Tο ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΚΕ πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη και δύσκολη για τον τόπο μας και την οικονομία χρονιά, ταυτόχρονα όμως σε μια μοναδική για τη σύγχρονη ιστορία του τόπου μας, και μια σημαντική για την ίδια την Αυτοδιοίκηση περίοδο.
Την περίοδο δηλαδή που, επιτέλους, εκτός από την Αυτοδιοίκηση, Κυβέρνηση, πολιτικά κόμματα αλλά και η ίδια η κοινωνία συζητούν, διαβουλεύνται, σχεδιάζουν και αποφασίζουν για λιγότερο κράτος, περισσότερη αποκέντρωση και αυτοδιοίκηση, λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη δημοκρατία, διαφάνεια και συμμετοχή του πολίτη.
Και σ΄ αυτήν την δύσκολη αλλά σημαντική εθνική υπόθεση η Αυτοδιοίκηση δηλώνει, με όλες της τις δυνάμεις ό,τι, όχι μόνο είναι παρούσα αλλά και ό,τι διεκδικεί να έχει ισότιμη συμμετοχή στο διάλογο για την επιτυχία της Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Θεωρούμε όμως ότι ο διάλογος αυτός για τη μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης έχει ως αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση να αντιμετωπιστούν τα σημερινά οξυμένα οικονομικά προβλήματα των Ο.Τ.Α., διότι είναι αδιανόητη οποιαδήποτε συζήτηση για το μέλλον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εάν δεν αντιμετωπιστεί το παρόν της.
2. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»
2.1. Οι Προϋποθέσεις του Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης
Η Αυτοδιοίκηση διακηρύττει ότι συμφωνεί, επί της αρχής, για την ανάγκη εφαρμογής του Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης που θα αφορά συνολικά το πολιτικό και το διοικητικό σύστημα της χώρας μας.
Θέτει δε ως Βασικές Προϋποθέσεις αυτές που διατυπώθηκαν στο Συνέδριο της ΚΕΔΚΕ, το 2007, στην Κυλλήνη, όπως συμπληρώθηκαν και διευκρινίστηκαν στα Συνέδρια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης του 2008. Ήτοι:
1η προϋπόθεση: Η αναδιάρθρωση της Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν μπορεί να γίνει μεμονωμένα, πρέπει να είναι μέρος ενός συνολικού Εθνικού Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης του πολιτικού μας συστήματος και της δημόσιας διοίκησης σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
2η προϋπόθεση: Θα πρέπει να προηγηθεί ο σχεδιασμός των νέων ανθρωπογεωγραφικών ενοτήτων ως «ανοικτών πόλεων» με κριτήρια πληθυσμιακά, χωροταξικά, πολιτισμικά, κοινωνικά, οικονομικά και αναπτυξιακά, καθώς και κριτήρια που αφορούν στην ιστορία, στη μοναδικότητα ορισμένων Δήμων και Κοινοτήτων, στη νησιωτικότητα και την ορεινότητα των δήμων, με αξιοποίηση της εμπειρίας των παλαιότερων σχεδιασμών για να αποφευχθούν συνενώσεις, που θα υπογορεύονται από κομματικά και μικροπολιτικά κριτήρια.
3η προϋπόθεση: Η αναδιάρθρωση της Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν εξαντλείται στη θέσπιση ενός νόμου, που καθορίζει τα νέα διοικητικά όρια και καταλήγει σε μικρότερο αριθμό Ο.Τ.Α. Απαρέγκλιτος όρος για την επιτυχή έκβαση της αναδιάρθρωσης της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι η σύνταξη ενός ολοκληρωμένου Εθνικού Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποστήριξης για τους νέους Ο.Τ.Α.
2.2. Το Περιεχόμενο του Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης
Το Περιεχόμενο του Εθνικού Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ειδικά για την Πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση – με βάση και την απόφαση του Συνεδρίου της ΚΕΔΚΕ στην Κυλλήνη – θεωρούμε και προτείνουμε να αποτελείται από τις εξής παραμέτρους- αλλαγές :
1. τη χωροθέτηση των διοικητικών ορίων των νέων ΟΤΑ, με συμφωνημένα αντικειμενικά κριτήρια,
2. την αποτελεσματική και δημοκρατική δημοτική διακυβέρνηση,
3. την αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και λειτουργιών μαζί με τους αντίστοιχους πόρους και την αποκέντρωση συγκροτημένων δομών,
4. τη διασφάλιση των οικονομικών πόρων και τη φορολογική αποκέντρωση,
5. τη στελέχωση των ΟΤΑ και την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού τους,
6. την οργάνωση των δημοτικών λειτουργιών και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση,
7. την κατασκευή των βασικών απαραίτητων τεχνικών υποδομών για κάθε ανθρωπογεωγραφική ενότητα,
8. τη βελτίωση των σχέσεων των ΟΤΑ με το υπόλοιπο διοικητικό σύστημα,
9. τη διαβούλευση και το επικοινωνιακό πρόγραμμα
10. τη διοίκηση – την παρακολούθηση – την αξιολόγηση του Προγράμματος.
Όλες οι παραπάνω παράμετροι που αποτελούν ισότιμα συστατικά στοιχεία του Εθνικού Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης της Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πρέπει:
Πρώτον, να αποτυπωθούν :
σε ένα νέο Κανονιστικό Πλαίσιο
σε ένα Επιχειρησιακό Σχέδιο της Τ.Α. που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους ανεξάρτητους από τους ΚΑΠ, δηλαδή από το ΕΣΠΑ και Εθνικούς πόρους και
σε ένα συγκεκριμένο Οδικό Χάρτη.
Δεύτερον, να συμφωνηθούν με την Κυβέρνηση ως όροι επιτυχημένου σχεδιασμού και εφαρμογής της Μεταρρύθμισης.
(Οι όροι αυτοί περιγράφονται αναλυτικότερα σε επισυναπτόμενο σχετικό ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ )
2.3. Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση
Το ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΚΕ επαναλαμβάνει την απόφαση του Συνεδρίου της Κυλλήνης (14-16/11/2007), σύμφωνα με την οποία προτείνεται η θεσμοθέτηση της Μητροπολιτικής διακυβέρνησης για τα πολεοδομικά συγκροτήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης και μερικών ακόμη πόλεων της χώρας, με αιρετά διοικητικά όργανα, τα οποία θα είναι αρμόδια να αντιμετωπίζουν ενιαία τα προβλήματα της μητροπολιτικής περιοχής.
Από τώρα πάντως αποσαφηνίζουμε ότι, ο πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός, η περιφερειακή ανάπτυξη, η κοινωνική πολιτική, το περιβάλλον και η ποιότητα ζωής, η διαχείριση των απορριμμάτων, οι μεταφορές και οι τεχνικές υποδομές, το κυκλοφοριακό, καθώς και η πολιτική προστασία, δεν μπορούν παρά να είναι τομείς δράσης αυτών των Μητροπολιτικών αυτοδιοικητικών θεσμών.