ριζικά διαφορετικούς σκοπούς από αυτούς της δημιουργίας της. Και θα άξιζε κάποιας διευκρίνησης κι από το ίδιο το WWF, στην έρευνα του οποίου, πιθανότατα λόγω της ανώριμης χρονικά ανάπτυξης της μεθόδου του, συμπεριλάμβανε στην περίπτωση μας πάρκα και πλατείες εκτός των ορίων του δήμου Βριλησσίων. Δυστυχώς, σε αναρτήσεις φιλικών ιστοσελίδων της μείζονος αντιπολίτευσης αυθαίρετα συμπεραινόταν ότι τα Βριλήσσια βρίσκονταν κάτω του μέσου όρου, με τον μέσο όρο να προσδιορίζεται στο 6 σε κλίμακα του 10. Αν όμως κανείς παρατηρήσει κανείς προσεκτικά τα ίδια τα αναφερόμενα στοιχεία, κάτι τέτοιο είναι απολύτως ψευδές, καθώς με βάση τον σχετικό πίνακα αξιολόγησης τα πάρκα του Δήμου Βριλησσίων (όσα πραγματικά βρίσκονται εντός δημοτικών χωρικών ορίων μας και όχι τα επιπλέον εκτός ορίων δήμου) βρίσκονται σε όλες τις κατηγορίες αρκετά υψηλότερα από το μέσο όρο. Προσεγγίζοντας στις περισσότερες εξ αυτών (όπως για παράδειγμα του πρασίνου) το 7, το οποίο αποτελεί συγκριτικά με αντίστοιχους χώρους άλλων δήμων υψηλή βαθμολογία.
Πως ανταποκρίνονται οι δημότες στα Βριλήσσια στα προγράμματα ανακύκλωσης; Θεωρείτε ότι έχουν προωθηθεί σωστά ώστε να κινητοποιηθεί ο κόσμος;
Στο Δήμο Βριλησσίων έχουμε πραγματοποιήσει μια πρωτοπόρα αρχή, σε εφαρμογή του προγραμματικού μας πλαισίου για άμεση επέκταση και νέα ρεύματα ανακύκλωσης και ταυτόχρονα δείχνοντας άμεσα αντανακλαστικά στις κατευθύνσεις – σύγχρονες προσταγές της ευρωπαϊκής πραγματικότητας – του νέου εθνικού (ΕΣΔΑ) και περιφερειακού (ΠΕΣΔΑ) σχεδιασμού για Διαλογή στην Πηγή (ΔσΠ), πολιτικές μείωσης παραγωγής απορριμμάτων και έμφαση στην προσέγγιση της κυκλικής οικονομίας.
Με την ανάληψη των καθηκόντων μας καλύψαμε και το ανώτερο τμήμα των Άνω Βριλησσίων με (μπλε) κάδους ανακύκλωσης, πυκνώνοντας παράλληλα το δίκτυο σε όλη την πόλη κατά 25% (150 κάδοι). Επίσης, επεκτείνοντας τη συνεργασία μας με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ) τοποθετήσαμε νέο ολοκληρωμένο ρεύμα ανακύκλωσης γυάλινων συσκευασιών, με κεντροβαρικά τοποθετημένους κώδωνες γυαλιού σε όλη την έκταση της πόλης, σε κοντινή απόσταση από κάθε νοικοκυριό και κατάστημα.
Σε αγαστή συνεργασία με τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) προχωρήσαμε ένα ακόμα βήμα πιο πέρα, μέσα από την ανάπτυξη τεσσάρων (4) νέων διαφορετικών προγραμμάτων χρηστής διαχείρισης αποβλήτων.
α) Χωριστή συλλογή όλων των κλαδεμάτων και αποστολή τους σε ειδικό κανάλι λιπασματοποίησης τους στο Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης (ΕΜΑΚ) του ΕΔΣΝΑ για μετατροπή τους σε χώμα-λίπασμα.
