«Καταρχάς, μία πρώτη εκτίμηση που θα πρέπει να καταθέσουμε είναι, ότι έχουμε μπροστά μας ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου για το 2016. Και βέβαια, αυτό που μας ενδιαφέρει ως Ένωση Συλλόγων Γονέων της πόλης μας, είναι τι περιλαμβάνει αυτό για τα Δημόσια Σχολεία, αλλά και να δούμε αυτά που περιγράφει πόσο σύντομα μπορούν να υλοποιηθούν, έτσι ώστε, από τα χαρτιά να γίνουν πραγματικότητα στα σχολεία, προς όφελος της Δημόσιας Παιδείας και των παιδιών μας.
Είναι γνωστό ότι την τελευταία 5ετία, η υλοποίηση των μνημονίων με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές και επιλογές που εφαρμόστηκαν από τις κυβερνήσεις, στοχοποίησαν τα δημόσια και κοινωνικά αγαθά αλλά και συνολικά το κράτος πρόνοιας. Παρουσιάζοντας μάλιστα σαν μονόδρομο την επιλογή της λιτότητας, μια επιλογή που ουσιαστικά κατέστρεψε κάθε έννοια παραγωγικού ιστού της χώρας, φτωχοποίησε ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας και οδήγησε στο μαρασμό δημόσια αγαθά που αυτονόητα πρέπει να είναι σε προτεραιότητα όπως η Παιδεία, παρέχοντάς τα ισότιμα, δωρεάν και με ελεύθερη πρόσβαση για όλους, χωρίς τις ταξικές ανισότητες που εντάθηκαν το τελευταίο διάστημα.
Το τρίτο μνημόνιο που επιβλήθηκε με τα γνωστά εκβιαστικά διλλήματα και τη συνεχιζόμενη επιτροπεία της χώρας, δεν αφήνει πολλά περιθώρια αντιστροφής, τουλάχιστον άμεσα, αυτής της πορείας, με αποτέλεσμα τα μεγάλα διαχρονικά προβλήματα της Παιδείας να παραμένουν άλυτα και σε συνδυασμό με την ανθρωπιστική καταστροφή των τελευταίων χρόνων, αναδεικνύουν την ανάγκη σχεδιασμένων μέτρων επείγοντος χαρακτήρα.
Έχουμε να αντιμετωπίσουμε τη διαρκή υποχρηματοδότηση που συνεχίζεται, την υποστελέχωση με τα μεγάλα κενά και ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, την αντιμετώπιση της αδυναμίας μαθητών να έχουν πρόσβαση σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες (π.χ.σίτιση, προληπτική ιατρική), την ανάγκη για νέα σχολικά κτήρια και αναβάθμιση των υπαρχόντων, αλλά και μια σειρά θεσμικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν, ουσιαστικής αναβάθμισης της Δημόσιας και Δωρεάν εκπαίδευσης, έτσι ώστε να έχουμε Δημόσια σχολεία που θα μορφώνουν πραγματικά, θα καλλιεργούν την κριτική σκέψη αλλά και την αλληλεγγύη και τη συλλογικότητα.
Σε αυτό το δύσκολο λοιπόν περιβάλλον η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο Δήμος μπορεί και πρέπει να παίξει ουσιαστικό ρόλο (με δεδομένο και την δημοσιονομική στενότητα που αντιμετωπίζει) στην κάλυψη όσο το δυνατόν περισσότερων κενών της κεντρικής πολιτικής. Αρκεί να υπάρχει βούληση και η Παιδεία να αποτελεί προτεραιότητα.
Εδώ θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι τα πρώτα δείγματα γραφής σε αυτήν την κατεύθυνση είναι θετικά. Οι παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν τους 14 μήνες διοίκησης της ΝΙΚΗΣ, με επισκευές, συντηρήσεις, βαψίματα, ανακαινίσεις, αγορά εξοπλισμού σε όλα σχεδόν τα σχολεία της πόλης, βελτίωσαν σημαντικά την εικόνα τους και σε αρκετές περιπτώσεις έλυσαν και προβλήματα χρόνων.
Επίσης θετικά εκτιμάται και το γεγονός ότι ξεκίνησε η σχολική χρονιά με τις σχολικές επιτροπές να έχουν χρήματα για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων (σημαντικό ρόλο εδώ έπαιξε η απόδοση του ΦΗΧ, αίτημα και κατάκτηση της Ένωσης). Γενικά, το δημιουργικό καλοκαίρι, παρά την εφαρμογή των capitalcontrols, από την άποψη των επισκευών, είτε μέσω σχολικών επιτροπών, είτε μέσω της ανοιχτής εργολαβίας, μπορεί να θεωρηθεί ουσιαστικό δείγμα προτεραιότητας για τα δημόσια σχολεία από τον Δήμο, όμως ανεβάζει τον πήχη γι’ αυτά που πρέπει να γίνουν από δω και πέρα. Τα σχολεία είναι ένας ζωντανός οργανισμός με πολλαπλές ανάγκες, άμεσες και μακροπρόθεσμες που ανατροφοδοτούνται συνεχώς.