Γράφει ο Αλέξανδρος Καζαντζίδης – Από την έντυπη έκδοση της Καθημερινής Αμαρυσίας, φύλλο Χαλανδρίου – Αγίας Παρασκευής – Παπάγου – Χολαργού – 13/12/2023
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα έχει γίνει για τα καλά καθημερινή συνήθεια. Η κατάσταση, στα προάστια που καλύπτει το φύλλο, είναι για γερά νεύρα ιδίως στις λεωφόρους Κηφισίας, Μεσογείων κι όχι μόνο. Ενδεικτικά, η Κατεχάκη διαθέτει τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και σε κάποια σημεία δύο. Η κάθε μία από αυτές μπορεί να εξυπηρετήσει 1.600 οδηγούς την ώρα. Το πρωί, όμως, όπως αναφέρουν στοιχεία της Περιφέρειας, κυκλοφορούν 5.000-6.000 οχήματα!
Η όλο και μεγαλύτερη «ασφυξία» από Ι.Χ. τις τελευταίες δεκαετίες «κούμπωσε» στην κατάσταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ). Μόνο οι θαρραλέοι και χωρίς δίπλωμα θα προτιμήσουν τα αραιά δρομολόγια, τους συνωστισμούς και την πιθανότητα τεχνικών προβλημάτων. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία για το λεκανοπέδιο, όπου έναν χρόνο μετά την -όχι και τόσο μακρινή- μεταπολίτευση το 65% των κατοίκων χρησιμοποιούσαν ΜΜΜ και το 2009 το ποσοστό έπεσε στο 30%. Την ίδια ώρα, ενώ το 1990 κυκλοφορούσαν στην Αττική 1.500.000 Ι.Χ., είκοσι χρόνια μετά είχαν φτάσει τα 2.200.000. Μάλιστα, ενώ ο δείκτης ιδιοκτησίας οχημάτων ξεπέρασε τα 250 ανά 1.000 κατοίκους, εκτιμάται ότι εντός της δεκαετίας θα διπλασιαστεί!
Παρά τα κατασκευαστικά έργα βελτίωσης του δικτύου, ιδίως με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, φως στο τούνελ δεν διαφαίνεται. Σε ευρωπαϊκές πόλεις που ακούν και εφαρμόζουν προτάσεις ειδικών, τη λύση έδωσε η ειλικρινής υποστήριξη των ΜΜΜ. Εδώ, στα Βόρεια Προάστια, ο σημερινός χάρτης των συγκοινωνιακών γραμμών δεν αξιοποιεί το μετρό εντός πόλεων, λεωφορεία & τρόλεϊ είναι λίγα, σε συγκεκριμένους δρόμους για περιορισμένες ώρες και συχνά προβληματικά, ενώ ο προαστιακός σιδηρόδρομος δεν βοηθά στην ολοκληρωμένη μετακίνηση, αποκλείοντας εξ ορισμού ορισμένες περιοχές.
Ένα κενό προσπαθούν να καλύψουν οι Δήμοι μέσω της τοπικής συγκοινωνίας, με τις διοικήσεις σε Χαλάνδρι και Παπάγου – Χολαργού (η Αγία Παρασκευή δεν διαθέτει) να προσφέρουν δωρεάν μετακίνηση με σύγχρονα λεωφορεία, αλλά χωρίς περισσότερες δυνατότητες δεδομένης της απαγόρευσης από την Πολιτεία για πρόσληψη νέων οδηγών. Το… γλυκό δένει με την αδιαφορία πολλών συμπολιτών μας για τον διπλανό τους στη στάση και τη στάθμευση, με την ανοχή της Τροχαίας και τις δημοτικές αστυνομίες απούσες.
Ο… τρίτος δρόμος για πιο ανθρώπινη καθημερινότητα είναι το περπάτημα ή τα ποδήλατα, αρκεί να τους δοθεί ο απαραίτητος χώρος. Μια προσπάθεια καλών προθέσεων των δημοτικών αρχών είναι οι -πρώτες ολοκληρωμένες και άλλες σε εξέλιξη- αναπλάσεις με αύξηση των πεζοδρομίων & βελτιώσεις ποδηλατοδρόμων και οι μελλοντικών αποτελεσμάτων μελέτες σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ), αλλά για να γυρίσει ο Ήλιος, θέλει δουλειά πολύ…