β) Χωριστή συλλογή όλων των οργανικών αποβλήτων από τη λαϊκή αγορά των Βριλησσίων (καθώς και τα σούπερ μάρκετ και καταστήματα μαναβικής κλπ), κι ακολούθως αποστολή τους επίσης στο κανάλι κομποστοποίησης του ΕΜΑΚ για μετατροπή τους σε προϊόν (κόμποστ).
γ) Χωριστή συλλογή βιοαποβλήτων από τις οικίες του Δήμου Βριλησσίων, με νέο ρεύμα (καφέ) κάδων περισυλλογής οργανικών που καλύπτει ήδη το μεγαλύτερο της πόλης με 150 κάδους και εξακολουθεί να επεκτείνεται, κι επίσης αποστολής τους για κομποστοποίηση.
δ) Χωριστή συλλογή χαρτιού-χαρτονιού, σε συνεργασία με τον ΕΔΣΝΑ, σε σχολεία και δημοτικά κτήρια, η οποία ήδη λειτουργεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (8 σχολειά) και σύντομα θα καλύπτει όλο το εύρος του σχεδιασμού. Προσπάθεια που θα υποστηριχθεί και από ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης των μαθητών στην ανακύκλωση, μετά την πρόσφατη σχετική άδεια που εγκρίθηκε από το υπουργείο Παιδείας.
Από τη διαδικασία αύξησης των ρευμάτων ανακύκλωσης εκτός από το περιβαλλοντικό όφελος, ιδιαίτερα σημαντικό εκτιμούμε ότι θα αποδειχθεί και το οικονομικό αποτέλεσμα για τα δημοτικά οικονομικά μας, κάτι που έχουμε διακηρυγμένο σκοπό να το μετατρέψουμε σε μείωση δημοτικών τελών, αλλά και σε επενδύσεις σε εξοπλισμό καθαριότητας.
Να σημειωθεί ότι ήδη οδηγούνται στην ανακύκλωση τα εγκαταλελειμμένα οχήματα που βρίσκονται στους δημόσιους δρόμους της πόλης, ενισχύοντας ταυτόχρονα σημαντικά το δημοτικά ταμείο, για πρώτη φορά. Στον άμεσο προγραμματισμό μας περιλαμβάνεται και η σύναψη αντίστοιχων οφέλιμων συμβάσεων για την ανακύκλωση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, καθώς και των ελαστικών του δημοτικού στόλου οχημάτων.
Η ανταπόκριση των δημοτών, αναλογιζόμενοι μάλιστα την ιδιαίτερα βεβαρημένη περίοδο κρίσης και μακροχρόνιας ύφεσης, κρίνεται καταρχήν θετική και ενθαρρυντική. Είναι αρκετοί οι συνδημότες μας που συμμετέχουν και στηρίζουν την προσπάθεια και παράλληλα ζητούν περισσότερη ενημέρωση για όλους και για αυτό το σκοπό βρισκόμαστε σε συνεχή εγρήγορση και συνεργασία με τον ΕΔΣΝΑ και την ΕΕΑΑ για την εκπόνηση και υλοποίηση ειδικών προγραμμάτων επικοινωνίας και προβολής των πρωτοβουλιών και δράσεων, στο πλαίσιο του Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΤΣΔΑ) του Δήμου Βριλησσίων.
Παράλληλα, επιθυμούμε να αξιολογήσουμε τον κοινωνικό αντίκτυπο των δράσεων μας στο γήπεδο της βιώσιμης διαχείρισης αποβλήτων και της ενημέρωσης των πολιτών για τα δημοτικά προγράμματα ανακύκλωσης και κομποστοποίησης και τις δυνατότητες που ανοίγονται στην τοπική μας κοινωνία. Κάτι που είναι εφικτό να γίνει στο τέλος του επόμενου εξαμήνου, στο διάστημα των (καθιερωμένων πλέον) εκδηλώσεων της Εβδομάδας Περιβάλλοντος του Δήμου Βριλησσίων που θα γίνουν για 3η διαδοχική χρονιά στα τέλη της άνοιξης του 2017.
Η αντιπολίτευση μιλάει για μια οκνηρή δημοτική αρχή που αρκείται στα αυτονόητα. Τι απαντάτε σε αυτό;
Νομίζω τα παραπάνω απαντούν με τον καλύτερο τρόπο τέτοιες φαντασιακές αιτιάσεις, ιδίως όσων ελπίζουν στην παλινόρθωση του σαθρού και αλαζονικού εξουσιαστικού παρελθόντος τους.
Η ανεργία έχει χτυπήσει και τα Βριλήσσια με 6000 ανέργους. Θεωρείτε ότι έχει καταρριφθεί ο μύθος των βορείων προαστίων με τους εύπορους κατοίκους;
Σε μεσοαστικές περιοχές – ή πλέον μικρο-μεσοαστικές μετά τη λαίλαπα των διαδοχικών μνημονίων – τα προβλήματα είναι πλέον αρκετά έντονα, είτε βρίσκονται βόρεια, νότια ή αλλού, και μάλιστα εμφανίζονται ως πιο σύνθετα ως προς τους όρους αντιμετώπισής τους. Κι αυτό, επειδή απουσιάζει η αντίστοιχη εμπειρία και ταυτόχρονα την προσπάθεια υπονομεύει η πολυπλοκότητα του προβλήματος, καθώς υπάρχουν πολλές διαφοροποιημένες ανάγκες κοινωνικής μέριμνας που πρέπει να καλυφθούν, στον οικονομικό, κοινωνικό και ψυχολογικό τομέα. Αυτό απαιτεί άμεση αναδιοργάνωση του Δήμου μας, κάτι που εκτιμήθηκε ορθά από τη δημοτική αρχή και την πρόεδρο κα. Λάμπρου-Αρσένη και τα μέλη της διοίκησης του Οργανισμού Κοινωνικής Προστασίας και Αλλυλεγγύης (ΟΚΠΑ), με αποτέλεσμα να έχει ήδη υλοποιηθεί με ιδιαίτερα γοργούς ρυθμούς ένα πλέγμα οργανωμένων υπηρεσιών και δράσεων αντιμετώπισης μειζόνων αναγκών των συνανθρώπων μας και συνεχίζουμε το ίδιο γρήγορα και δυναμικά για την περαιτέρω επέκτασή του.
Είστε αισιόδοξος για την πορεία της χώρας στο μέλλον; Η αίσθησή σας είναι ότι είμαστε κοντά στο να δούμε φως στην άκρη του τούνελ της κρίσης ή μας περιμένουν δυσκολότερες μέρες;
Η απαισιοδοξία δεν χωράει στην ενεργό πολιτική. Στο επίκεντρο της συλλογικής σκέψης οφείλουμε να είναι οι λύσεις. Με καθημερινή αγωνιώδη και κοπιαστική αναζήτηση των πλέον πρακτικών λύσεων, με αγώνα για τη δημιουργία ζωτικού χώρου μίνιμουμ προοδευτικών κοινωνικών πολιτικών σε ευρωπαϊκό επίπεδο και με δεδομένη την αναγκαία πολιτική σταθερότητα, υπάρχουν τα κρίσιμα εκείνα περιθώρια ευρύτερης οικονομικής σταθεροποίησης και σταδιακής ανάκαμψης και ανάπτυξης με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης και βιωσιμότητας.
Είστε αντιδήμαρχος σε κρίσιμο τομέα σε νεαρή ηλικία. Μέχρι που φτάνουν οι φιλοδοξίες σας;
Συνοπτικά, “sky is the limit”, με όρους όμως συλλογικής προσπάθειας και αληθινής προσφοράς στα κοινά που, αντί του υπερφιλόδοξου κυνηγιού μιας συνεχούς περαιτέρω ατομικής ανάδειξης, η συλλογικότητα και η κοινωνία είναι εκείνες οι οποίες θέτουν το πλαίσιο ευθυνών καθενός/μιας και επιλέγουν το ρόλο των προσώπων, με βάση τις κοινωνικές συγκυρίες και ανάγκες.